سال ١٣٢۵ در دانشگاه تهران در رشته علوم طبیعی پذیرفته شد. آشنایی‌اش با باغچه‌بان و دکتر محمدباقر هوشیار و دلسوزی‌های این دو باعث علاقه‌مندی‌اش به معلمی و آغاز یک مسیر جدید در زندگی‌اش می‌شود.

666666666666666666666666

همشهری آنلاین-نصیبه سجادی: تحصیل در دانشگاه تهران را رها می‌کند و به فرانسه می‌رود برای کسب علم در رشته روان‌شناسی و شناخت کودک آن هم در محضر روان‌شناسان بزرگی مثل ژان‌پیاژه و هنری والون. دانسته‌های علمی‌اش که تکمیل می‌شود به ایران می‌آید برای انتقال همان آموزه‌ها به کودکان در سرزمینی که هنوز آموزش‌وپرورش آن در ابتدای راه است و پر است از آزمون و خطا. کودکستانی را راه‌اندازی و شروع می‌کند به تربیت نسلی که «در بزرگی اسیر نشوند و آزاده و متکی به خرد و دانش خود باشند».

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

بانی اولین مدارس مدرن ایران یک زن است | جمله‌ای جادویی که همه‌چیز را تغییر می‌دهد!

توران پیرهادی متولد ١٣٠٦ تهران است در شمیران از پدری ایرانی و مادری آلمانی، علاقه‌مند به هنر و ادبیات ایران. تالیف ده‌ها عنوان کتاب، راه‌اندازی اولین مدارس به سبک مدرن، و تلاش ٦٠‌ساله در حوزه آموزش‌وپرورش و تربیت کودکان از او بانویی ساخت تاثیرگذار و واجد دریافت لقب مادر ادبیات کودکان ایران.

در ایران

سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم است. جهان آشفته و ایران هم وضع مشابهی دارد. آموزش‌وپرورش هم ضعیف و کم‌رمق. تحصیلش که تمام می‌شود به ایران می‌آید و با معلمی در کودکستان شروع می‌کند، چون معتقد است برای داشتن سرزمینی آباد باید روی کودکان سرمایه‌گذاری کرد. کتاب‌های زیادی هم می‌نویسد تا کودک ایرانی، به گفته او، کتاب خوب بخواند و به کشورش افتخار کند.

غم‌های بزرگ، کارهای بزرگ

«باید غم‌های بزرگ را به‌کارهای بزرگ تبدیل کرد.» این جمله تکیه‌کلام مادر است به توران و ۴خواهر و برادر دیگرش. همین می‌شود که مرگ برادرش «فرهاد» و اعدام همسرش بعد از کودتای ٢٨ مرداد، به رغم اینکه غم‌های بزرگی هستند برای او منجر به انجام کارهای بزرگ می‌شود. کودکستان فرهاد را به یاد برادر، ‌ در خیابان ژاله و  دبستان و مدرسه‌ای با همین نام در خیابان سهروردی راه‌اندازی می‌کند. مدارسی مدرن که رقابت، جایزه، ‌مقایسه و نمره در آن جایگاهی ندارد و اصل بر توانایی دانش‌آموزان است.

بانی اولین مدارس مدرن ایران یک زن است | جمله‌ای جادویی که همه‌چیز را تغییر می‌دهد!

مدارس مشارکتی

شیوه اداره این مدارس دانش‌آموزمحور را از زبان توران خانم بشنوید : "... در مدارس فرهاد بچه‌ها  تصمیم‌گیرنده بودند... دانش‌آموزان هر مقطع تحصیلی ۳ نماینده برای هر ماه و ۲ نماینده برای یک سال انتخاب می‌کردند؛ برای قانونگذاری و اداره مدرسه... هیچ معلمی حق نداشت دانش‌آموزی را از کلاس بیرون کند و حق تنبیه نیز نداشت. نمره، شرط قبولی نبود و اگر دانش‌آموزی در یکی از درس‌ها ضعیف بود وظیفه نماینده‌ها و دیگر دانش‌آموزان بود که ضعف او را برطرف کنند تا  پیشرفت کند. ..."  این مدارس کتابخانه‌های غنی از کتاب داشتند تا دانش‌آموزان بعد از کلاس کتاب‌های خوب بخوانند و توانمند شوند.

توران میرهادی سال  ١٣٩٠ از دنیا رفت و  در امامزاده عبدالله(ع)  به خاک سپرده شد.

کد خبر 761591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    یاد مامان جونم افتادم😔
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    1 0
    عزیزم چقدر چهره مهربونی داره