بقایای کشف شده یک پرنده خزنده در آرژانتین منجر به شناسایی یک گونه جدید از دایناسورها شده است.

اژدها مرگ

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از دیلی‌میل، اگر قرار باشد در یک سفر به تاریخ ماقبل انسان رفته و با گونه‌های جانوری چون دایناسورها ملاقات کنید آنها را ندیده باید پا به فرار بگذارید! اگر فکر می‌کنید می‌توانید به یک جزیره بروید و در امنیت به دور از دایناسورها زندگی کنید، باز هم در اشتباه هستید، چون حتی اگر از دایناسورها دریایی زیر آب قسر در رفته باشید، حالا در جزیره باید از دست دایناسورهای پرنده فرار کنید؛ مثلا از دست اژدهای مرگ!

اژدهای مرگ، نام یکی از ترسناک‌ترین دایناسورهای پرنده تازه کشف شده است. بدن این پرنده خزنده یا پتروسور به تنهایی به اندازه یک اتوبوس است. وقتیکه که بال خود را به طور کامل در مقابل شما باز کند، طول ۹ متری  آن شاید آغوش گرمی برای شما نباشد. اما از آنجاییکه در دنیای واقعیت امکان سفر به گذشته و  ملاقات با چنین جانور عظیم‌الجثه‌ مرگ‌آفرینی وجود ندارد، فعلا جای نگرانی نیست!

 اما طبیعت اثر خود را به جا گذاشته و به همت دانشمندان حالا بقایای اژدهای مرگ به تازگی در آرژانتین کشف شده است. به نظر می‌آید این پرنده بزرگ خزنده‌گونه نزدیک به ۸۶ میلیون سال پیش زندگی می‌کرده است. محققان می‌گویند این پرنده احتمالا از اولین جانوران ساکن زمین بوده و  از بال‌های بزرگ خود برای شکار طعمه در  آسمان‌های ماقبل تاریخ استفاده می‌کرده است.

اژدهای استخوانی

محل کشف این پرنده توسط دیرینه‌شناسان، فسیل‌های تاناتوسدراکون آمارو در کوه‌های آند در استان مندوزا در غرب آرژانتین بوده است. آنها دریافتند که قدمت سنگ‌هایی که بقایای این دایناسور را حفظ کرده به ۸۶ میلیون سال قبل در دوره‌ای قبل از  دوره کرتاسه بازمی‌گردد. دوره کرتاسه در ۱۴۵٫۵ تا ۶۵ میلیون سال پیش بود و خودش دوره‌ای ۸۰ میلیون سال را شامل می‌شود.

 این تاریخ تخمینی نشان می‌دهد که این خزندگان پرنده ترسناک دست‌کم ۲۰ میلیون سال پیش از برخورد سیارکی در شبه جزیره یوکاتان مکزیک از بین رفته‌اند. از برخورد سیارک به این شبه‌جزیره، حدود ۶۶ میلیون سال می‌گذرد که بر اثر آن برخورد، حدود سه چهارم زندگی روی سیاره زمین از بین رفت.

دانشمندان نام این گونه را از ترکیب دو نام باستانی یونانی شامل عبارات مرگ (thanatos) و اژدها (drakon) ساخته‌اند. در انگلیسی به آن اژدهای مرگ (dragon of death) می‌گویند.

کد خبر 679148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha