گروه سیاسی:‌ پس از آنکه معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی در جریان سفری غیررسمی به کانادا در مقام سخنگوی دستگاه دیپلماسی عمل کرد

و گفت که ایران از شرکت در گفت‌وگوهای چندجانبه در مورد افغانستان استقبال می‌کند، سخنگوی وزارت امور خارجه از قطعی نشدن شرکت ایران در اجلاس بین‌المللی درباره افغانستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در روزهای گذشته اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی در سفری که به اتاوا داشت، با گفتن این جمله که ایران برای حضور در اجلاس لاهه هلند درباره افغانستان در 11 فروردین‌ماه باید دعوتنامه‌ای از جانب وزارت امور خارجه آمریکا دریافت کند، به‌گونه‌ای سخن گفت که گویا ایران تلویحا خواستار دعوت شدن به این کنفرانس است.

از سوی دیگر، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه به انتشار خبری به نقل از وی که از موافقت ایران با حضور در نشست لاهه خبر داده بود، واکنش نشان داد و در گفت‌وگو با فارس آن‌را تکذیب کرد. وی تصریح کرد: اظهاراتی را که از قول اینجانب مبنی بر قبول دعوت برای حضور در اجلاس افغانستان منتشر شده است، صددرصد تکذیب می‌کنم.

رحیم‌مشایی از 2 هفته پیش به کانادا رفته بود و خبر چندانی نیز از برنامه‌های این سفر منتشر نشد.

هفته گذشته هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا پس از آنکه در اظهاراتی خصمانه، اتهام‌های بسیاری را متوجه ایران کرده بود، از احتمال دعوت ایران به نشست بین‌المللی درباره افغانستان در لاهه نیز سخن به میان آورده بود.

چهارشنبه گذشته نیز بارت ریس، سخنگوی وزارت امور خارجه هلند اعلام کرده بود دولت این کشور از ایران برای حضور در اجلاس بین‌المللی درباره افغانستان که با همکاری سازمان ملل، هلند و افغانستان برگزار خواهد شد، دعوت به عمل خواهد آورد.

کد خبر 77159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز