چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسمی برای نودودومین سال‌روز تولد توران میرهادی برگزار می‌شود.

توران ميرهادي

به گزارش ایسنا، این مراسم توسط شورای کتاب کودک و موسسه پژوهشی کودکان دنیا با همکاری کتابخانه ملی از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۷ روز جمعه ۲۴ خردادماه در تالار قلم کتابخانه ملی برپا می‌شود.

بر اساس اطلاعیه شورای کتاب کودک، از آن‌جا که بخش بزرگی از سازمان‌های فعال در حوزه کودکان وامدار اندیشه‌ها و دیدگاه‌های ایشان‌اند، امسال این مراسم با حضور نمایندگان سازمان‌های دولتی و غیردولتی از سراسر کشور برگزار می‌شود که  این فرصتی  است برای تعهدی دوباره نسبت به زندگی بهتر کودکان در سراسر این آب و خاک.

از سازمان‌های فعال در حوزه کودکان در شهرهای مختلف درخواست شده برای شرکت در این برنامه از طریق واتساپ برای موسسه کودکان دنیا با شماره  ۰۹۱۲۷۷۸۳۷۵۲ پیام بگذارند.

توران میرهادی متولد سال ۱۳۰۶،  ۱۸ آبان ۱۳۹۵ بر اثر سکته مغزی در بیمارستان درگذشت و در امامزاده عبدالله شهرری به خاک سپرد شد.  او  استاد ادبیات کودکان، نویسنده، متخصص آموزش و پرورش و یکی از شخصیت‌های برجسته فرهنگی بود که بیش از ۶۰ سال در گستره آموزش و پرورش، فرهنگ کودکی و ادبیات کودکان کوشید و در این روند یکی از چهره‌های تاثیرگذار بود.

او همچنین یکی از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک است و از سال ۱۳۵۸ نیز سرپرستی تدوین و تالیف «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» را برعهده داشت. میرهادی از سوی موسسه‌ پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان به‌عنوان نامزد دریافت جایزه «آسترید لیندگرن» سال ۲۰۱۷ انتخاب شده بود.

توران میرهادی در سال ۱۳۳۴ به نام برادر از دست‌رفته‌اش، کودکستان فرهاد و بعدها، دبستان و راهنمایی فرهاد را بنیاد نهاد. کتاب «جستجو در راه‌ها و روش‌های تربیت» گردآمده‌ای از تجربه‌های او در درازای ۲۵ سال سرپرستی مدرسه فرهاد است.

از آثار میرهادی می‌توان به «دو گفتار درباره کتابخانه‌های آموزشگاهی و نقش آن در ایجاد عادت به مطالعه»، «کتاب کار مربی کودک، برنامه کار سالانه مربی در مهد کودک و کودکستان»، «جستجو در راه‌ها و روش‌های تربیت»،   «راهنمای تدریس کتاب تعلیمات اجتماعی سوم دبستان»، «دو گفتار» (کتابخانه آموزشگاهی و نقش آن در ایجاد عادت به مطالعه) و «آنکه رفت، آنکه آمد» اشاره کرد.

توران میرهادی در نگارش کتاب‌های تعلیمات اجتماعی، تاریخ، جغرافی و تعلیمات دینی چهارم دبستان، تعلیمات اجتماعی و دینی برای کلاس چهارم دبستان و گذری در ادبیات کودکان همکاری داشته است.

او همچنین این کتاب‌ها و مقاله‌ها را ترجمه کرده است: «افسانه چینی برای کودکان»، «گنجشک کوچولو»، «رفتار والدین ما باید چگونه باشد»، «تفاهم بین‌المللی به وسیله کتاب‌های کودکان و نوجوانان»، «آنچه از کنگره آموختیم» و «در باب افسانه‌ها و اسطوره‌ها برای کودکان و نوجوانان» (با همکاری ثریا قزل‌ایاغ). همچنین مقاله‌هایی از او در مجله‌ «سپیده فردا»، «ماهنامه آموزش و پرورش»، نشریه‌ها و گزارش‌های شورای کتاب کودک به چاپ رسیده است.

کد خبر 442132

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha