شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: کفیل معاونت وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک و یکی دیگر از دیپلمات‌های ارشد آمریکا به سوریه می‌روند تا درباره آنچه آمریکا «فهرستی بلندبالا» از نگرانی‌ها می‌خواند، مذاکره کنند.

خبرگزاری آلمان از دمشق گزارش داد، مقامات ارشد لبنانی اعلام کردند جفری فلتمن، معاون هیلاری کلینتون و دانیل شاپیرو، مدیر ارشد امور خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکا پس از پایان گفت‌وگوهای‌شان با مقامات بلندپایه بیروت، برای انجام مذاکرات به سوریه می‌روند.

فلتمن به خبرنگاران در بیروت گفت: «سفر ما به سوریه فرصتی برای ماست تا به بررسی نگرانی‌ها پرداخته و از اجلاس به عنوان ابزاری برای ارتقای اهداف‌مان در منطقه استفاده کنیم.»

وی گفت: «من حامل پیامی به سوری‌ها مبنی بر آن هستم که لبنانی‌ها فقط خودشان باید در خصوص سرنوشت کشورشان تصمیم‌گیری کنند.»

این سفر در حالی قرار است انجام گیرد که مدت‌هاست روابط آمریکا و سوریه تیره است.
سوریه به خاطر فشارهای داخلی و بین‌المللی مجبور به اختتام حضور نظامی‌اش در لبنان در تاریخ 26 آوریل 2005 پس از ماجرای ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان شد.

حمایت سوریه از سازمان‌هایی همچون حماس و حزب‌الله از دلایل تیرگی روابط این کشور با آمریکا محسوب می‌شود.

فلتمن در لبنان به مقامات این کشور اطمینان داد احیای روابط با سوریه بر موضع آمریکا در قبال لبنان تاثیری نخواهد گذاشت. وی اظهار داشت: «گفت‌وگوی آمریکا و سوریه به بهای لبنان تمام نمی‌شود.»

وی گفت باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا پیامی واضح را در این خصوص ارسال کرده است که «تماس ابزار سیاست ما است. رییس جمهور گفته که می‌خواهد تماس اصولی با همه کشورهای منطقه از جمله سوریه داشته باشد.»

کد خبر 76682

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز