معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز برنامه پزشکی خانواده شهری از ۵۹ شهر کشور خبر داد.

پزشکی خانواده

به گزازش همشهری آنلاین به نقل از وبدا، دکتر حسین فرشیدی در نشست خبری هفته سلامت در ستاد وزارت بهداشت گفت: برنامه پزشکی خانواده شهری از دی ماه سال گذشته با اجرای برنامه نظام ارجاع در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر شروع شد و همانطور که پیش از این اعلام کردیم از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۲ در کل کشور اجرایی می شود و هم اکنون از ۵۹ شهر در استان های مختلف کشور کلید خورده است.

وی افزود: ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت شهری در این ۵۹ شهر تحت پوشش برنامه قرار دارند و سرشماری افراد جدید توسط مراقبان سلامت ادامه دارد و هر مراقب سلامت ۱۵۰۰ نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

وی با اعلام این که برنامه پزشکی خانواده روستایی ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده و برنامه شهری پزشکی خانواده شهری قرار است ۵۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار دهد، بیان کرد:« اجرای کشوری این برنامه  یکی از مهم ترین برنامه ها و اهداف وزارت بهداشت خواهد بود. پزشکی خانواده به عنوان بخش مهمی از کل نظام شبکه بهداشت کشور طیف وسیعی از اهداف و برنامه های وزارت بهداشت و همچنین مراکز بهداشتی، درمانی کشور را در برمی گیرد و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.»

معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: «این برنامه از ابتدای دهه ۸۰ در کشور شروع شد و اکنون در تمام روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت اجرایی شده است. بخش شهری این برنامه نیز از سال ۹۱ در دو استان فارس و مازندران به صورت آزمایشی شروع شد.»

دکتر فرشیدی افزود: «برنامه پزشکی خانواده مطابق آموزه های سازمان بهداشت جهانی باید منجر به ارتقای همه جانبه سلامت در جامعه شود. بنابراین باید شبکه بهداشتی را توسعه داده و زیرساخت ها، ساختار فیزیکی و منابع انسانی شبکه را تقویت کنیم.»

وی ادامه داد: «همچنین از طریق اجرای این برنامه باید سواد سلامت را در جامعه ارتقا داده و خودمراقبتی را در جامعه توسعه دهیم. جهان در آینده در زمینه فضای مجازی و هوش مصنوعی و سایر دستاوردهای علمی پیشرفت های زیادی خواهد کرد و ما ناچاریم بین خانواده ها و بهداشت ارتباط نزدیکی ایجاد کنیم.»

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این که آموزش بهورزان و مراقبان سلامت و تیم پزشکی خانواده یکی دیگر از محورهایی خواهد بود که بتوان برنامه را بهتر اجرایی کرد، گفت: هم اکنون با معضلی به نام بیماری های غیرواگیر مواجه هستیم که سهم زیادی از بار بیماری ها را به خود اختصاص داده است به نحوی که ۷۷ درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری های قلبی است؛ با برنامه پزشکی خانواده باید بتوان در درازمدت این بیماری ها را کنترل کند.

کد خبر 757210

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha