یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۶
۰ نفر

این صفحه، یک صفحه معمولی نیست؛ یک صفحه خاص است! یک صفحه غیرطبیعی، یک صفحه اسرار‌آمیز، یک صفحه مرموز!

امروز پنج‌شنبه است؛ پانزدهم اسفندماه. نه! منظورم روز درختکاری نیست؛ البته امروز، روز درختکاری هم هست، اما منظورم یک مناسبت دیگر است.

بهتر است از اولِ اول شروع کنم. روز پانزدهم دی ماه سال 1379 بود؛ روزی که دوچرخه متولد شد؛ و امروز، روز خاصی است. نه! روز تولد دوچرخه نیست! چه‌قدر شما کم طاقت تشریف دارید! تولد دوچرخه که پانزدهم دی ماه است!

امروز دوچرخه به شماره 500 رسیده است. در واقع به عبارتی از انتشار اولین شماره دوچرخه تا امروز، 98 ماه، یا دو هزار و 981 روز، یا 71 هزار و 543 ساعت، یا چهار میلیون و 292 هزار و 564 دقیقه، یا 257 میلیون و 553 هزار و 816 ثانیه،‌ یا 25 میلیارد و 755 میلیون و 381 هزار و 604 میلی‌ثانیه از تولد دوچرخه گذشته است! و حالا دوچرخه اینجا ایستاده است؛ در صفحه هشت هزار و هفتصد و هشتمش!

بله! این صفحه، هشت هزار و هفتصد و هشتمین صفحه دوچرخه از اول تا حالاست! باورکردنش کمی سخت است، چون این عدد، فقط یک عدد خشک و خالی نیست؛ یک عمر است! عمر حدود سه دوره از نوجوان‌های قد و نیم قد ایرانی. از متولدهای نیمه اول دهه شصت، که از همراهان اولیه دوچرخه بودند و متولدهای نیمه دوم دهه شصت که هنوز هم بعد از گذشت این سال‌ها همراه دوچرخه هستند بگیرید، تا متولدهای نیمه اول دهه هفتاد که از مخاطبان اصلی امروز دوچرخه هستند.

تصویرگری: نازنین جمشیدی

دوچرخه تا امروز هشت هزار و هفتصد و هشت صفحه برای دوچرخه‌ای‌ها و هزار و دویست و شانزده صفحه برای سه‌چرخه‌ای‌هاچاپ کرده است. از میان صفحه‌های دوچرخه، صفحه‌هایی بودند که الان نیستند، یا صفحه‌هایی هستند که قبلاً نبودند.

صفحه‌های خبر، خانه فیروزه‌ای، چراغ راهنما، چشمه‌ها، گردون، هزار و یک شب، سینما، ورزش، نامه‌ها، هنر، چرخ سبز، راه دانش، چرخ فلک و دور دنیا با دوچرخه، از جمله صفحه‌هایی هستند که از اول همراه دوچرخه بودند و هیچ وقت کم‌رنگ نشده‌اند. از طرفی صفحه‌هایی مثل کوله سردبیر، خبرنگار افتخاری، دوخرچه، پوشه، گزارش، جزیره، جهان، 16+8، 16+16 و تلویزیون، صفحه‌هایی هستند که در میانه راه به دوچرخه اضافه شدند و تا به امروز همراه دوچرخه بودند؛ یا حتی صفحه‌هایی مثل تک چرخ، خورجین سردبیر، مدرسه و هنر روز، صفحه‌هایی بودند که الان وجود ندارند.

دوچرخه، در این سال‌ها، همه شکلی به خود دیده است، 8 صفحه‌ای، 16 صفحه‌ای، 24 صفحه‌ای، 32 صفحه‌ای و 36 صفحه‌ای و حتی 8 صفحه‌ای کله‌پا  هم بوده است؛ ‌جلددار و بی‌جلد، یا با کاغذ‌های متفاوت چاپ شده است، ویژه‌نامه‌های جام جهانی، هری پاتر، جشنواره فیلم فجر، جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان، آثار نوجوان، طنز و سرگرمی، نوروز و ویژه‌نامه‌های تابستانی سایه‌خیس، پنکه، فارنهایت 104 و ظهر تابستان داشته است؛ اما هر چه بوده و هر چند صفحه‌ای بوده، همیشه دوچرخه بوده و همیشه دوچرخه است. هر کس اسم آن را می‌شنود، یا امروز خواننده دوچرخه است و نام آشنایی شنیده و ذوق می‌کند، یا در دوران نوجوانی دوچرخه می‌خوانده و امروز با نوستالژی آن روزها از این نام لذت می‌برد.

کد خبر 76417

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز