پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: روزنامه هاآرتص نوشت همه می‌دانند که جنگ غزه یک شکست بود

 به گزارش واحد مرکزی خبر از تهران، این روزنامه در تحلیلی با این عنوان در پایگاه اینترنتی خود به قلم گیدون لوی نوشت همه ما به این نتیجه رسیده‌ایم که جنگ اخیر در غزه شکستی کامل بوده است.

برخی می‌گویند باید معایب این جنگ را بررسی کرد: چپ گراها می‌گویند این جنگ نباید آغاز می‌شد و راست‌ها خواهند گفت این جنگ باید بیش از این ادامه می‌یافت اما همه در این زمینه موافقند که این جنگ اشتباه بزرگی بود.

به این علت که ما این جنگ را کم هزینه و یا بدون هزینه می‌پنداشتیم با سیزده کشته اسرائیلی و تنها جنگی در سی و شش سال اخیر بود که متعاقب آن کمیته تحقیق تشکیل نشد اما این جنگ نیز همچون جنگ‌های قبلی اشتباه بود و ما بیشتر از آنچه متحمل خسارت شدیم خسارت وارد کردیم.

همه چیز عبث بود: نه پیشرفتی حاصل شد، نه هدفی به دست آمد هیچ چیز.بازدارندگی برقرار نشد، قاچاق سلاح به غزه متوقف نشد، حماس ضعیف نشد و سربازربوده شده اسرائیلی آزاد نشد.

همه ما بر سر این واقعیت ها اتفاق نظر داریم. علاوه بر این ما هزینه زیادی پرداختیم. حماس قوی تر شده است و مردم فلسطین بیشتر از ما متنفر شده‌اند، افکار عمومی دنیا اسرائیل را یک یاغی می‌داند و تیم‌های ورزشی اسرائیلی در زمین کشورهای دیگر تمسخر می‌شوند.

هیچ کس نباید درباره این‌ها بپرسد نه از سیاستمدارانی که این جنگ دیوانه وار را به راه انداختند و نه فرماندهان ارتش که پیمان کاران آنها بودند. هیچ کس به دادگاه احضار نخواهد شد. حمله اسرائیل و ماشین جنگی خشن آن هیچ آسیبی نخواهد دید.

هاآرتص افزود توصیف عملیات نظامی در غزه به عنوان یک دستاورد نظامی  از سوی ژنرال‌ها و تحلیلگران بی معنا و مضحک است زیرا ما نتوانسته‌ایم حماس را تضعیف کنیم.

تعداد زیادی از مبارزان آن آسیبی ندیده و حمایت‌های مردمی از این جنبش افزایش یافته است. جنگ اخیر روحیه مقاومت را تشدید کرده و پایداری آنها را تحکیم بخشیده است.

اما این جنگ فقط بدون دستیابی اسرائیل به اهداف خود پایان نیافته است.
این جنگ‌ هزینه‌های هنگفتی را برای ما به جا گذاشته است که برای مدتی بر دوش ما سنگینی خواهد کرد.

زمانی که بحث موقعیت بین‌المللی اسرائیل به میان می‌آید ما نباید خودمان را با مراسم عکس یادگاری رهبران اروپایی با ایهود اولمرت  فریب دهیم. اقدامات اسرائیل ضربه مهلکی را به موقعیت آن نزد افکار عمومی جهان وارد کرده است.

کد خبر 77107

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز