مژده دقیقی، مترجم می گوید: « نمایشگاه کتاب تهران می‌تواند از فروشگاه صرف بودن خارج شود و نقش‌های بهتری ایفا کند.»

مژده دقیقی

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: مژده دقیقی، مترجم کتاب «یک مهمانی یک رقص» نوشته «ایزایک بشویس سینگر» و انبوهی کتاب درخشان دیگر از نویسندگان مختلف دنیا از جمله «آلیس مونرو» و ... در گفت و گو با خبرنگار همشهری به نقص ها و قوت های نمایشگاه سی و چهارم اشاره کرد و افزود: «نمایشگاه کتاب تهران می تواند به محل تعامل بین ناشران ایرانی و نویسندگان خارجی تبدیل شود.»

گفت و گوی کوتاه ما را با این مترجم بخوانید

در وهله نخست می خواهم ضعف ها و قوت های سرای اهل قلم نمایشگاه را بررسی کنید؟

سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران می‌تواند به محلی برای معارفه نویسندگان خارجی و ایرانی و همچنین ناشران ایرانی و خارجی تبدیل شود. مراسم معارفه اغلب نویسندگان خارجی فقط در سفارتخانه‌ها برگزار می‌شود.

این مهم را با چه سابقه ذهنی و عینی بررسی می کنید؟

سابقه ذهنی و عینی اش این است که مراسم معارفه اغلب نویسندگان آلمانی یا اتریشی که به ایران می‌آیند، در همان سفارتخانه برگزار می‌شود، در حالی که نمایشگاه کتاب تهران قابلیت این میزبانی را دارد.

آیا با ورود کتابفروشی ها به نمایشگاه موافقید؟

نمایشگاه کتاب تهران می‌تواند از فروشگاه صرف بودن خارج شود و نقش‌های بهتری ایفا کند. هنگامی که نمایشگاه کتاب تهران در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شد، چند بار در نشست‌های سرای اهل قلم شرکت کردم. به گمانم نمی‌توان در چنین نشست هایی انتظار بحث های جدی داشت، چون مخاطب این نشست ها اغلب به اصطلاح عبوری و گذری اند اما در مجموع برای طرح بعضی مباحث خرد و کلان بد نیست.

با برگزاری نمایشگاه در مصلی تهران چقدر موافقید؟

برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی بار ترافیکی سنگینی را به بخشی از شهر وارد می‌کند که تهران ظرفیت تحمل آن را ندارد. به جرأت می‌توانم بگویم که برگزاری نمایشگاه در چنین مکانی وضع شهر را مختل می‌کند. برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در مصلی به گمانم راه حل کوتاه مدت یا نهایتاً میان مدت است و باید فکری اساسی برای محل برگزاری نمایشگاه کرد.

با توجه به شناختتان از کلان شهر تهران، به نظر شما با توجه به امکانات موجود چه مکانی مناسب است؟ شهر آفتاب هم مسایل و مصائب خاص خودش را داشت که بیش و کم از آن مطلعیم.

چند سالی است که مکانی به نام «باغ کتاب» در کنار کتابخانه ملی ساخته شده. اما هنوز نمی‌دانیم که باغ کتاب برای برپایی نمایشگاه کتاب کارآیی دارد یا خیر. این در حد یک پیشنهاد است.

کد خبر 760131
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha