گروه بورس: دومین نمایشگاه تخصصی بورس، بانک و خصوصی‌سازی‌ فعالیت خود را آغاز کرد

این نمایشگاه تخصصی تا سیزدهم اسفند ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در سالن‌های 31 و 38 برپا خواهد بود. در این نمایشگاه 70 شرکت فعال در بازار سرمایه، حضور دارند.

به گزارش همشهری، علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم گشایش این نمایشگاه تازه‌ترین برنامه‌های توسعه بازار سرمایه را برای سال آینده اعلام کرد و گفت: سازمان بورس، در حال فراهم کردن زیرساخت‌های فنی لازم برای راه‌اندازی بورس الکترونیک است.

هدف نهایی رسیدن به بورس الکترونیک است که برای رسیدن به این هدف نیازمند مشارکت تمامی فعالان بازار و مساعدت بازار پول هستیم. او از شرکت‌های کارگزاری خواست تا گام‌های خود را به سمت الکترونیک شدن بردارند تا در آینده شاهد راه‌اندازی بورس الکترونیک باشیم.

صالح آبادی با اشاره به توسعه فعالیت بورس کالای ایران، افزود: با توجه به افزایش معاملات فلزات در بورس کالای ایران و با ورود محصولات پتروشیمی و فراورده‌های نفتی، حجم معاملات این بورس رشد چشمگیری داشته است.

همچنین بازار معاملات آتی فعالیت خود را در بورس کالای ایران آغاز کرده که امیدواریم بازار معاملات آپشن به‌عنوان یک ابزار مالی جدید تا سال آینده راه‌اندازی شود.

رئیس سازمان بورس گفت: مراحل راه‌اندازی بازار فرابورس امسال انجام شده و این بازار اوایل سال آینده فعالیت خود را آغاز می‌کند. تدوین مقررات پذیرش و معاملات در بازار فرابورس تا پایان امسال به پایان خواهد رسید.

تابلوهای معاملات زیادی در بازار فرابورس طراحی شده که این امر فرصت‌های متنوعی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد داد.  او اعلام کرد: در این بازار تابلویی برای مزایده‌های سازمان خصوصی‌سازی در نظر گرفته شده تا درصورت امکان شرکت‌هایی که قرار است از طریق مزایده واگذار شوند، در این تابلو  قرار گیرند.

همچنین شرکت‌های زیان‌دهی که شرایط حضور در بورس را ندارند، معاملات آنها می‌تواند در بازار فرابورس انجام شود. صالح آبادی همچنین از راه‌اندازی بازار صکوک اجاره و اوراق رهنی در سال آینده خبر داد. 

او با بیان اینکه برای توسعه بازار سرمایه باید اصلاحاتی در قانون مالیاتی صورت گیرد، افزود: لایحه توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به دولت ارائه شد که این لایحه به تصویب هیات دولت رسید و تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است که امیدواریم تا پایان سال به تصویب برسد. با تصویب این لایحه در مجلس، زمینه برای توسعه ابزارها و نهادهای جدید در بازار سرمایه فراهم می‌شود.

صالح آبادی با بیان اینکه در حوزه نهادهای مالی جدید 2 نهاد مهم مالی در سال‌جاری تشکیل شده، تاکید کرد: شرکت‌های تامین سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار راه‌اندازی شدند و نهادهایی مانند شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری و رتبه‌بندی اوراق بهادار در حال تشکیل است که به‌عنوان نهاد مالی جدید به بازار سرمایه اضافه می‌شود.

او تصریح کرد: در حال حاضر در بازار سرمایه تنها سهام مورد معامله قرار می‌گیرد که در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم و نیازمندیم که ابزارها توسعه پیدا کنند که برای این منظور به کمک بانک مرکزی و مقامات بازار پول نیازمندیم تا سیاست‌های کلی در حوزه نرخ‌ها اتفاق بیفتد و اوراق مشارکت تدوین شود که با الزامات بازار سرمایه همگام باشد.

کد خبر 76174

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز