همشهمری آنلاین: سومین اجلاس مشترک روسای جمهور سه کشور فارسی‌زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان در آستانه نوروز در مزار شریف برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر این اجلاس 30 اسفندماه امسال و اول فروردین 88 در مزارشریف برگزار می‌شود.

فرامرز تمنا، مدیر امور فرهنگی افغانستان در موسسه فرهنگی اکو، با اعلام این خبر گفت: بعد از اجلاس مشترک وزرای امور خارجه ایران، تاجیکستان و افغانستان که اوایل سال جاری شمسی در دوشنبه برگزار شد، کشور افغانستان آمادگی خود را برای میزبانی اجلاس سران اعلام کرد که مورد توافق سه طرف قرار گرفت.

وی افزود: بر این اساس اجلاس مذکور با حضور محمود احمدی‌نژاد، امامعلی رحمان و حامد کرزای رئیسان جمهوری سه کشور همزمان با عید نوروز که جشن باستانی فارسی‌زبانان جهان است، در افغانستان برگزار می‌شود.

این مقام مسئول هدف از برگزاری این اجلاس را "تعمیق و تحکیم روابط و همکاری‌های مشترک فرهنگی به ویژه در حوزه گسترش زبان فارسی" عنوان کرد و گفت: تثبیت توافقاتی از جمله موضوع تاسیس تلویزیون مشترک فارسی زبان توسط ایران، تاجیکستان و افغانستان که در اجلاس قبلی به تصویب سران سه کشور رسید، از جمله دیگر اهداف این اجلاس است.

مدیر امور فرهنگی افغانستان در موسسه اکو اضافه کرد: در حاشیه این اجلاس قرار است علَم حرم مبارک حضرت علی (ع) که در افغانستان به آن جهنده می‌گویند در شهر مزار شریف برافراشته شود. این کار نیز اقدامی نمادین است که در نخستین روز هر سال انجام می‌شود؛ مردم افغانستان معتقدند اگر این علَم در زمان برافراشتن بدون لرزش به اهتزار درآید، سالی خوبی پیش روی آنهاست.

تمنا درباره زمان و مکان برگزاری اجلاس سران سه کشور فارسی زبان هم تاکید کرد: اجلاس روسای جمهور سه کشور روزهای 30 اسفند87 و اول فروردین 88 در مزار شریف برگزار می‌شود. تمام هماهنگی‌های لازم برای برگزاری این اجلاس نیز به وزارت‌ امور خارجه و نیز سفارتخانه‌های سه کشور به عمل آمده است.

دومین اجلاس سران سه کشور فارسی زبان 7 شهریور ماه امسال در شانگهای چین برگزار شده بود.

کد خبر 76134

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز