مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۵ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: ازطرح‌های برگزیده حوزه «زیست فناوری» در دومین نشست تبادل فناوری با موضوع «زیست فناوری» تقدیر می شود.

 به گزارش همشهری، عباس صاحب قدم لطفی، دبیر دومین نشست تبادل فناوری کشور با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: نشست تبادل فناوری کشور با موضوع زیست فناوری طی امروز و فردا  با هدف ایجاد امکان مذاکره رو در روی صاحبان فناوری علوم زیستی در تهران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برنامه چهارم توسعه کشور مبنی بر توسعه و ارتقای شش حوزه  فناوری گفت: زیست فناوری، زودتر از دیگر فناوری‌ها فعالیت خود را در زمینه آموزش و پژوهش در کشور آغاز کرد، به طوری که هم اکنون ما به توانمندی‌های خوبی در تربیت نیروی انسانی رسیده‌ایم.

دبیر شورای‌عالی زیست فناوری در ادامه تصریح کرد:  ما در کشور فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام داده‌ایم که منجر به ثبت داخلی و بین‌المللی هم شده است، اما به بخش ثمر دهی علمی و تجاری‌سازی آن اهمیت کمتری داده شده است و این زنجیره که در آن قرار بود پژوهش به فناوری و فناوری، تجاری شود ناقص مانده است. باید سعی کنیم که در جهت توسعه و ارتقاء اقتصادی و ثروت ملی این پژوهش و فناوری را استفاده کنیم.

 به گفته دبیرشورای عالی زیست فناوری، این نشست نقطه تلاقی است برای بازار محوران تا با پتانسیل‌ها و توانمندی‌های کشور در حوزه زیست فناوری بیشتر آشنا شوند و برای بازاریابی این فنون و تکنولوژی‌ها از طریق خود یا ارتباطات بتوانند ساز وکار مناسبی را تهیه و تدوین کنند.

اولویت زیست فناوری پزشکی

مجید معنوی، معاون علوم زیستی دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جهموری نیز در این زمینه گفت: کشور ما همزمان با سمت و سویی که دنیا در توسعه بیوتکنولوژی گرفت، فعالیت‌های خود را در این حوزه دنبال کرد و حوزه زیست فناوری پزشکی به طور ویژه در دستور کار محققان ایرانی قرار دارد.

وی افزود: در تداوم نشست‌های تبادل فناوری، نشست زیست فناوری توسط فن بازار ملی ایران، معاونت علوم زیستی دفتر همکاری‌های ریاست جمهوری، شورای عالی زیست فناوری و پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود و شرکت‌های داخلی و خارجی و نمایندگانی از صنایع مرتبط حضور خواهند داشت و به ارائه توانمندی‌های خود می‌پردازند.

معنوی با اشاره به تدوین سند ملی زیست فناوری اظهارداشت: امید است بتوانیم از مجموعه ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی و زیرساخت‌ها استفاده کنیم و به آن‌ها به صورت مجموعه‌ای منسجم پرداخته شود.

وی، تعداد طرح‌های رسیده به دبیرخانه این نشست را چهل طرح بیان کرد و افزود: 33 طرح داخلی و هفت طرح از کشورهای چین، هند، کره جنوبی و اوکراین به دبیرخانه ارسال شده است که از بین این طرح‌ها، ده طرح نامزد دریافت جایزه معرفی می‌شوند و به سه طرح برگزیده جایزه سال زیست فناوری اهدا خواهد شد.

راه‌اندازی فن بازار ملی

در ادامه این نشست، رئیس پارک فناوری پردیس، یکی از برنامه‌های اصلی این پارک را راه‌اندازی فن بازار ملی دانست و گفت: فن بازار ملی در جهت بسترسازی برای تبادل فناوری و ایجاد بازار فناوری فعالیت می‌کند و این مجموعه سعی دارد تا ارتباط صنعت و دانشگاه‌ها را گسترش دهد.

صفارنیا افزود: در این زمینه فن بازار سالانه، دو نشست تبادل فناوری را برگزار می‌کند که اولین نشست در اسفند ماه گذشته در حوزه نانو فناوری برگزار شد و دومین نشست به موضوع زیست فناوری و سومین نشست هم به موضوع IT اختصاص دارد و ما امید داریم که بتوانیم جایزه سال نانو و فناوری اطلاعات را هم در برنامه خود قرار دهیم و به طور فراتر در سال‌های آینده به فناوری برتر هم جایزه سال فناوری را اعطا کنیم.

کد خبر 7644

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز