گروه محیط‌زیست - اسدالله افلاکی: سرانجام آیین‌نامه اجرایی تهیه استانداردهای هوای پاک تصویب و به مراکز ذی‌ربط ابلاغ شد.

براساس این آیین‌نامه، سازمان حفاظت محیط‌زیست موظف است تا پایان برنامه چهارم توسعه با همکاری وزارت بهداشت نسبت به تهیه این استانداردها اقدام و آن را به تایید شورای عالی حفاظت محیط‌زیست برساند.

دکتر محمدباقر صدوق، مدیر‌کل محیط‌زیست استان تهران، با اعلام این خبر گفت: گرچه با اجرایی شدن این آیین‌نامه، کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه تهران در مرحله جدیدی قرار می‌گیرد اما آلودگی هوای تهران با توجه به موقعیت خاص این کلانشهر، راهکارهای فراتر از این آیین‌نامه می‌طلبد.

صدوق در توضیح این مطلب افزود: تفاوت تهران با سایر کلانشهرها در این است که مراکز قدرت و تصمیم گیری در آن متعدد است.

براین اساس انتظار آن است که کمیته ویژه‌ای برای حل معضل کاهش آلودگی هوا تعیین شود تا براساس یک پروسه زمانی مشخص، به سمتی گام برداشته شود که دیگر فقط در روزهایی که آلودگی هوا به مرز بحران می‌رسد مسئولان به فکر چاره‌جویی نیفتند؛

چرا که در حال حاضر، فقط در هفته هوای پاک به این معضل پرداخته می‌شود و طی ماه‌ها و روزهای دیگر سال، معضل آلودگی هوا در حاشیه قرار می‌گیرد.

با این حال تصویب این آیین‌نامه اجرایی و ابلاغ آن به سازمان محیط زیست اقدامی مبارک است که می‌تواند در این زمینه به ویژه در کلانشهرهای دیگرکارساز باشد. متن‌آیین‌نامه مذکور که اخیرا به مراکز ذی‌ربط ابلاغ شده به قرار زیر است:

آیین‌نامه اجرایی بند «الف» ماده (62) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

ماده1- سازمان حفاظت محیط زیست موظف است تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نسبت به تهیه استانداردهای هوای پاک اقدام و به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست برساند.

ماده2- به منظور کاهش آلودگی هوای شهرهای تهران، اهواز، اراک، تبریز، مشهد، شیراز، کرج و اصفهان کار گروهی به ریاست استاندار و با عضویت مدیران کل استانی وزارتخانه‌های نفت، صنایع و معادن، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و ترابری، ارتباطات و فناوری اطلاعات و رؤسای سازمان‌های حفاظت محیط زیست و صدا و سیما، معاون پلیس راهنمایی و رانندگی ناحیه نیروی انتظامی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان و شهردار هر یک از شهرهای یاد شده تشکیل خواهد شد تا ضمن تدوین طرح‌هاو روش‌های کوتاه مدت و میان مدت،‌ راهکارهای مناسب و اجرایی در جهت کاهش موثر و سریع آلودگی هوای شهرهای یاد شده را از طریق دستگاه مربوط به اجرا درآورند.

تبصره1- این کار گروه موظف است نسبت به تهیه و یا بازنگری برنامه جامع کاهش‌آلودگی هوا اقدام و آن را به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان برساند.

تبصره2- مدیر کل حفاظت محیط زیست استان، دبیر کار گروه و مسئول تشکیل جلسات، تنظیم موارد قابل طرح و پیگیری مصوبات کار گروه است.

تبصره3- کار گروه موضوع ماده (2) جایگزین کار گروه اجرایی کاهش آلودگی هوای شهر تهران و دیگر شهرهای مقرر در ماده (62) قانون برنامه چهارم توسعه خواهد شد.

ماده3- نظارت بر اجرای برنامه کاهش آلودگی هوای شهرهای یاد شده بر عهده کار گروهی متشکل از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست(رئیس) وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نفت، کشور، صنایع و معادن و راه و ترابری و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری است. رئیس سازمان موظف است سالانه گزارش عملکرد کارگروه‌های موضوع ماده(2) را به هیأت وزیران ارائه دهد.

ماده4- معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری موظف است اعتبار خاصی را برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مصوب کار گروه موضوع ماده(2) در بودجه سالانه دستگاه‌های مربوط پیش‌بینی نماید.

ماده5- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(معاونت راهنمایی و رانندگی) موظف است گزارش عملکرد اقدامات انجام شده در خصوص برخورد قانونی با خودروهای دودزا را هر 6ماه یک‌بار به مرجع مقرر در ماده(3) این آیین‌نامه ارائه نماید.

ماده6- سازمان هواپیمایی کشوری موظف است نسبت به نظارت و رعایت استانداردهای اجباری در ناوگان حمل و نقل هوایی کشور، در چارچوب استانداردها و ضوابط بین‌المللی در بخش‌های آلاینده‌های صوتی و هوا اقدام و گزارش نظارتی خود را به مرجع مقرر در ماده (3) ارائه نماید.

ماده7- برای تشویق انتقال واحدهای تولیدی و صنعتی آلاینده مستقر در محدوده شهرهای
یاد شده تمهیدات ذیل اتخاذ می‌شود:

الف- تغییر کاربری عرصه و اعیان کارخانه‌های انتقالی،  طبق ضوابط مصوب طرح‌های توسعه و عمران امکان پذیر خواهد بود.

ب- وزارتخانه‌های نفت، نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات موظفند، نسبت به خرید حق امتیاز، حق اشتراک و سایر امتیازات مربوط به انشعاب گاز، آب، برق و تلفن محل قبلی واحد مربوط به قیمت عادلانه روز و یا انتقال امتیازات یاد شده به متقاضیانی که صاحب امتیاز معرفی می‌نماید، در اسرع وقت و بدون مطالبه وجه اقدام نمایند.

ماده8- وزارت نفت مکلف است با هماهنگی دستگاه‌های مربوط و در چارچوب برنامه‌های اجرایی خود در اجرای کاهش آلودگی هوای 8 شهر آلوده کشور، گاز طبیعی مورد نیاز نیروگاه‌ها و واحدهای تجاری، خانگی، صنعتی و خودروهای گازسوز( با اولویت حمل و نقل عمومی) را در حد امکان در تمام فصول سال به خصوص فصل‌های سرد که افت فشار گاز رخ می‌دهد،‌تا پایان برنامه پنجم توسعه تامین نماید.

تبصره- دستگاه‌های مربوط مکلفند نسبت به انجام همکاری‌های لازم با وزارت نفت در جهت اجرای پروژه‌های خطوط انتقال و ذخیره گاز طبیعی در 8 شهر آلوده کشور، اقدام نمایند.

ماده9- در شهرهای موضوع ماده(62) قانون برنامه چهارم توسعه، لازم است به نحوی برنامه‌ریزی شود که زباله‌های تولیدی تا حد امکان بازیافت و یا به کمپوست تبدیل شود.

ماده 10- کلیه واحدهای تولیدی و صنعتی موظفند نسبت به انجام پایش در واحدهای صنعتی اقدام نمایند. سازمان حفاظت محیط زیست موظف است براجرای این ماده نظارت نماید.

ماده11- وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند به طور مشترک تا بررسی فنی و اقتصادی لازم و انجام سرمایه‌گذاری در کلیه شهرها، با اولویت  شهرهای آلوده و شهرک‌های صنعتی، نسبت به تامین بخشی از مصارف حرارتی با استفاده از حرارت بازیافت شده در نیروگاه‌های حرارتی اقدام نمایند.

این تصویب‌نامه در تاریخ 3/12/87 به تایید ریاست جمهوری رسیده است.

کد خبر 77369

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز