گروه دانش: بزرگ‌ترین مجتمع تولید داروهای نوترکیب در آسیای جنوب غربی به‌زودی با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد. این مجتمع، ایران را در دانش فنی بیوتکنولوژی دارویی صنعتی سرآمد می‌کند.

عبدالحسین روح الامینی، رئیس انستیتو پاستور ایران در باره این مجتمع گفت که این مجموعه از چند واحد صنعتی بیوتکنولوژی دارویی تشکیل شده که پس از سال‌ها فعالیت، می‌تواند مواد اولیه و محصولات نهایی پروتیین‌های نوترکیب دارویی، شامل واکسن هپاتیت B، اریتروپوئتین، آلفا اینترفرون و استرپتوکیناز را در مقیاس صنعتی تولید کند. قرار است در دهه فجر رئیس جمهوری  مجتمع ملی تولید فرآورده‌های دارویی نوترکیب انستیتو پاستور ایران را افتتاح کند.

در این مجتمع، فرآورده‌های دارویی نوترکیب از سه راه کشت مخمر، باکتری و سلول‌های جانوری تولید می‌شود. علاوه بر چهار محصول اولیه، توان تولید بسیاری از محصولات بیوتکنولوژی دارویی با استفاده از این سه روش وجود دارد و مطالعات علمی، فنی و اقتصادی مربوط به این فرآورده‌ها هم در حال انجام است.

روح الامینی، عضو هیات اجرایی شبکه انستیتو پاستورهای جهان افزود: با کسب دانش فنی تولید فرآورده‌های دارویی نوترکیب از این پس انواع مواد دارویی بیوتکنولوژی را می‌توانیم در کشور در مقیاس و استانداردهای قابل قبول جهانی برای تامین نیاز کشور تولید کنیم. فرآورده‌های نوترکیب تولیدی انستیتو پاستور ایران سال آینده پس از گرفتن مجوزهای لازم از مراجع جهانی، قابل صادرات به تمام کشورهای جهان است.

تولید واکسن هپاتیت B به عنوان اولین محصول از یکماه پیش در این مجتمع آغاز شده و تاکنون بیش از یک میلیون دوز از این واکسن تولید شده است که به زودی آماده عرضه به بازار مصرف است.

این مجتمع از سال آینده توان تولید 16 میلیون دوز واکسن هپاتیت B را در ویال‌های 10 دوزی، 300 هزار دوز اریتروپوئتین، 5/1 میلیون دوز آلفا اینترفرون و120 هزار دوز استرپتوکیناز را در یک نوبت کاری دارد که نیاز کشور را برآورده می‌کند و با فعالیت در نوبت‌های کاری اضافه، امکان برنامه‌ریزی تولید این محصولات برای صادرات به خارج از کشور وجود دارد.

با استقرار سیستم GMP (روش‌های بهینه تولید) و GLP (روش‌های بهینه آزمایشگاهی) واحدهای تولیدی این مجتمع با بالاترین استانداردهای کنترل و تضمین کیفی فعالیت می‌کنند و از سال آینده امکان دریافت مجوزهای جهانی صادرات محصولات بیوتکنولو‍‍‍‍ ژی به راحتی میسر است. پس از تولید واکسن هپاتیت B طی ماه‌های آینده به تدریج در سال 86 سایر محصولات نوترکیب دارویی این مجتمع وارد بازار می‌شود. 

اریتروپوئتین برای پیشگیری و درمان کم خونی به خصوص در بیماران کلیوی، آلفا اینترفرون برای درمان عفونت‌های ویروسی از جمله هپاتیت و استرپتوکیناز برای حل لخته‌های خونی در افرادی که دچار سکته شده‌اند، کاربرد دارد.

کد خبر 14773

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز