دایناسور گیاهخوار جدیدی با نام مستعار «Iani Smithi» در یوتای آمریکا کشف شد.

دایناسور گیاهخوار جدید

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از بی‌بی‌سی، دایناسور گیاهخوار جدیدی در آمریکا کشف شده است. این گونه ۹۹ میلیون سال پیش در ایالتی در آمریکا که اکنون یوتا می‌نامیم زندگی می‌کرد.

نام مستعار این دایناسور ایانی اسمیتی است و با وجود اندازه سه متری و پنجه‌هایش، ایانی به ما آسیبی نمی‌رساند. او یک گیاهخوار بود و از فک و دندان های قدرتمندش برای جویدن مواد گیاهی سخت استفاده می‌کرد.

خوش‌شانسی در کشف ایانی اسمیتی 

ایانی اسمیتی یک اورنیتوپود اولیه (نوعی دایناسور که روی دو پا می‌ایستاد) بود و به نام «یانوس» یا ژانوس، خدای رومی با دو چهره نامگذاری شد. دانشمندان ابتدا دندان‌هایی را کشف کردند تا فهمیدند موجودی مانند ایانی می توانست در این منطقه زندگی کند. به گفته آن‌ها پیدا کردن یک اسکلت درست و حسابی از این دوره زمانی به خوش‌شانسی زیادی نیاز داشت. 

کشف ایانی سوالات جالبی را ایجاد می‌کند. در دوره‌ای که او زندگی می‌کرد - به نام کرتاسه میانی - تغییرات بزرگی در آب و هوا و اکوسیستم‌ها ایجاد شد که تاثیرات زیادی بر جمعیت دایناسورها داشت.

در آن زمان دایناسورهای گیاهخوار کوچک‌تری مانند نوک اردکی یا هاردوسور و دایناسورهای شاخدار از آسیا می‌آمدند. بنابراین یافتن این اسکلت دست نخورده چیزهای زیادی در مورد تاریخ زمین در آن زمان به ما می‌گوید.

محققان این پروژه در موزه علوم طبیعی کارولینای شمالی فکر می‌کنند که ایانی ممکن است یکی از آخرین دایناسورهای بازمانده از گونه خود باشد.

کد خبر 766302
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha