سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

سمیه شرافتی: برای اولین بار در کشور و در خاورمیانه، با ارتباط ماهواره‌ای سه بیمارستان تهران، مراحل مختلف اعمال جراحی به صورت زنده برای شرکت‌کنندگان یک کنفرانس پزشکی به نمایش درآمد.

در دومین روز از کنگره سه‌روزه اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی ایران که در بیمارستان میلاد تهران برگزار شد، با استفاده از امکانات ارتباط ماهواره‌ای، مراحل چند عمل جراحی در سه بیمارستان تهران به طور زنده برای پزشکان و متخصصان حاضر در سالن کنگره به نمایش درآمد.

دکتر عباس بصیری- دبیر انجمن اندویورولوژی ایران- در گفت‌وگو با همشهری گفت: «روز دوم این کنگره به برنامه جراحی زنده در سه بیمارستان میلاد، لبافی‌نژاد و شهید هاشمی‌نژاد به طور همزمان اختصاص یافت که به وسیله میکروفون و دوربین‌های فیلمبرداری، تصویر اتاق عمل به سالن کنفرانس بیمارستان میلاد منتقل و تصویر شرکت‌کنندگان به اتاق عمل این سه بیمارستان ارسال شد و شرکت‌کنندگان با رؤیت تصاویر، قدم‌به‌قدم تا رسیدن به انتها عمل جراحی را به طور زنده فراگرفته و سؤالات خود را از پزشکان جراح می‌پرسیدند و آنها نیز حین انجام عمل، به سؤالات پاسخ می‌دادند».

دکتر بصیری در تشریح هریک از اعمال جراحی صورت‌گرفته گفت: «در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد، تیم پزشکی با کمک اشعه ایکس، سنگ کلیه را رؤیت کرده و با ورود دستگاه آندوسکوپ، سنگ را شکسته و خارج کردند و بدین ترتیب عمل جراحی نیمه‌تهاجمی خود را با موفقیت انجام دادند».وی افزود: «در بیمارستان میلاد نیز تیم پزشکی، بدون استفاده از هیچ‌گونه تصویری به صورت بسته وارد کلیه بیمار شدند و سنگ‌ها را شکسته و از کلیه بیمار خارج کردند.

پخش زنده ماهواره‌ای یک عمل جراحی-بیمارستان میلاد/عکس:مهدی بیات

 همچنین تیم پزشکی که از برلین آمده بودند، عمل جراحی سرطان پروستات را به وسیله شیوه جراحی لاپاراسکوپی انجام داده و تصویر عمل به‌خوبی به سالن کنفرانس منتقل شد».عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه اظهار کرد: «در بیمارستان لبافی‌نژاد عمل جراحی بی‌اختیاری ادرار بیماری را  به وسیله تزریق ماده‌ای به نام «یوروکل» در اطراف مجاری ادرار به جای عمل باز جراحی انجام و بدین طریق با تزریق آن، بی‌اختیاری ادرار کنترل شد».

وی ادامه داد: «با حصول این موفقیت، در آینده دیگر به حضور فیزیکی همکاران از استان‌های مختلف برای شرکت در کنفرانس‌ها نیازی نیست و به‌راحتی می‌توان تصویر عمل جراحی را در سراسر کشور و حتی خاورمیانه مشاهده کرد».

در این مراسم که با حضور 200 تا 300 اورولوژیست برگزار می‌شد، دکتر علی طبیبی- دبیر اجرایی همایش و استادیار اورولوژی دانشگاه شهید بهشتی- با اشاره به اینکه بیماران بستری‌شده در بیمارستان‌های لبافی‌نژاد و هاشمی‌نژاد تحت روش‌های مختلف سنگ‌شکنی قرار گرفتند، گفت: «عمل جراحی برای خارج‌کردن سنگ کلیه به روش pcnl موسوم است. در این روش جراح، بدون اینکه روی بدن بیمار شکاف بزرگی بدهد، با ایجاد سوراخی روی پوست، سوزنی را به داخل کلیه وارد می‌کند و از آن مسیر سیمی را عبور می‌دهد تا حدی که بتواند لوله‌ای 1 تا 5/1سانتی‌متری را به داخل کلیه وارد کند. بعد از آن با یک دوربین مخصوص به داخل کلیه وارد شده و با روش‌های مختلف سنگ را می‌شکند».

 وی در ادامه درباره تکنیک لاپاراسکوپی در ایران گفت: «در این تکنیک به جای ایجاد یک شکاف 10 تا 15سانتی‌متری، از سوراخ‌هایی که در شکم ایجاد می‌شود (بین 5 تا 1میلی‌متر) دستگاه‌هایی را به داخل شکم و ناحیه جراحی وارد می‌کنند و با این دستگاه‌ها عمل جراحی انجام می‌شود. همچنین بریدن، بخیه‌کردن و کارهای مختلفی که قبلا با دست انجام می‌شد، با استفاده از این دستگاه‌ها انجام خواهد شد. در این صورت شکاف کمتری روی بدن بیمار خواهد بود و طول مدتی که بیمار باید بستری شود کمتر است».

در این برنامه که در حدود 4ساعت طول کشید، دکتر امیرمحسن ضیایی- دبیر علمی کنگره اندویورولوژی و دانشیار اورولوژی دانشگاه شهید بهشتی- ضمن بیان تفاوت روش جراحی انتقال از راه صوت و تصویر با روش جراحی روبوتیک گفت: «این دو روش کاملا با یکدیگر متفاوتند.

در روش جراحی به وسیله ربات(جراحی از راه دور) بیمار در یک بیمارستان است و پزشک در جایی دیگر و از راه دور اقدام به جراحی بیمار می‌کند. این کار حتماً احتیاج به ربات دارد و هنوز به دلیل هزینه‌های بالای آن، امکان جراحی از راه دور در کشور ما به وجود نیامده است و روش جراحی از طریق انتقال صوت و تصویر، بیشتر جنبه آموزشی و همچنین تبادل اطلاعات میان عده زیادی از متخصصان و جراحان را دارد».

وی ضمن اشاره به اینکه این‌گونه اعمال جراحی در جراحی‌های بسته در مقایسه با جراحی‌های باز کاربرد بیشتری دارند گفت: «در رشته اورولوژی، پزشک حین جراحی، از طریق مانیتور، داخل شکم بیمار را می‌بیند ولی در جراحی باز، تعداد افرادی که می‌توانند داخل شکم را ببینند محدود است. در اعمال جراحی بسته که در واقع خروجی آنها از طریق مانیتور و دوربین است، انجام این اعمال جراحی(از طریق صوت و تصویر) آسان‌تر می‌شود. در این صورت، میزان دید متخصصین حاضر در کنفرانس با میزان دید جراح، یکی خواهد بود».

کد خبر 7673

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز