دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین موسسه تربیت معلم کشور تحت عنوان دارالمعلمین مرکزی در سال ۱۲۹۸ شمسی تاسیس شد.

خوارزمی

محل این مؤسسه در تهران، ساختمان وزارت فرهنگ واقع در تخت زمرد بود، به دلیل افزایش مدارس و نیاز به آموزگاران تعلیم دیده در مهر ۱۳۰۷ دارالمعلمین مرکزی به دارالمعلمین عالی با اهداف جدید به تصویب شورای عالی معارف وقت رسید.

در آذر ۱۳۰۸ قانونی در خصوص اصلاح اساسنامه و کمک به دارالمعلمین عالی و استخدام فارغ ­التحصیلان آن به تصویب مجلس شورای ملی رسید و از این تاریخ دارالمعلمین­ عالی به دو قسمت علمی و ادبی تقسیم شد.

به دلیل گسترش رشته­‌ها در سال ۱۳۱۱ دارالمعلمین عالی به ساختمان نگارستان منتقل و در سال ۱۳۱۲ نام دارالمعلمین عالی به «دانشسرای عالی» تغییر یافت.

در سال ۱۳۴۲ هیات وزیران دانشسرای عالی را منحل و سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتی جایگزین آن شد پس از تاسیس وزارت علوم و آموزش­عالی در سال ۱۳۴۶ مجدداٌ سازمان یاد شده تحت عنوان دانشسرای­‌عالی زیر نظر وزارت قرار گرفت.

در سال ۱۳۵۳ با تصویب شورای گسترش آموزش عالی، نام دانشسرای­‌عالی به دانشگاه تربیت معلم تغییر یافت و ادارة آن به صورت هیأت امنایی درآمد.

با تاسیس دانشگاه، توسعه برنامه تربیت دبیر در سطح کشور جزء اهداف آن قرار گرفت و دانشسراهای عالی در شهر های زاهدان، سنندج و یزد تاسیس گردید و مدرسه‌­های علوم اراک و کاشان تحت پوشش دانشگاه تربیت معلم قرار گرفتند.

در سال­‌های ۱۳۶۶ و ۱۳۶۸ شعبه­‌های این دانشگاه در شهرهای سبزوار و تبریز تاسیس شدند و در سال ۱۳۶۹ با تصویب شورای گسترش آموزش عالی تمام واحدهای وابسته به شعبه‌­های دانشگاه از آن منفک و مستقل شدند.

با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۱۱/۱۱/۹۰ دانشگاه تربیت معلم به دانشگاه خوارزمی تغییر نام یافت. این دانشگاه دارای ۵ معاونت، ۹ دانشکده، ۴ موسسه تحقیقاتی، ۴ پژوهشکده، ۲ قطب علمی و ۳۰۵ عضو هیات علمی شامل ۳۲ استاد، ۵۰ دانشیار، ۱۹۲ استادیار، ۳۱ مربی می­‌باشد.

ساختمان مرکزی دانشگاه در تهران واقع در خیابان شهید مفتح می­‌باشد مساحت زمین آن حدود ۲ هکتار است و ساختمان آن بر اساس طرح مهندسی مارکف روسی تبار (ساختمان کتابخانه مرکزی کنونی) ساخته شده­‌است.

با افزایش رشته­‌های تحصیلی و گسترش فعالیت­های آموزشی، تحقیقاتی و پشتیبانی زمینی به مساحت تقریبی ۲۲۷ هکتار در منطقه پردیس کرج به دانشگاه واگذار گردیدکه عملیات احداث ساختمان از سال ۱۳۵۵ آغاز و ساختمان­‌های دانشکده علوم پایه، سازمان مرکزی، دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر، دانشکده علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشکده تربیت بدنی، ۲۴ بلوک خوابگاه دانشجویی، منازل سازمانی، تاسیسات، استخر و ... ساخته شده است.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 76314

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز