گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از نشست مشترک بانک مرکزی و بورس برای تصمیم‌گیری درباره انتشار اوراق رهنی مسکن خبر داد

به گزارش همشهری، به‌دنبال بروز بحران مالی در جهان، انتشار 3 هزار میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن در ایران با تاخیر مواجه شد.

قرار بود 2 بانک مسکن و ملی تا پاییز امسال برای بهبود وضعیت مسکن و قیمت‌ها تا 3هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت رهنی منتشر کنند اما همزمان با وقوع بحران‌های مالی در جهان که به‌دلیل انتشار چنین اوراقی به‌وجود آمد، دولت تصمیم گرفت  موضوع انتشار این اوراق را پس از بررسی‌های بیشتر پیگیری کند.

به‌دنبال افزایش شدید قیمت مسکن در طول 2 سال گذشته، هیات دولت مصوبه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن به 2 بانک ملی و مسکن مجوز داده می‌شد تا 3 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت رهنی مسکن منتشر کنند، اما وقوع بحران‌های مالی در جهان که به‌دلیل انتشار اوراق رهنی به‌وجود آمده بود باعث شد تا هم دولت و هم بانک‌ها انتشار این اوراق را به زمان دیگری و به پس از بررسی‌های بیشتر موکول کنند.

در تازه‌ترین رویداد قرار است بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار در نشستی مشترک طرح انتشار اوراق رهنی مسکن را بار دیگر ارزیابی کنند.

علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری، ضمن اعلام این خبر افزود: قرار است موضوع انتشار اوراق رهنی مسکن در نشست مشترکی با بانک مرکزی بررسی شود. او با بیان اینکه سازمان بورس به همین منظور، نامه‌ای را به بانک مرکزی ارسال کرده است، گفت: پس از وقوع بحران‌های جهانی، بانک‌های مسکن و ملی تمایل کمتری به انتشار این اوراق نشان دادند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه تاکید کرد: بانک مرکزی مقرراتی را در این زمینه تدوین کرده است که ما در برخی بخش‌ها ایراداتی را به آن وارد کرده‌ایم به همین دلیل از بانک مرکزی خواسته‌ایم تا در نشستی مشترک، این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.

او در ادامه از درخواست بانک‌های پارسیان و اقتصاد نوین برای انتشار اوراق مشارکت رهنی خبر داد و اظهار داشت: هر چند هم‌اکنون بانک‌های مسکن و ملی عملا انتشار این اوراق را پیگیری نمی‌کنند اما در مقابل بانک‌های پارسیان و اقتصاد نوین برای انتشار اوراق مشارکت رهنی درخواست داده‌اند.

به گفته او برای انتشار این اوراق، بانک‌ها باید بخشی از مطالبات خود را به اوراق رهنی تبدیل کنند و برای این کار نیاز به مجوز بانک مرکزی دارند.

براساس این گزارش با انتشار این اوراق، بانک‌ها می‌توانند مطالبات خود را به یک شرکت واسط منتقل کنند تا این شرکت به پشتوانه این مطالبات، اوراق مشارکت منتشر کند. مجموعه این فرایند به بانک‌ها کمک خواهد کرد، سرمایه خود را آزاد کرده و بتوانند وام‌های جدید به مردم بدهند. بانک‌ها به واسطه نسبت کفایت سرمایه معین نمی‌توانند بیش از حد مجاز تسهیلات بدهند.

انتشار اوراق مشارکت به پشتوانه مطالبات، می‌تواند بخشی از نقدینگی سرگردان در جامعه را جمع کند و از میزان تورم بکاهد.

ابلاغ ضوابط احتیاطی

اما در شرایطی که قرار است سازمان بورس و بانک مرکزی برای بررسی انتشار اوراق مشارکت رهنی مسکن نشست مشترک برگزار کنند روز گذشته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی اقتصاد مسکن وزارت مسکن و شهرسازی گفت: مصوبه بازار انتشار اوراق مشارکت رهنی از سوی کارگروه مسکن ابلاغ شده و آیین‌نامه اجرایی آن در بورس به تصویب رسیده و ضوابط احتیاطی آن از طریق بانک مرکزی ابلاغ شده است.

به گزارش مهر، محمود جهانی با اشاره به انتشار اوراق مشارکت به میزان 3هزار میلیارد تومان از سوی بانک مسکن و ملی عنوان کرد: در حال حاضر مشکلی برای انتشار اوراق مشارکت مسکن وجود ندارد و بانک مسکن بالغ بر 2هزار میلیارد تومان و بانک ملی هزار میلیارد تومان، اوراق مشارکت منتشر می‌کنند.

او افزود: استفاده از اوراق مشارکت، بازار ثانویه رهن مسکن، صندوق‌های تامین سرمایه، تشکیل صندوق‌های مستغلات و ساختمان، صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری خارجی و ابزارهای دیگری همچون صکوک به‌عنوان روش‌های نوین و ابزارهای جدید تامین مالی مسکن در قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن دیده شده است.

کد خبر 76083

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز