دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تزریق اوزون و اکسیژن ممکن است شیوه‌ای ایمن، موثر و کمتر تهاجمی برای برطرف کردن درد بیرون‌زدگی دیسک کمری باشد.

دیسک‌های کوچک اسفنجی میان مهره‌های کمر به عنوان جذب‌کننده ضربه عمل می‌کنند، اما هنگامی که یکی از آنها آسیب می‌بیند، ممکن است بیرون بزند یا پاره شود،‌و بر اعصاب طناب نخاعی فشار آورد. درمان‌های استاندارد برای درد شدید ناشی از  بیرون‌زدگی دیسک‌های بین‌مهره‌ای دیسک‌برداری باز یا دیسک‌برداری میکرو است، که هر دوی آنها اعمالی هستند که نیاز به برداشتن ماده دیسک از طریق برش جراحی دارند.

 به گزارش هلث‌دی نیوز یک بررسی در آمریکا بر روی بیش از 8000 بیمار نشان داد که تزریق مخلوط گازهای اکسیژن و اوزون به داخل دیسک بیرون‌زده به طور قابل‌توجهی فشار را از روی اعصاب بر می‌دارد و درد بیماران را تسکین می‌دهد. یک بررسی دیگر نشان داد که درمان با اکسیژن و اوزون با کاهش حجم دیسک از طریق اکسیداسیون اوزون افراد را درمان می‌کند.

 دکتر کیرن جی مورفی، یک نورورادیولوژیست مداخله‌ای و رئیس بخش تصویربرداری پزشکی دانشگاه تورونتو در کانادا و سرپرست این پژوهش در یک اطلاعیه خبری در  9 مارس (19 اسفند) اعلام کرد:‌ "درمان فتق دیسک بین‌مهره‌ای با اکسیژن و اوزون یک شیوه موثر و کاملا بی‌خطر است. بهبودی تخمینی از لحاظ کاهش درد و بازیابی کارکرد، هنگامی که بیماران در سنین 13 تا 94 سال مبتلا به همه انواع بیرون‌زدگی دیسک مورد بررسی قرار گرفتند، چشمگیر بود."

 یافته  های این پژوهش این هفته در اجلاس جامعه رادیولوژی مداخله‌‌ای آمریکا ارائه خواهد شد.

در این بررسی بر روی بیش از 8000 بیمار، آنهایی که با اکسیژن و اوزون درمان شده بودند،‌ گزارش کردند که دردشان در یک مقیاس ده نمره‌ای به طور متوسط حدود 4 نمره کاهش یافته است. توانایی این بیماران برای اجرای وظایف روزمره- مانند شست‌و‌شو و لباس‌پوشیدن یا حتی ایستادن صرف- نیز بر اساس مقیاس درجه‌بندی مورد استفاده در این تحقیق 25 درصد یا بیشتر بهبود پیدا کرده بود.

به گفته مرفی درد در حالیکه کاهش درد و اعاده کارکرد در این روش جدید با دیسک‌برداری جراحی قابل مقایسه بود، میزان عوارض عمل بسیار کمتر از شیوه‌های جراحی معمول و کمتر از 0.1 درصد بود. همچنین زمان نقاهت در شیوه تزریق اکسیژن و اوزون نسبت به دیسک‌برداری جراحی بسیار کوتاه‌تر بود.

اغلب تحقیقات در مورد درمان با اکسیژن و اوزون در ایتالیا انجام شده است که تصور می‌رود در 5 سال گذشته بیش از 14000 بیمار در آنجا با این روش مورد درمان قرار گرفته باشند.
مرفی پیش‌بینی می‌کند که در 5 سال آینده این شیوه در آمریکا نیز به شیوه درمانی استاندارد برای بیرون‌زدگی دیسک بدل شود.

کد خبر 76911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز