مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پژوهشگران می‌گویند میگرن در بارداری ممکن است احتمال سکته مغزی، بیماری قلبی، لخته‌شدن خون در رگ‌ها و سایر مشکلات عروقی حاملگی را افزایش دهد.

 به گزارش هلث‌دی‌نیوز یک بررسی جدید در آمریکا نشان می‌دهد که زنانی که در حین بارداری دچار میگرن می‌شوند، ممکن است نسبت به زنان دیگر 15 بار بیشتر دچار سکته مغزی، دوبرابر بیشتر دچار حمله قلبی ‌و سه  برابر بیشتر دچار لخته خونی و سایر مشکلات عروقی در حین بارداری شوند.

دکتر چریل بوشنل، متخصص اعصاب در مرکز پزشکی فارست باپتیست و سرپرست این پژوهش در بیانیه‌ای خبری در این مورد گفت: "مراقبت درست پیش از زایمان برای پیشگیری از این عوارض ضروری است. زنان دچار میگرن شدید یا مداوم در حین بارداری باید به عوامل خطرسازی مانند فشار خون بالا،‌ کلسترول بالا، دیابت، سابقه لخته خون،‌ بیماری قلبی و سکته‌های مغزی توجه داشته باشند."

این پژوهشگران همچنین دریافتند که زنان 35 ساله و بالاتر با احتمال بیشتری ممکن است در حین بارداری دچار حملات میگرنی شوند. زنان 40 ساله و بالاتر نسبت به زنان کمتر از 20 سال، 2.4 برابر با احتمال بیشتر ممکن است دچار میگرن در حین بارداری شوند و زنان سفیدپوست هم نسبت به سایر نژادها با احتمال بیشتری دچار میگرن بارداری می‌شوند.

بوشنل گفت: "بررسی‌های قبلی نشان داده‌اند میگرن، به خصوص میگرنی که با اورا - تغییرات بینایی پیش از  شروع  سردرد، همراه است، با سکته مغزی و بیماری قلبی در زنان ارتباط دارد. این بررسی ارتباط میان این دو را بیشتر ثابت می‌کند."

خانم بوشنل و همکارانش در این بررسی 33956 نفر را که در آنها تشخیص میگرن داده شده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این یافته در شماره این هفته نشریه پزشکی بریتانیا      (BMJ) منتشر شده است.

 حدود 26 درصد زنانی که در سن تولید مثل قرار دارند، حملات سردرد میگرنی را تجربه می‌کنند.

بوشنل گفت: "در حالیکه میگرن برخی از زنان در هنگام بارداری تسکین پیدا می‌کند، در بعضی از زنان دیگر حملات میگرن مکررتر و شدیدتر می‌شود. دلیل اینکه چرا حملات شدید میگرن به سکته مغزی و بیماری عروقی می‌انجامد،‌ روشن نیست، اما ممکن است یک علت عدم جبران بدنی کافی در این زنان در مقابل فشارهای عروقی باشد که به طور طبیعی در حین بارداری رخ می‌دهد."

در حین بارداری حجم خون، حجم ضربه‌ای خون تلمبه‌شده از قلب و ضربان قلب بالا می‌رود.

بوشنل افزود: "جدا از این که علت این رابطه چه باشد، میگرن فعال در حین بارداری را باید به عنوان یک عامل بالقوه برای ایجاد بیماری عروقی به حساب آورد."

کد خبر 77267

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز