نیم قرن پیش بود که به شمیران آمد و خیلی زود به چهره آشنای اهالی محله حصاربوعلی تبدیل شد. مرحوم «آیت الله محمدتقی حکیم» را می‌گوییم. امام جماعت محبوب مسجد جامع محله حصاربوعلی که در قامت یک قهرمان، خدمات ارزنده‌ای به فرهنگ، ادب و دانش این محله ارائه کرد.

حکیم

همشهری آنلاین حسن حسن‌زاده: حصاربوعلی به چنارهای کهنسال و بلند بالا معروف است. در کنار یکی از همین چنارهای کهنسال که یادگاری از تاریخ محله حصاربوعلی است، کتابخانه‌ای پر و پیمان قرار دارد که سال‌هاست پاتوق کتابخوان‌های محله حصاربوعلی و محله‌های همجوار آن به شمار می‌رود.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

وقتی آیت الله آمد

 اما داستان این کتابخانه غنی با یکی از چهره‌های ماندگار و محبوب این محله گره خورده است. مرحوم «آیت الله محمدتقی حکیم» که بیش از نیم قرن امام جماعت مسجد جامع حصاربوعلی بود و میراث‌های ماندگار بسیاری از خود در این محله به جا گذاشت. کتابخانه عمومی آیت الله محمدتقی حکیم یکی از همین میراث‌های ماندگار است. آیت الله حکیم در تابستان سال ۱۳۴۰ بود که به شمیران آمد و شد امام جماعت مسجد جامع این محله. او علاوه بر امامت مسجد، در حوزه تالیف کتاب و تدریس معارف اسلامی هم ید طولایی داشت و کتاب‌های بسیار نوشت. سال ۱۳۷۵ اما تصمیم گرفت کتابخانه شخصی خود را که حاصل تالیف کتاب‌ها و جمع‌آوری کتاب‌های ارزشمند بود با اهالی محله‌اش به اشتراک بگذارد.

قهرمان دیروز | میراث ماندگار یک روحانی در محله حصاربوعلی | این خانه وقف دانش است

این کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی تبدیل شد

اکنون کتابخانه شخصی آیت‌الله از ۲۷ سال پیش تا کنون، چون نگینی ارزشمند برای اهل فرهنگ وادب محله حصاربوعلی و دانشجویان و طلاب جوان است. آیت الله ۴ سال بعد از تبدیل کتابخانه شخصی‌اش به کتابخانه عمومی، همه کتاب‌ها و ۶ دانگ خانه را که محل کتابخانه و محل سکونتش بود، وقف آستان قدس رضوی کرد تا چراغ کتابخانه برای همیشه روشن بماند. از همان زمان همواره تازه‌های نشر از سوی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مشهد به کتابخانه ارسال می‌شود. میراث آیت الله حکیم در محله حصاربوعلی، کتابخانه‌ای غنی است. هزار و ۵۰۰ جلد کتاب چاپی، ۱۲۰ جلد کتاب چاپ سنگی و ۱۵۰ جلد کتاب خطی موجود در کتابخانه از سوی آیت‌الله حکیم به کتابخانه اهدا شده‌است. اما شمار کتاب‌های این کتابخانه به کتاب‌های اهدایی آیت الله محدود نمی‌شود. کتب و نشریات مختلف از بعضی مؤسسات انتشاراتی، شهرداری، وزارت ارشاد، وزارت امور خارجه، انتشارات سروش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نیز از سوی افراد خیر به کتابخانه اهدا شده ‌تا علاوه بر طلاب و علاقمندان به کتب دینی، دانشجویان و کودکان هم از این کتابخانه بهرمند شوند. اکنون کتابخانه آیت الله حکیم بیش از ۲ هزار نفر عضو دارد و. مراجعان همچنین می‌توانند از روزنامه‌ها و مجله‌های متعددی که به کتابخانه ارسال می‌شود استفاده کنند.

آیت الله محمدتقی حکیم در جایی درباره تبدیل کتابخانه شخصی‌اش به کتابخانه عمومی گفته بود: «پیشنهاد وقف منزل و کتابخانه را همسرم مطرح کرد. با هم تصمیم گرفتیم خانه شخصی و همه کتاب‌ها را وقف آستان قدس کنیم. به همین دلیل عکس ایشان را در اتاق شخصی خودم گذاشته‌ام تا از کار خیری که با هم شروع کردیم یاد کنم. در هفتادمین سال از عمر سپری شده در این منطقه توفیق یافتم به فکر و طرحی جامه عمل بپوشانم که سال‌ها اندیشه‌اش ذهنم را مشغول کرده و کمبودش را همواره احساس می‌کردم و آن بنیان یک کتابخانه فراگیر برای استفاده عموم در شمال شرق شمیران بود.»

قهرمان دیروز | میراث ماندگار یک روحانی در محله حصاربوعلی | این خانه وقف دانش است

کد خبر 770807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    0 0
    خدارحمتشان کند