همشهری آنلاین: مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: پس از طی مراحل قانونی و اداری در مناطق آزاد تجاری، شرکت بین‌المللی بورس تاسیس یا تابلوی ارزی برای این مناطق نصب خواهد شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسن قالیباف اصل با تاکید بر این که بین‌المللی شدن بورس در دستور کار قرار گرفته است،‌ افزود: شورای مناطق آزاد تجاری این پیشنهاد را به مجلس شورای اسلامی داد، که مجلس آن را تصویب کرد و پس از طی مراحل قانونی، تاسیس "بازار بورس بین‌المللی" در مناطق آزاد تجاری محقق خواهد شد.

وی با بیان این که آیین نامه تاسیس بورس در مناطق آزاد تجاری تدوین شده و در حال تصویب است، اضافه کرد: تاسیس و اداره بورس در این مناطق بر اساس این آیین نامه خواهد بود.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران همچنین درباره طرح تشکیل بورس کشورهای اسلامی گفت: این طرح در دست مطالعه و کارگروهی برای تدوین "گزارش توجیهی" و "امکان سنجی" تشکیل شده است.

قالیباف به نشستی که چندی پیش در استانبول با حضور نمایندگان کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی برای تشکیل بورس کشورهای اسلامی برگزار شد، اشاره و اضافه کرد: در چارچوب این طرح قرار است؛ ابزارهای اسلامی بازار سرمایه طراحی شود و معاملات بین کشوری بورس مدنظر قرار گیرد.

مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران با بیان این که ۵ شرکت بزرگ امسال در بورس پذیرفته و سهام آنها عرضه شد، افزود: سیمان کردستان، کشتیرانی، پالایشگاه نفت اصفهان، شرکت مخابرات و بانک ملت؛ ۵ شرکتی بود که سهام آنها امسال در بورس عرضه شد.

قالیباف برنامه سال آینده بورس برای پذیرش شرکت‌های جدید در بازار سرمایه را تبیین و اضافه کرد: بر اساس بودجه‌ریزی سال آینده، ۹ شرکت جدید در بورس پذیرفته و سهام آنها عرضه خواهد شد.

وی با تشریح اولویت‌های برنامه‌ای بورس گفت: افزایش نقد شوندگی و حمایت از سهام داران از اولویت‌های بورس اوراق بهادار است.

قالیباف به دیگر اولویت‌های کاری بورس اشاره و اضافه کرد: افزایش شفافیت، اطلاع‌رسانی و کارآیی بازار، کمک به صنایع و شرکت‌های پذیرفته شده با هدف بهبود فضای کسب و کار، کاهش ریسک و افزایش اطمینان به بازار، افزایش جذابیت ورود به بورس و توسعه فرهنگ سهامداری و سرمایه‌گذاری از دیگر اولویت‌های بورس در برنامه‌های این شرکت است.

وی با اشاره به اقدامات اخیر بورس، افزود: راه اندازی سامانه معاملات جدید از جمله این اقدامات بود که نسبت به نرم افزار گذشته کارآمدتر شده است و برخی کاستی‌ها که در گذشته وجود داشت، در این سامانه برطرف و امور تسریع شده است.

مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به این که بحران مالی جهانی کمترین آسیب را به بازار سرمایه کشورمان داشت، گفت: در چارچوب آینده نگری؛ بسته پیشنهادی بازار سرمایه تدوین و به دولت ارسال شد که دولت آن را تصویب و حتی برخی از بندها و موارد آن را ابلاغ کرده است اما منتظریم که این بسته کاملا ابلاغ شود.

قالیباف با تاکید بر روان‌سازی بازار، تصریح کرد: بر این اساس میزان نقدشوندگی افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین شفاف‌سازی اطلاعات و آمار شرکت‌ها و صنایع حاضر در بورس را خواستار شد و گفت: امید نامه بانک ملت برای حضور در بورس کامل و جامع بود و با توجه به عرضه موفق سهام بانک ملت، دیگر شرکت‌ها نیز "امید نامه" کامل، روزآمد و شفاف ارائه دهند.

مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران درباره زمان بسته بودن "نمادها"؛ خاطر نشان کرد: نخست باید شفافیت ایجاد و بعد نمادهای بسته شده باز شود؛ چون ممکن است در صورت شفاف نبودن آمار و گزارش عملکرد برخی شرکت‌ها قیمت‌ها واقعی نباشد؛ بنابراین بر شفافیت بیش از گذشته تاکید داریم.

وی به پیشنهادهای شرکت بورس درباره بودجه سال آینده و همچنین در مواردی برای برنامه پنجم توسعه اشاره و اضافه کرد: این پیشنهادها را به دولت ارائه کرده‌ایم، که دولت هم در برخی موارد از پیشنهادها استقبال کرده و آنها را مدنظر قرار داده است.

کد خبر 76308

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز