جمعه ۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروه‌های فلسطینی در مذاکرات خود در قاهره برای تشکیل دولت وحدت ملی به توافق رسیدند

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه در بیانیه پایانی کنفرانس قاهره اعلام شد که گروه‌های فلسطینی پنج کمیسیون به منظور تشکیل دولت وحدت ملی و اصلاح دوایر امنیتی تشکیل خواهند داد.

سازماندهی مجدد سازمان آزادیبخش فلسطین و فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی از دیگر مفاد بیانیه گروه‌های فلسطینی است.

براساس این گزارش، احمد قریع رئیس هیات سازمان فتح در این کنفرانس گفت: کار کمیسیون ها 11 اسفند آغاز خواهد شد و قرار است تا یک ماه دیگر به پایان برسد.

گروه‌های فلسطینی شرکت کننده در نشست قاهره همچنین موافقت کردند زندانیان سیاسی در کرانه باختری رود اردن و غزه آزاد شوند.

برخی از تصمیمات مهمی که در نشست پنج شنبه اتخاذ شد به این شرح است:

- تشکیل 5 کمیته :

- کمیته ای برای کار درباره تشکیل دولت وحدت ملی

- کمیته‌ای برای ایجاد نهادهای امنیتی براساس بیطرفی و عدم حمایت از جناح یا گروه خاص ‌

- کمیته‌ای برای اصلاحات در سازمان آزادیبخش فلسطین

- کمیته‌ای برای تحکیم آشتی ملی

- کمیته‌ای برای انجام دادن مقدمات دو انتخابات مجلس قانونگذاری و ریاست جمهوری فلسطین که قرار است ژانویه دو هزار و ده برگزار شود.

جناح‌های فلسطینی همچنین توافق کردند ششمین کمیته را تشکیل دهند که سایر کمیته ها را هدایت و راهنمایی کنند و نقش داور را برای حل و فصل مشکلات و مسائل ایفا کنند.

مصر که در زمینه گفتگوهای آشتی گروه‌های رقیب فلسطینی میانجیگری می‌کند، در این کمیته حضور خواهد داشت.

سامی ابوزهری از مقامات برجسته جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، تاکید کرد: تغییرات داخلی در فلسطین و عرصه بین‌المللی منجر به توافق گروه‌های فلسطینی در قاهره شده است.

سامی ابوزهری درباره نتیجه بخش بودن توافقات گروه‌های فلسطینی در قاهره  افزود‌: بدون تردید این نشست به عنوان شکافی در دیوار اختلافات این گروه‌ها بود و امیدواریم با این پیشرفت اهداف ملت فلسطین در رویارویی با اشغالگران اسرائیلی محقق شود.

وی ادامه داد: ما اراده تحقق وحدت ملت فلسطین را داریم و به طور قابل ملاحظه‌ای تغییرات خوبی را در داخل جنبش فتح شاهد بودیم و این مساله موجب این توافق شده است و همچینن باید تاکید کنم فضای بین‌المللی نیز تغییر کرده است و وتوی آمریکا و بین‌المللی نسبت به گفتگوهای گروه‌های فلسطینی از بین رفته است به ویژه آنکه پس از جنگ غزه این کشورها دریافتند باید جنبش حماس را به رسمیت شناخت.

ابوزهری با اشاره به اینکه مشکلات زیادی برای اجرای توافقات حاصله وجود دارد، تصریح کرد: با وجود این مشکلات اراده خوبی در همه گروه‌ها برای توافق وجود دارد و ما در جنبش حماس از طریق این گفتگوها خواهان بازگشت وحدت ملی فلسطین و بازسازی ساختار سیاسی فلسطین هستیم که در بردانده تشکیلات خودگردان و سازمان آزادیبخش فلسطین است.

یکی از مقامات برجسته جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم توافق بدست آمده در قاهره را دستاوردی بزرگ دانست و بر لزوم حمایت از آن تاکید کرد.

خالد البطش در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی الجزیره از توافق های بدست آمده در گفتگوی گروههای فلسطینی در قاهره ابراز رضایت کرد و گفت: قطار آشتی ملی روز پنج شنبه حرکت کرد تا در ایستگاه وحدت ملی و آشتی بایستد و به دوره دودستگی پایان دهد و همگی ما را وارد دوره جدیدی از ساماندهی اوضاع داخلی فلسطین، وحدت ملی و آشتی کند.

وی افزود: دوره دودستگی با تصمیم ملی و مسئولان که همه گروه‌های فلسطینی و در راس آنها فتح و حماس در مصر برای پایان دادن به دودستگی و آغاز ساماندهی اوضاع داخلی فلسطین اتخاذ کردند، سپری شده است.

البطش گفت: کمیته‌هایی که قرار است تشکیل شوند مکلف هستند که توافق‌های نشست قاهره را تفسیر و سازوکارهای مناسبی برای اجرای توافق ها مشخص کنند.

این مقام برجسته جنبش جهاد اسلامی ادامه داد، به نظر من توافق بدست آمده در قاهره دستاورد بزرگی است که باید از آن حمایت و آن را حفظ کنیم.

کد خبر 76054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز