پنجشنبه ۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

علیرضا مجیدی: دکتر جی پارکینسون Jay Parkinson یک پزشک عمومی 31 ساله، با تخصص در پزشکی پیشگیرانه است.

این پزشک و عکاس باذوق، از آنجا که از محیط بیمارستان و کلینیک‌ها چندان خوشش نمی‌آید، مدتی است که شیوه جدیدی از ویزیت بیماران را ابداع کرده است. او از شیوه خاصی از پزشکی از راه دور یا «تله‌مدیسین» استفاده می‌کند.

پزشکی از راه دور، هنوز محدودیت‌هایی دارد و جای شیوه ویزیت و معاینه چهره به چهره را نمی‌گیرد، بنابراین دکتر پارکینسون محدودیت‌هایی در بیمارانی که می‌پذیرد، ایجاد کرده است.

با این همه و با وجود این محدودیت‌ها، باید درنظر گرفت که بسیاری از افراد جوان سالم که بیمه ندارند، تمایل دارند مشکلات پزشکی خود را به سرعت از طریق ویزیت‌های مجازی برطرف کنند.

دکتر جی پارکینسون مطبی ندارد، او قرارهایش را از طریق sms، ایمیل یا پیام‌‌رسان‌های فوری هماهنگ می‌کند و با آنها چت ویدئویی می‌کند.

وی بیماران گروه سنی 18 تا 40 سال‌  را که بیمه پزشکی ندارند و از مشکلات جدی پزشکی رنج نمی‌برند و همچنین ساکن منهتن یا بروکلین هستند، می‌پذیرد.

او از لپ‌تاپ و آی‌فون برای ارتباط و ذخیره و پردازش اطلاعات پزشکی بیمارانش استفاده می‌کند.

هدف دکتر جی پارکینسون از این نوع طبابت این است که شیوه بسیار قدیمی و تقریبا فراموش‌شده‌ای را که در آن برای درخواست ویزیت خانگی با خانه پزشکان از طریق تلفن ارتباط برقرار می‌شد، امروزی کند و با فناوری‌های نو ترکیب کند.

البته دکتر پارکینسون از این طریق می‌خواهد، هم بیمارانش را سالم نگه دارد و هم حساب بانکی آنها را! او فهرستی  از پزشکانی را در اختیار دارد که با کمترین هزینه بهترین خدمات پزشکی را ارائه می‌دهند و با شماری از داروخانه‌ها، رادیولوژیست‌ها و آزمایشگاه‌ها قرارداد بسته است.

برای استفاده از خدمات دکتر پارکینسون باید وارد سایت وی شوید و مبلغی حدود 500 دلار در سال  بپردازید. با پرداخت این مبلغ دکتر پارکینسون متعهد می‌شود که2ویزیت فیزیکی چهره به چهره در آپارتمان، محل کار یا هر جای راحت دیگر از شما انجام دهد.

البته ویزیت‌های مجازی از طریق ایمیل، تماس تلفنی، چت ویدئویی و چت نوشتاری، نامحدود خواهند بود. البته توجه داشته باشید که شیوه کار دکتر پارکینسون بیشتر راهنمایی الکترونیک و ارجاع شما به بهترین پزشکان و کلینیک‌هاست؛ پزشکان و کلینیک‌هایی که خدمات خوبی می‌دهند و هزینه منصفانه‌ای دریافت می‌کنند.

مثلا مچ دست شما ضربه می‌بیند و شما تصور می‌کنید که ممکن است شکسته باشد، به جای اینکه به نزدیک‌ترین واحد اورژانس بروید و درصورتی که بیمه نداشته باشید، مبلغ 2000 دلار (باز هم بگویید کیفیت خدمات پزشکی در ایران بد است!) هزینه کنید، دکتر پارکینسون رادیولوژیستی را می‌شناسد که با مبلغ تنها 80 دلار از شما یک عکس اشعه ایکس برای تشخیص می‌گیرد.

اگر دست شما شکسته باشد، در عرض یک ساعت به یک ارتوپد که هزینه‌اش فقط 400 دلار است، راهنمایی می‌شوید.

مثال دوم: سایت دکتر جی پارکینسون در مورد آکنه یک برنامه ویزیت الکترونیک می‌دهد که در آن مبتلایان به آکنه می‌توانند برای تشخیص و درمان،  عکس دیجیتال خود را ایمیل کنند و بعد، مؤثر بودن درمان را چند هفته بعد از طریق عکس دیگری که ارسال می‌کنند، پیگیری کنند.

اگرچه قانونی در مورد تشخیص‌های دیجیتال و از راه دور وجود ندارد، اما رئیس آکادمی آمریکایی پزشکان خانواده، دکتر ریک کالرمن Rick Kellerman در این مورد هشدار می‌دهد: «باید در مورد تشخیص‌هایی که صرفا از طریق اینترنت داده می‌شود، محتاط بود. ایمیل‌ها و ارتباط ویدئویی اینترنتی تنها باید یک وسیله باشند و نه عامل اصلی تشخیص.»

دکتر کالرمن به بیماران توصیه می‌کند در مورد دادن اطلاعات پزشکی از طریق پیام‌رسان‌فوری یا ایمیل‌هایی که رمز‌نگاری نشده‌اند، محتاط باشند.

کد خبر 34903

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز