کتاب‌دوست، دست‌به‌قلم و عاشق آموزش، همگی خصوصیات دختر ۲۰ ساله‌ای است که دلش می‌خواهد همسن و سالانش نویسنده شوند. حداقل باور دارد همه نوجوان‌ها و جوان‌های اطرافش حرف‌های زیادی برای ثبت و ضبط دارند و چه‌ بهتر که این اندیشه‌های بکر و تازه در قاب کتاب جای بگیرند.

فاطمه رضوی

همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور: «فاطمه رضوی» کمی دست‌نیافتنی است؛ چون دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی زیادی دارد. با این‌ حال انتظار برای گفتگو با او ارزشمند است؛ چون چند سالی است کاری می‌کند کارستان. او یاری‌رسان بیش از ۲۲۰ نوجوان و جوان دهه نودی و هشتادی است که دلشان می‌خواهد کتاب بنویسند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

۱۳ بهمن ۱۴۰۰ انجمن نویسندگان جوان اکباتان همایش رونمایی از ۱۱۴ کتاب از نویسندگان دهه نود و دهه هشتادی را برگزار کرد. فاطمه رضوی به‌عنوان دبیر همایش تلاش کرد تا به مهمانانی که از ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف شرکت کرده بودند نشان دهد اعتماد به نوجوانان و جوانان دستاوردهای جسورانه، بزرگ و خلاقانه‌ای به همراه دارد. دستاوردی که باعث شد برای اولین بار کتاب‌هایی با موضوعات مختلف داستانی، علمی، زندگی‌نامه شهدا توسط نوجوانان و جوانان غرب تهران نوشته شود و بسیاری از این کتاب‌ها به مرحله ترجمه هم برسند.

دهه هشتادی| ماجراجویی یک کتاب‌باز حرفه‌ای | اینجا حتماً نویسنده می‌شوید

وقتی اولین کتابم چاپ شد

چنین دستاوردی برای فاطمه رضوی به‌سادگی مهیا نشد. او که از کلاس هفتم به نویسندگی علاقه‌مند بود سال دهم تحصیلش را نقطه عطفی در زندگی‌اش معرفی می‌کند و می‌گوید: «کلاس دهم از طرف مدرسه به یک اردوی فرهنگی دعوت شدیم. رونمایی از ۴۰ کتاب نویسندگان جوان محله اکباتان که برای اولین بار کتاب نوشته بودند. این برای من آن‌قدر جذاب بود که تصمیم گرفتم داستان‌های کوتاهی را که نوشته بودم در قالب یک کتاب چاپ کنم. وقتی وارد میدان شدم متوجه شدم چنین کاری برای یک نوجوان کار ساده‌ای نیست. با کمک مدیرم با آقای سعید رهنما که دبیر انجمن کانون نویسندگان جوان اکباتان بود ارتباط گرفتم و با راهنمایی گروهشان کتابم سال ۱۳۹۸ با عنوان «پل رهایی» چاپ شد.»

دهه هشتادی| ماجراجویی یک کتاب‌باز حرفه‌ای | اینجا حتماً نویسنده می‌شوید

کانون «نویسا» برای دهه هشتادی‌ها

رضوی از همان روز تصمیم گرفت دانش‌آموزانی را که به نویسندگی علاقه‌مند هستند همراهی کند. تلاش او باعث شد کانون نویسندگی دهه هشتادی «نویسا» شکل بگیرد و ۲۰۰ نوجوان و جوان عضو فعال آن باشند. او به همراه دوستانش سال گذشته پویش «هر محله، یک نویسنده» را راه‌اندازی کرده است. پویشی که تلاش دارد نویسندگان دهه نودی و دهه هشتادی را از ۳۵۱ محله تهران پیدا کرده و آن‌ها را برای چاپ کتاب‌هایشان حمایت کند. رضوی می‌گوید: «این طرح برای دوره زمانی ۴ ساله در نظر گرفته شده است. مطمئن باشید بعد از این مدت شگفت‌زده می‌شوید.»

دهه هشتادی| ماجراجویی یک کتاب‌باز حرفه‌ای | اینجا حتماً نویسنده می‌شوید

فاطمه رضوی می‌گوید: «جامعه جوان ما این روزها به‌شدت به آگاهی و اندیشه احتیاج دارد و این جز بامطالعه میسر نمی‌شود. برای نویسندگی باید کتاب خواند و این یعنی آگاهی بیشتر و اندیشه سالم‌تر.»

دهه هشتادی| ماجراجویی یک کتاب‌باز حرفه‌ای | اینجا حتماً نویسنده می‌شوید

کد خبر 758800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha