گروه بورس: رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادارازآغاز به کار نخستین صندوق زمین و ساختمان تا پایان سال‌جاری خبر داد.

به گزارش همشهری، به‌دنبال موافقت شورای بورس در مرداد ماه امسال با راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان مقدمات راه‌اندازی نخستین صندوق زمین و ساختمان تا پایان سال‌جاری فراهم شد. صندوق‌های زمین و ساختمان، نوعی ابزار مالی جدید برای تامین مالی پروژه‌های ساختمانی محسوب می‌شوند. 

راه‌اندازی این صندوق‌ها باعث می‌شود از یک طرف سازندگان پروژه‌های ساختمانی برای تامین مالی پروژه‌ها علاوه بر پیش فروش واحدها و تسهیلات بانکی، از این ابزار مالی نوین برای تامین سرمایه مورد نیازشان استفاده کنند و از طرف دیگر با ورود واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های زمین و ساختمان به بورس بر حجم معاملات و رونق داد و ستد، سهام افزوده می‌شود.

این نهاد مالی جدید می‌تواند از یک سو رونق بخش مسکن را به بازار اوراق بهادار منتقل کند و از سوی دیگر می‌تواند منجر به رونق بخش مسکن شود. به این ترتیب صندوق‌های زمین و ساختمان این ظرفیت را دارند که گسست 2‌بازار مهم در اقتصاد ایران را کاهش دهند.

در همین رابطه رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از آغاز به کار نخستین صندوق زمین و ساختمان تا پایان سال‌جاری خبر داد و گفت: تا‌کنون چند متقاضی برای راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان به این سازمان درخواست داده‌اند و گروهی از این سرمایه‌گذاران موافقت اصولی خود را از سازمان دریافت کرده‌اند.

او با بیان اینکه زمینه راه‌اندازی این صندوق‌ها با همکاری وزارت مسکن و سازمان ملی زمین و مسکن فراهم شده است افزود: تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار این است که تا پایان امسال مجوز آغاز به کار یک صندوق زمین و ساختمان را صادر کند.

وی از ذکر نام این صندوق خودداری کرد اما در عین حال تاکید کرد: مقررات نهایی این صندوق‌ها نیز هم‌اکنون در سازمان بورس در حال تدوین است.

کیانی در تشریح فعالیت این صندوق‌ها تصریح کرد: هدف اصلی این صندوق‌ها این است که وجوه مورد نیاز یک پروژه ساختمانی مشخص را جمع‌آوری کنند و پس از طی مراحل ساخت، اقدام به فروش یا پیش فروش این واحدهای ساختمانی کنند.

او با بیان اینکه این صندوق‌ها پروژه‌محورهستند تاکید کرد: پروژه هر صندوق برای ساخت باید مشخص باشد و اساسا مراحل کار،  بر مبنای طرح و پروژه صندوق شکل می‌گیرد.

او خاطرنشان کرد: پس از آغاز مراحل کار و اتمام ساخت همه واحد‌های این پروژه فروخته خواهد شد و سپس صندوق منحل می‌شود. در واقع عمر صندوق بستگی به ساخت و فروش پروژه دارد.

رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس ادامه داد: سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید واحد‌های این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند.  به گفته کیانی، درصورت تایید هیات پذیرش بورس، این واحد در بورس تهران هم قابل معامله خواهد بود.

کیانی در ادامه در مورد ساختار این صندوق‌ها توضیح داد: هر صندوق از 2 رکن تشکیل شده است؛ اول رکن اجرایی و دوم رکن نظارتی که رکن اجرایی این صندوق عبارت است از مدیر صندوق، متعهد پذیره نویسی، بازارگردان و مدیر ساخت.

او افزود: مدیر ساخت در واقع یک سازنده پایه یک است که امور ساخت را انجام می‌دهد؛ همچنین متعهد پذیره نویسی موظف است درصورت فروخته نشدن تمام واحد‌ها واحد‌های خریداری نشده را دوباره خریداری کند.

کیانی ادامه داد: تمام اعتبار لازم برای طرح در یک مرحله جمع‌آوری نخواهد شد؛ به‌عنوان مثال اگر یک طرح به 100میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد این مبلغ در 20عرضه 5میلیارد تومانی تامین می‌شود.

او جمع‌آوری مرحله به مرحله سرمایه‌ها را در جهت تضمین سلامت فعالیت صندوق و جلوگیری از انباشت نقدینگی توصیف کرد و افزود: براساس مدل پیشنهادی سازمان بورس در پایان طرح، واحدهای ساخته شده از طریق مزایده به فروش رفته و حساب‌های صندوق تسویه خواهد شد.

کیانی تاکید کرد: همچنین بازارگردان وظیفه دارد میزان نقد شوندگی واحد‌های سرمایه‌گذاری را افزایش دهد؛ یعنی اگر قرار باشد سرمایه‌گذاران واحد‌های خود را در میانه کار به فروش برسانند بازار گردان موظف است با ایجاد یک بازار ثانویه این کار را انجام دهد.

کد خبر 75866

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز