محسن مومنی شریف، مدیر سابق حوزه هنری و نویسنده کتاب «در کمین گل سرخ»(زندگینامه داستانی شهید صیاد شیرازی) می‌گوید: «نمایشگاه کتاب سی و چهارم در ترویج کتاب و کتابخوانی موثر بوده است.»

محسن مومنی شریف

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: محسن مومنی شریف، داستان‌نویس که در غرفه انتشارات سوره مهر در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور یافت، گفت: «امسال با وجود گرانی کاغذ، فروش کتاب با تمهیدی که مسئولان اندیشیدند، در نمایشگاه کتاب بالا رفت. ورود کتابفروشی‌ها به نمایشگاه اتفاق خجسته‌ای است که من به نوبه خود از سال‌ها پیش هم پیشنهادش را داشتم و هم انتظارش را می‌کشیدم.»

گفت‌وگوی ما را با محسن مومنی شریف بخوانید

نمایشگاه امسال در قیاس با نمایشگاه سال‌های گذشته چه قوت‌هایی داشت؟

نمایشگاه کتاب امسال برای ما لذت‌بخش است ولی در سال‌های گذشته و دولت‌های قبلی اهداف برپایی نمایشگاه به درستی مشخص و تبیین نشده بود.

چرا؟

آن سال‌ها اگر هدف نمایشگاه فروش کتاب می‌بود که،‌ ناشران چندان راضی نبودند. در همان سال‌ها نیز خوب به خاطر دارم که یکبار به ویژه چند هفته پیش از برپایی نمایشگاه، به دلیل بی‌توجهی مسئولان به موضوع کاغذ، قیمت کتاب سه برابر شد و فروش به شدت کاهش یافت.

این نقایص را آیا آن سال‌ها هم بیان کردید و با مسئولان در میان گذاشتید؟ بازخوردش چه بود؟

به کررات؛ و همچنین عنوان کردم که به گمانم پیش از هر چیز مسولان باید هدف از برپایی نمایشگاه کتاب را مشخص کنند.

هدف از برپایی نمایشگاه که مشخص است.

اگر مشخص است، شما بگویید که چیست. اما به نظرم باید از همان زمان مشخص می‌شد که هدف از برپایی نمایشگاه کتاب، ایجاد همایش فرهنگی، ترویج کتابخوانی یا فروش کتاب است. البته همه این اهداف مطلوب به نظر می‌رسید اما هیچ یک تحقق نمی‌یافت.

مهم‌ترین دلیل برپایی نمایشگاه از نگاه و نظر شما چه باید باشد؟

با توجه به میل مخاطبان و اقبال مردم در تهران و همچنین شهرستان‌های دور و نزدیک، اگر هدف فروش کتاب باشد، باید گفت که ناشران و کتابفروشان و به ویژه کتابفروشان حضور یافته در نمایشگاه کتاب تهران امسال نسبت به سال‌های گذشته راضی‌ترند. اما در عین حال هم باید بگویم اگر هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و فروش کتاب باشد، از همان سال‌ها قبل حضور کتابفروشان را بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور خالی می‌دیدم و البته انتظار می‌کشیدم و در نمایشگاه‌های قبل پیش‌بینی می‌کردم و در حال حاضر هم آن را به فال نیک می‌گیرم. با این اجرا تا حدودی این هدف محقق شد اما در عین حال از اهداف و جنبه‌های دیگر نمایشگاه کتاب هم نباید غافل بود. البته از حق نگذریم که مردم از نمایشگاه کتاب استقبال کردند.

توصیه‌تان به مسئولان برپایی نمایشگاه امسال چیست؟

نباید مسئولان با توجه به برگزاری نمایشگاهی به بزرگی نمایشگاه کتاب تهران گمان کنند که حوزه کتاب بی‌نقص است. همین بی‌توجهی به موضوع کاغذ قیمت کتاب را بالا برد. مسوولان باید به طور ویژه به کتاب اهمیت دهند.

در حوزه استقبال از کتاب دفاع مقدس، نمایشگاه سی و چهارم را چگونه ارزیابی و ارزشیابی کردید؟

درباره استقبال از آثار مستقل در حوزه ادبیات پایداری در موسسه‌هایی مثل انتشارات سوره مهر و نیز کتاب‌های ادبیات پایداری، استقبال مردم قابل تحسین است اما با توجه به سابقه مدیریتی‌ام در حوزه هنری باید مستقیماً اشاره کنم که هدف اصلی انتشاراتی‌ای مانند سوره مهر آشنایی مخاطبان با کتاب است و همواره مشتریان جدیدی کشف می‌کنیم. نمایشگاه فرصت مغتنمی است که آنها خودشان را نشان دهند.

پس در مجموع از این استقبال راضی هستید؟

در مجموع خدا را شکر استقبال مردم از کتاب‌های حوزه ادبیات پایداری و انقلاب اسلامی خوب است و البته در مواردی هم البته نمی‌توان به نیازهای مردم پاسخ داد. برخی کتاب‌ها به اصطلاح گل می‌کند و مردم آنها را می‌خوانند. منظورم کتاب‌هایی مانند «دا» یا «بابا نظر» است که مورد نخست به چندین چاپ هم رسید؛ یقین دارم این کتاب‌ها را بسیاری افراد جامعه از اقشار و سلایق مختلف خوانده‌اند و تحسین می‌کنند.

کد خبر 760824
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha