اینجا مهمانخانه خدا در زمین است، خانه راز و نیاز با معبود که به نام حضرت صاحب‌الزمان (عج) نامیده می‌شود. قدمتش به بیش از هفتاد سال می‌رسد. به گفته اهالی کلنگ این مکان الهی را سال ۱۳۳۸ مرحوم «آیت‌الله ‌العظمی سیداحمد خوانسازی» بر زمین زد و در این هفتاد و اندی سال نسل‌های مختلفی درآن پرورش یافته‌اند.

قاسمی

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام : این مسجد تا سال ۷۰ وسعت گسترده‌ای نداشت به همین سبب فضای آن جوابگوی نیاز شهروندان نبود تا اینکه اهالی همه دست به دست هم دادند و با خرید ملک همجوار مسجد و افزودن فضای آن به شبستان بر وسعت آن افزودند. مسجد حضرت صاحب الزمان‌(عج) از پایگاه‌های فعال مذهبی منطقه۱۴ است و به سبب برگزاری برنامه‌های مفید آموزشی توانسته جوانان زیادی را جذب خود کند. 

کانونی مهم برای فعالیت‌های فرهنگی

به گفته جمعی از نمازگزاران مسجد صاحب‌الزمان(عج) یکی از مساجد فعال منطقه۱۴ به شمار می‌آید که به جرئت می‌توان گفت یکی از دلایل حضور چشمگیر جوانان در این مسجد است به سبب تنوع برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در آن است. برگزاری برنامه‌های مذهبی مثل قرائت دعا، سخنرانی پیرامون علوم قرآنی و اخلاقی و کلاس‌های تفسیر قرآن در شب‌های جمعه و شنبه تنها بخشی از برنامه‌های این مسجد است که به صورت هفتگی اجرا می‌شود. در این مسجد کلاس‌های آموزشی، ‌هنری و فرهنگی در زمینه‌های مختلف برگزار می‌شود که البته این کلاس‌ها در ایام تابستان متنوع‌تر و پربارتر است. البته هر از چند گاهی این مسجد اردوهای زیارتی و سیاحتی نیز برگزار می‌کند. از آنجا که متولیان مسجد  به برنامه‌های ورزشی هم اهمیت زیادی می‌دهد، این امکان را به وجود آورده تا در اتاق مخصوص برادران بسیجی کلاس تکواندو برگزار و میز تنیس روی میز گذاشته شود.

کتابخانه‌ای به وسعت یک محله

مسجد صاحب‌الزمان(عج) کتابخانه‌ای به وسعت ۲۴۰ مترمربع و با فضایی مخصوص به مخزن کتاب دارد. این کتابخانه با داشتن حدود ۳۰ هزار جلد کتاب یکی از مکان‌های فرهنگی مهم منطقه۱۴ به شمار می‌آید. به باور اهل مسجد،  کتاب موجب جاری شدن اندیشه‌های ناب می‌شود. «احمد امینی» یکی از نمازگزاران می‌گوید: «کتابخانه‌ مسجد عرصه‌ تبادل نظر و اندیشه برای جوانان را فراهم می‌کند. بخصوص کتاب‌های اسلامی که در ایجاد ارتباط جان و روح متعالی و تبادل اندیشه‌های مختلف تأثیرگذار است. وجود کتابخانه در مسجد یکی از عوامل جذب نسل جوان به این مکان معنوی است که شکر خدا در مسجد ما چنین امکانی برای نمازگزاران وجود دارد.»

جالب اینکه مسجد صاحب الزمان(عج) منبع درآمدی ندارد و با کمک مالی شهروندان اداره می‌شود به همین سبب شب‌های جمعه کمک‌های مالی اهالی برای تأمین هزینه‌های آب، برق و گاز و... جمع‌آوری می‌شود. کتابخانه مسجد را هم با این کمک‌ها راه‌اندازی کردند؛ چرا که این مکان فرهنگی می‌تواند در جذب جوانان به مسجد کمک کند.

خدمت‌رسانی به مردم با راه‌اندازی صندوق

مسجد نهادی است که در اجرای عدالت اجتماعی، فقرزدایی و کمک به مستمندان نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ مثل صندوق قرض الحسنه و مرکز خیریه‌ای که در دل مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) قرار دارد و برای رفاه اهالی و حمایت از قشر کم‌درآمد محله راه‌اندازی شده است. کارکنان این صندوق هم برای رضای خدا و بدون هیچ چشمداشتی به اهالی خدمت می‌کنند. به گفته اهل محل، نمازگزاران این مسجد همه با هم متحد هستند. هر کس با توجه به بضاعت مالی خودش کمک می‌کند، از خرید و توزیع بسته‌های کمک معیشتی برای نیازمندان تا برپایی کلاس رفع اشکال درسی دانش‌آموزان توسط دانشجویان و فارغ التحصیلان.

کلنگ این مسجد به دست «آیت‌الله‌ خوانساری» زده شد | کتابخانه‌ای غنی در کنار حضور چشمگیر جوانان

کد خبر 757533

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha