سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۵:۰۱
۰ نفر

مهدی محمدی: در عین حال که جمعی معتقدند آنچه که در چرخه فعالیت‌های شرکت تراکتورسازی ایران اتفاق افتاده است بیشتر یک انقلاب صنعتی و یک دگردیسی اساسی است اما چندی است که خبرهایی مبنی بر وجود مشکلات اقتصادی در تراکتورسازی ایران به گوش می‌رسد.

 در این میان تلاش‌هایی برای رفع این مشکلات نیز انجام می‌شود، اما در نهایت کارشناسان معتقدند تا زمانی که دخالت‌های فراسازمانی در این شرکت از بین نرود، نمی‌توان به حل مسائل امیدوار بود.

در حالی که معاون طرح و برنامه و سرمایه‌گذاری شرکت تراکتورسازی ایران می‌گوید: تراکتورسازی قادر است سالانه 50 هزار دستگاه تراکتور تولید کند، اما در این میان نمایندگان تبریز و بستان‌آباد در مجلس بر ضرورت حل و فصل مشکلات این شرکت بزرگ تاکید دارند.

دکتر محمدحسین کنعانی معاون طرح و برنامه و سرمایه‌گذاری شرکت تراکتورسازی ایران همچنین می‌گوید: انجام فعالیت‌های شرکت تراکتورسازی ایران مستلزم وحدت رویه است و این وحدت رویه توسط این حوزه تدوین و ایجاد می‌شود.

اما در این بین نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی از زاویه دیگری موضوع را نگاه کرده و گفت: مشکلات اقتصادی تراکتورسازی ناشی از تصمیمات فراسازمانی است.
رضا رحمانی با تاکید بر ضرورت حل مسائل موجود، تراکتورسازی را افتخار ایران خواند و گفت: اگر تبریز به‌عنوان قطب صنعتی شناخته می‌شود، با نام پرآوازه تراکتورسازی معنا می‌یابد و انتظار مردم آذربایجان توسعه تراکتورسازی و نه تحدید آن است.

وی، از مجتمع تراکتورسازی به‌عنوان آبروی صنایع آذربایجان شرقی یاد کرد و گفت: این یک واقعیت است که تصور تبریز بدون این مجتمع، ممکن نیست. وی ابراز امیدواری کرد که سهامداران جدید این مجتمع، افق‌های جدیدی را در زمینه توسعه به روی این صنعت کشور بگشایند.

 رحمانی با بیان این‌که هنوز کارخانه تراکتورسازی تبریز مادر صنایع آذربایجان است، خاطرنشان کرد: تراکتورسازی سهم بزرگی در صنعتی شدن استان آذربایجان شرقی دارد و به هیچ عنوان نباید تضعیف شود.

وی با تشریح این‌که نقش تراکتورسازی در تبریز برجسته است، خاطرنشان کرد: ما امروز به کمک و پشتیبانی تخصصی همین کارخانه برای توسعه استان گام برداشته‌ایم و در کنار هر طرحی که برای استان پیگیری می‌کنیم، توجه ویژه‌ای هم به تراکتورسازی داریم.

 وی گفت: بعد از انجام ملاقات‌های متعدد حضوری و دستورات صریح رئیس‌جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و سایر دست‌اندرکاران، هرگونه مسامحه و سهل‌انگاری در خصوص مشکلات فروش و سرنوشت شرکت تراکتورسازی ایران قابل قبول نیست.

وی افزود: شرکت تراکتورسازی ایران وزنه تعادل صنعت کشور است و مسوولان باید متوجه باشند که رونق این واحد عظیم صنعتی معادل رونق بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور است.

 رحمانی افزود: مشکل فروش تراکتورسازی بارها در جلسات هیات دولت و شورای اقتصاد مطرح شده و به مسئولان مرتبط به‌ویژه وزیر جهاد کشاورزی، وزیر کار و امور اجتماعی، وزیر صنایع و استاندار آذربایجان شرقی انعکاس یافته است و باید پیگیری‌های لازم در این ارتباط صورت پذیرد.

در این میان احد خیری، نماینده بستان آباد در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر این که تراکتورسازی ایران، زمینه مساعدی را برای رشد و توسعه آذربایجان شرقی فراهم کرده است، گفت: امیدواریم مسئولان قدر این موقعیت را بدانند و درک کنند که چنین صنعت بزرگی چه قدر می‌تواند مثمرثمر باشد.

وی با تاکید بر لزوم حل مسائل موجود در تراکتور سازی گفت: به علت گستردگی فعالیت تراکتورسازی، اگر مشکلی در این بخش وجود داشته باشد، به سایر بخش‌های استان نیز سرایت می‌کند و لذا از این جهت هم ضرورت دارد تا نسبت به حل مشکلات این شرکت اقدام شود.

اما ظاهرا مشکلات تراکتورسازان در تبریز خلاصه نمی شود و همین چندی پیش بود که مدیرعامل شرکت تراکتورسازی کردستان گفت، در سال گذشته روزانه 33 دستگاه در کارخانه تراکتورسازی کردستان تولید می‌شد که در سال جاری به 10 دستگاه در روز کاهش یافته است.

 داوود امرانژاد دلیل این کاهش را مالیات بالا، حذف پرداخت یارانه به کشاورزان، کاهش تقاضا و بحران اقتصادی و سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی که یکی از عمده‌ترین دلایل است، عنوان کرد.

 وی افزود: براساس پیش‌بینی و برنامه سال 87، قرار بود 8000 دستگاه تراکتور در استان تولید شود که توان تولید بیشتر را نیز داریم اما به‌دلیل شرایط خاص اقتصادی موجود تاکنون فقط 55 درصد برنامه تولید شده است.

وی اظهار داشت: شرکت تراکتورسازی کردستان به جز کردستان، به استان‌های کرمانشاه، همدان، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان تراکتور صادر می‌کند و 32 درصد سهم بازار داخلی در دست شرکت تراکتورسازی استان است. وی در ادامه گفت: کاهش تولید شرکت موجبات بیکاری گروهی از کارکنان شرکت را فراهم آورده و در صورت ادامه آن می‌تواند آمار بیکاری را افزایش دهد.

همشهری استانها

کد خبر 76811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز