دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت کنندگان در مذاکرات ملی فلسطین در خصوص برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و شورای قانونگذاری تا 25 ژانویه 2010 به توافق رسیدند

به گزارش ایسنا، سه کمیته‌ سازمان آزادی بخش، امنیت و آشتی از مجموعه پنج کمیته‌ مذاکرات ملی فلسطین به ماموریت‌شان پایان دادند و در خصوص بسیاری از نکات مربوط به جدول‌های کاری‌شان به توافق رسیدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری کویت، یاسر الوادیه نماینده‌ گروه‌های مستقل در کمیته‌های مذاکرات با اعلام این خبر اظهار داشت: دو کمیته‌ مربوط به تشکیل دولت و انتخابات همچنان به فعالیت‌هایشان جهت دستیابی به توافقنامه‌ نهایی ادامه می‌دهند.

این در حالی است که مصطفی برغوثی، یکی از مقامات برجسته‌ جنبش فتح و از شرکت کنندگان در نشست گروه‌های فلسطینی در قاهره از توافق این گروه‌ها در خصوص برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و شورای قانونگذاری فلسطین تا 25 ژانویه‌ی 2010 خبر داد.

وی افزود: همچنین در خصوص تشکیل یک کمیته‌ مرکزی برای انتخابات و قانون مربوط به انتخابات جهت ایجاد تضمینی برای شفافیت و سالم بودن آن توافق شده است.

در همین حال، نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نیز نسبت به از بین رفتن هر گونه فرصت جهت تحقق مصالحه‌ ملی فلسطین در مذاکرات قاهره هشدار داد و تاکید کرد: ادامه‌ شکاف هرگز به منافع عالی فلسطین کمک نخواهد کرد.

وی افزود: موضع‌گیری ملی فلسطین نیازمند تصمیم‌گیری ملی مستقل فلسطینیان، جهت رویارویی با خطرات و تحولات موجود در آینده است که مسلما با توجه به تحولات اخیر در آمریکا و اسراییل بر فرایند صلح تاثیرگذار خواهد بود.

این مقام تشکیلات خودگردان اظهار داشت که محمود عباس رئیس این تشکیلات خواهان بازگشت وحدت ملی و تحقق آشتی ملی بر اساس موضع‌گیری‌های ثابت فلسطین و قطعنامه‌های بین‌المللی و تصمیم‌های اتخاذ شده در نشست‌های سران عرب است.

وی افزود: همچنین باید بازسازی غزه در نزدیک‌ترین زمان ممکن انجام شود تا از این طریق به مشکلات مردم فلسطین پایان داده شود و این امر نیز مستلزم تشکیل دولتی در فلسین است که از هر گونه تحریم به دور بوده و بتواند برای از بین بردن مشکلات مردم اقدام کند.

از سوی دیگر عزام احمد، رئیس فراکسیون فتح در شورای قانونگذاری فلسطین که ریاست کمیته‌ فتح در مذاکرات ملی قاهره را نیز بر عهده دارد، از فضای مثبت در روند این مذاکرات و عملکرد کمیته‌های پنج جانبه خبر داد.

وی افزود: همه‌ ما نسبت به نزدیک شدن به پایان شکاف داخلی فلسطین خوشبین هستیم.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری وفای فلسطین تاکید کرد: تنش‌ها در فضای مذاکرات از بین رفته و بر اساس فضای حاکم می‌توان تمامی مشکلات و موانع موجود را حل و فصل کرد.

احمد این فرصت به وجود آ‌مده را یک فرصت تاریخی توصیف کرده و بر ضرورت استفاده از آن تاکید کرد.

وی درباره‌ی تشکیل کمیته‌ مرکزی انتخابات گفت: جنبش فتح خواهان عدم نقض اختیارات رئیس تشکیلات خودگردان در این خصوص است و بر اساس قانون دوره‌ ریاست محمود عباس تا بیست و چهارم ژانویه‌ 2010 به پایان می‌رسد.

وی درباره‌ انتظارات جنبش فتح از دولت آ‌ینده‌ فلسطین گفت: ما انتظار داریم که این دولت نماینده‌ ملت فلسطین باشد و به تعهدات سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) پایبند باشد. این مساله مهمترین موضوعی است که در جریان مذاکرات بررسی می‌شود.

وی درباره‌ وضعیت کمیته‌ امنیتی نیز گفت: بسیاری از مسایل مربوط به وظایف این کمیته حل و فصل شده و تنها اختلافاتی جزئی وجود دارد که این‌ها نیز قابل بررسی است.

این در حالی است که بنا به گفته‌ منابع فلسطینی شرکت کننده در مذاکرات قاهره، اختلافات بین طرفین در خصوص برنامه‌ دولت آ‌ینده و برخی مسائل فنی مربوط به سازمان‌های امنیتی و نظام مربوط به برگزاری انتخابات همچنان ادامه دارد.

فوزی برهوم، از رهبران جنبش حماس و عضو هیئت مذاکره کننده‌ این جنبش در قاهره نیز از پیشرفت نسبی در روند مذاکرات خبر داد و تاکید کرد: عملکرد کمیته‌ها برای بررسی دیگر مسائل مورد اختلاف همچنان ادامه دارد .

وی نیز از توافق بر سر برگزاری انتخابات تا 25 ژانویه‌ی 2010 خبر داد.

منابع موجود در کمیته‌ مربوط به تشکیل دولت وحدت ملی فلسطین نیز اعلام کردند: هیئت‌های مذاکره کننده اسامی پنج تن از اعضای گروه‌های مستقل را برای ریاست دولت آینده مطرح کردند که این افراد عبارتند از: علی الجرباوی، عبدالله الحورانی، زیاد ابوعمرو، راویه الشوا و منیب المصری.

بر اساس این گزارش هنوز توافق بر سر فرد مورد نظر که بتواند پست نخست وزیری دولت آینده را احراز کند، به وجود نیامده است؛ اما رهبران گروه‌های فلسطینی با ابقای سلام فیاض در پست نخست وزیری دولت آینده مخالفت کردند.

بر اساس این گزارش اسماعیل رضوان، از رهبران جنبش حماس نیز تاکید کرد که این جنبش کاملا با انتخاب سلام فیاض در پست نخست وزیری دولت آتی مخالف است.

منابع آگاه نیز اعلام کردند: تعدادی از گروه‌های فلسطینی از جمله جنبش حماس پیشنهاداتی را در خصوص تقیسم پست‌های وزارتی بین گروه‌ها در دولت آتی مطرح کردند.

به گفته‌ این منابع جنبش حماس پیشنهاد داده تا 10 پست از مجموع پست‌های وزارتی به حماس، هشت پست به جنبش فتح و شش پست نیز به دیگر گروه‌ها اعطا شود.

بر اساس این گزارش جنبش فتح با این پیشنهاد مخالفت کرده و تقسیم مساوی پست‌ها را خواستار شده است.

جنبش فتح همچنین در حمایت از اظهارات عمر سلیمان، وزیر اطلاعات مصر در مراسم آغاز به کار مذاکرات ملی فلسطین، تشکیل دولت غیر گروهی را خواستار است

کد خبر 77364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز