همشهری‌آنلاین: سازمان ملل می‌گوید وضعیت امنیتی در افغانستان وخیم‌تر شده است

در گزارش سازمان ملل در مورد افغانستان آمده است که وضعیت امنیتی در این کشور می‌تواند در سال جاری باز هم وخیم‌تر شود. اما به‌دلیل در پیش بودن افزایش واحدهای بین‌المللی، دلایلی هم برای خوش‌بینی در میان‌مدت وجود دارد.

طبق برآورد سازمان ملل متحد، وضعیت امنیتی در افغانستان وخیم‌تر شده است. گزارش بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، حاکی از آن است که سال ۲۰۰۹ برای افغانستان "سالی بحرانی" خواهد بود.

اما بر اساس این گزارش، با توجه به در پیش بودن افزایش تعداد واحدهای نظامی بین‌المللی، دلایلی نیز برای خوش‌بینی وجود دارد. این افزایش نیرو می‌تواند وضعیت افغانستان را در جریان انتخابات در پیش روی ریاست جمهوری امن‌تر کند.

بالاترین حد خشونت از سال ۲۰۰۱

 بان کی مون از شورای امنیت درخواست کرده است، ماموریت سازمان ملل در افغانستان برای یک سال دیگر تمدید شود. انتظار می‌رود که این درخواست برآورده شود. در حال حاضر میزان خشونت‌ها در افغانستان، از زمان سرنگونی طالبان در سال ۲۰۰۱، به بالاترین حد خود رسیده است.

انتظارات برآورده نشده‌اند

در گزارش سازمان ملل همچنین آمده است که کمک‌های دولتی و بین‌المللی انتظارات مردم افغانستان را برآورده نکرده است.

طبق گزارش سازمان ملل، مردم افغانستان کماکان از فقر و گران شدن مواد غذایی رنج می‌برند. مردم افغانستان از پیامدهای خشکسالی‌های دوره‌ای و گران شدن عمومی کالاها و مواد غذایی رنج می‌برند. علاوه بر این حاکمیت قانون نهادینه نشده و سوءرفتار با شهروندان به‌اندازه‌ی کافی جدی گرفته نشده است.

افزایش شمار قربانیان غیرنظامی

در گزارش همچنین به افزایش شمار کشته‌شدگان غیرنظامی در افغانستان اشاره شده است. این تعداد در سال گذشته‌ی ۴۰ درصد افزایش داشته و به ۲۱۱۸ نفر رسیده است. البته در گزارش دبیرکل سازمان ملل تاکید شده است که پیکارجویان طالبان سهم عمده را در کشته شدن غیرنظامیان داشته‌اند.

در ۳۹ درصد موارد نیز مسئولیت قربانی شدن غیرنظامیان برعهده‌ی واحدهای نظامی داخلی و بین‌المللی بوده است.

 تقویت واحدهای نظامی آمریکا در افغانستان

آمریکا می‌خواهد در پایان ماه مارس استراتژی جدید خود در رابطه با افغانستان را به نمایش بگذارد. باراک اوباما در نظر دارد با حضور قوی‌تر واحدهای نظامی کشورهای غربی و متحدانش، با کمک زمامداران محلی طالبان را وادار به عقب‌نشینی کند

کد خبر 77255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز