گونه‌های تازه کشف‌شده پروانه با نشانه‌های نارنجی و مشکی واضح با الهام از فرمانروای شیطانی موردور به نام سائورون نامگذاری شدند تا توجه‌ها را برای حفاظت جلب کنند.

پروانه سائورون

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از گاردین، محققان گونه‌های جدیدی از پروانه با بال‌های نارنجی و خال‌هایی به شکل چشم کشف کرده‌اند. این ظاهر متمایز و خیره‌کننده باعث شده است که تیم تحقیقاتی بین‌المللی، با الهام از نام سائورون، ارباب شرور موردور در ارباب حلقه‌ها که چشم آتشین همه‌سونگرش از بالای کوه، وحشت به دل مردم سرزمین میانه می‌انداخت، نام یکی از این گونه‌ها را مثلث سائورون «Saurona triangula» بگذارند.

این نام برای پروانه نام جذابی است. همان‌طور که جی. آر. آر تالکین توصیف می‌کند: چشم غرق در آتش بود، زرد مانند چشم گربه، مراقب بود و مصمم و شکاف سیاه مردمکش به مغاکی باز می‌شد، پنجره‌ای به عدم.

دو گونه پروانه که یک سرده جدید می‌سازند با نام‌های سائورونا تراینگولا «Saurona triangula» و سائورونا آئوریگرا «Saurona aurigera»، یقینا با آنچه تالکین از «چشم سائورون» توصیف کرده متمایز هستند و بعید است بتوانند مثل فرمانروای شرور موردور ترس و وحشت ایجاد کنند.

بلانکا هورتاس از موزه تاریخ طبیعی لندن گفت: پروانه‌ها تحت فشار شدید از دست دادن زیستگاه هستند و ما به شدت نیازمند شناسایی و مطالعه گونه‌های جدید قبل از پایان زمان برای نجات آن‌ها هستیم. با گذاشتن نام‌های غیرعادی روی آن‌ها توجه‌ها به سرنوشت آن‌ها جلب می‌شود. پروانه‌ها در سرتاسر جهان حقیقتا گونه‌هایی در معرض خطرند.

در بریتانیا، سه چهارم از همه گونه‌های پروانه‌ در حال کاهش هستند. در سراسر جهان هم پروانه‌ها به‌ دلیل تخریب گسترده زیستگاه‌ها، آفت‌کش‌ها و تسریع تغییرات آب‌وهوایی در معرض خطر هستند.

پروژه جهانی کشف گونه‌های جدید از پروانه‌ها بیش از یک دهه پیش آغاز شد و بیش از ۴۰۰ گونه پروانه با استفاده از تجزیه و تحلیل پیشرفته DNA و تکنیک‌های دیگر ارزیابی شده‌اند. این کار به دانشمندان این امکان را داده که به درک جدیدی از پروانه‌ها، به ویژه در مورد زیرقبیله معروف به «Euptychiina» دست یابند.

در حال حاضر تنها دو گونه پروانه از سرده سائورونا کشف شده است. با این حال، تصور می‌شود که گونه‌های کشف نشده بیشتری در طبیعت وجود دارند.

به باور محققان نامگذاری آن‌ها به نام شخصیت‌های داستانی مهم، به جلب علاقه مردم به آن‌ها و در نتیجه حفظشان کمک می‌کند. نامگذاری با الهام از سائورون برای پروانه‌ها اولین بار است که اتفاق می‌افتد، اما قبلا برای موجودات دیگری از این نام استفاده شده است. یک سوسک سرگین‌غلتان، یک قورباغه و یک دایناسور قبلا به نام فرمانروای موردور نامگذاری شده‌اند. علاوه بر این، روی چند ده موجود دیگر نام‌هایی گذاشته شده که شخصیت‌های مختلف مخلوق تالکین را به یاد می‌آورند. این‌ها عبارتند از ماکروستوفیلوس گندالف (Macrostyphlus gandalf)، گونه‌ای از سرخرطومی، گالوم آتنوئاتوس (Gollum attenuatus)، یک کوسه ساکن اعماق؛ و خفاش پا مودار گینه نو که با نام رسمی سیکونیستریس هابیت (Syconycteris hobbit) نیز شناخته می‌شود.