جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با وجود گذشت 3 روز از صدور حکم بازداشت عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در دادگاه لاهه، اعتراضات محافل دیپلماتیک اکثر کشورهای دنیا به این حکم همچنان ادامه دارد

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، اوج تظاهرات مردمی به این حکم هم در سودان بود که هزاران نفر از مردم این کشور با حضور در خیابان‌ها به حمایت از رئیس‌جمهوری خود پرداختند.

عمر البشیر هم در سخنانی در جمع هزاران سودانی این اقدام دادگاه لاهه را نوعی استعمارگری جدید توصیف کرد. وی با تقدیر از حضور گسترده ملت سودان در اعلام همبستگی با وی پس از صدور حکم دادگاه جنایی لاهه، اظهار داشت: جنایتکاران واقعی رؤسای جمهوری آمریکا و اروپا هستند.

البشیر همچنین تاکید کرد: حدود 20 سال است که ما تحت فشار جهت تحمیل استعمارگری جدید و ابزارهای این استعمارگری همچون دادگاه جنایی لاهه، شورای امنیت و صندوق پول بین‌المللی هستیم.

رئیس‌جمهوری سودان گفت: همانطور که قبلا هم گفتم، صدور حکم دادگاه لاهه یک دسیسه‌ صد درصد صهیونیستی است که با هدف بر هم زدن ثبات سودان صورت گرفته است.

وی همچنین کشورهای اروپایی و آمریکا را دروغگو و جنایتکار توصیف کرد و افزود: آنها کسانی هستند که مرتکب کشتار جمعی شده و ثروت‌های ملت‌های جهان را غارت کردند و ما همانطور که آنها را در قرن 19 شکست دادیم، بار دیگر شکست‌شان خواهیم داد.

البشیر با تشکر از لوئیس مورنو اوکامپو دادستان دادگاه لاهه، ادامه داد: صدور این حکم باعث شد من پس از 20 سال دریابم که مردمم تا چه اندازه به من علاقه دارند.

در محافل دیپلماتیک هم گفته می‌شود که احتمالا بعضی از کشورهای آفریقایی در تلافی این اقدام، از دادگاه لاهه خارج خواهند شد. در میان 108 کشور عضو دادگاه لاهه، 30 کشور آفریقایی وجود دارد.

قرار است عمر البشیر برای شرکت در نشست سران اتحادیه‌ عرب در اواخر ماه جاری به دوحه‌ قطر سفر کند. اگرچه مکانیسمی برای دستگیری بشیر وجود ندارد، اما براساس حکم دادگاه لاهه درصورتی‌که وی به خارج از کشور سفر کند، دستگیر خواهد شد.

واکنش‌ها

مانوئل دومینیکوس اوکستو رئیس شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا، اظهار داشت: این شورا از شورای امنیت بین‌المللی می‌خواهد تا اجرای حکم دادگاه لاهه علیه عمر البشیر را متوقف سازد.

رئیس هیات سودان در اتحادیه آفریقا نیز از کشورهای آفریقایی خواسته بود از توافقنامه‌ رم که به تاسیس دادگاه جنایی لاهه منجر شد، عقب‌نشینی کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم با ابراز تأسف از صدور این حکم نسبت به اجرای آن ابراز نگرانی کرد.

وی از دادگاه لاهه خواست تا در این خصوص تجدیدنظر کند.اتحادیه‌ آفریقا نیز روز پنجشنبه درخصوص رسیدگی به مسئله‌ صدور حکم دستگیری عمرالبشیر از سوی دادگاه لاهه جلسه‌ای اضطراری تشکیل داد.

براساس بیانیه‌ای، این جلسه با هدف حمایت از موقعیت اتحادیه آفریقا و محافظت از دستاوردهای آسیب‌پذیر که در تلاش برای رسیدن به صلح به دست آمده است، تشکیل شد. در همین حال، حسام زکی سخنگوی وزارت امور خارجه مصر، از تلاش‌ گسترده کشورهای عربی و آفریقایی برای به تاخیر انداختن اجرای حکم توقیف عمر البشیر خبر داد.

میگوئل دسکوتو رئیس مجمع عمومی سازمان ملل نیز با ابراز تأسف از صدور این حکم، آن را گامی با اهداف سیاسی توصیف کرد و گفت: بیش از آنکه این حکم در راستای اجرای عدالت در جهان صورت گرفته باشد، اهداف سیاسی را دنبال کرده است.

حزب‌الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حکم دادگاه لاهه، صدور این حکم را پس از پیشرفت مذاکرات برای حل بحران دارفور، تلاشی آشکار برای شعله‌ور کردن بحران در این منطقه و تهدیدی برای حاکمیت و وحدت ارضی سودان دانست.

کاردار هیات لیبی در سازمان ملل متحد نیز که کشورش ریاست شورای امنیت را بر عهده دارد ضمن محکوم کردن این حکم آن را دلیلی بر عدم‌شفافیت و مستقل عمل کردن دادگاه لاهه دانسته و عنوان داشت: لیبی در تماس با کشورهای عضو شورای امنیت درصدد است تا اجرای این حکم را به‌مدت یک سال به تعلیق در آورد.

اتحادیه عرب نیز با صدور بیانیه‌ای از اقدام دادگاه لاهه‌ علیه عمر البشیر انتقاد کرده و بر همبستگی این اتحادیه با دولت سودان در رویارویی با طرح‌هایی که حاکمیت و وحدت و ثبات این کشور را هدف قرار می‌دهد، تاکید کرد.

اکمل‌الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی در بیانیه‌ای این اقدام را غیرمنطقی توصیف و اعلام کرد: این اقدام دیوان کیفری بین‌المللی بسیار ناامید‌کننده است.
در همین حال بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از سودان خواست تا تصمیمش را مبنی بر اخراج کارکنان سازمان‌های غیردولتی فعال در دارفور در واکنش به حکم دادگاه لاهه لغو کند.

با این حال سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل عنوان کرد که کشورش از اقدام دادگاه لاهه در مسئول شناختن آنهایی که مسئول جرایم شنیع در دارفور هستند، حمایت می‌کند.

کد خبر 76617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز