مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین - فتانه انفرادی: سواد سلامت، مجموعه ای از مهارت‌های خواندن، شنیدن، تجزیه و تحلیل ، تصمیم‌گیری و توانایی به کارگیری این مهارت‌ها در موقعیت‌های سلامتی است که لزوما به سال‌های تحصیل یا توانایی خواندن عمومی هم مربوط نمی‌شود.

health literacy

سواد سلامت مجموعه‌اي از مهارت‌هاي شناختي و اجتماعي است كه تعيين كننده انگيزه و توانايي افراد براي بدست آوردن و دسترسي به اطلاعات، درك و استفاده از آن‌ها براي ارتقا و حفظ مناسب سلامت افراد است. سواد سلامت، طيفي از مهارت‌ها و منابع مرتبط با توانايي پردازش اطلاعات مرتبط با سلامت و نگراني عمده متخصصان سلامت و مقامات است.

سواد سلامت، ظرفيت يك فرد براي به دست آوردن، تفسير و درك محصولات و خدمات اطلاعات سلامت و صلاحيت استفاده از اين اطلاعات و خدمات در روش‌هايي است كه سلامت را ارتقا مي‌دهد.

سواد سلامت، توان دسترسي، درك، ارزيابي و انتقال اطلاعات از طريق ترويج، حفظ و بهبود سلامت، در سراسر دوره زندگي است.

تعاريف ديگري هم از سواد سلامت ارائه شده است . مثل اينكه گفته شده است كه سواد سلامت، طيف گسترده اي از مهارت‌ها و شايستگي‌ها است كه افراد براي جست و جو، فهم، ارزيابي و استفاده از اطلاعات و مفاهيم سلامت به منظور انتخاب آگاهانه، كاهش خطرات و ارتقاي كيفيت زندگي ايجاد مي‌كنند.

  • سواد سلامت يعني: توانايي خواندن و درك اطلاعات سلامت به منظور قضاوت درست.

سواد سلامت عبارت است از: توانايي درك و تفسير مفهوم اطلاعات سلامت، در متون مكتوب گفتاري و يا ديجيتال و چگونگي انگيزش مردم براي اعتنا يا اعتنا نكردن به فعاليت‌هاي مرتبط با سلامت.

همچنين سواد سلامت به معناي ظرفيت افراد براي بدست آوردن،پردازش و درك اطلاعات سلامت و خدمات اساسي مورد نياز براي تصميمات مناسب جهت مراقبت از سلامت نيز تعريف شده است.

با تعاريف ياد شده از سواد سلامت، مشخص مي‌شود كه سواد سلامت كم، يك مانع اساسي در آموزش بيماران به خصوص بيماران مبتلا به بيماري‌هاي مزمن است و از سوي ديگر، سواد سلامت با ميزان بالا، ميزان بيماري‌ها را در جامعه كاهش خواهد داد و همين طور مي‌تواند از هزينه‌هاي درمان هم بكاهد.

به همين دليل، گفته شده است كه بين سواد سلامت و تبعات نادرست سلامت و همين طور بين سواد سلامت و پيامدهاي مثبت سلامت، رابطه وجود دارد.

گفته مي‌شود كه واژه سواد سلامت از سال 1970، در متون سلامت، بكار برده شده است . در آمريكا، واژه سواد سلامت، شرحي است بر ارتباط بين سواد بيمار و توانايي او در تطابق با رژيم‌هاي دارويي تجويز شده، بر اساس اين تعريف، سواد سلامت كافي و كاربردي به معناي قادر بودن بيمار در بكار بردن مهارت‌هاي سواد در موارد مرتبط با سلامت مثل نسخه‌هاي دارويي، كارت‌هاي ويزيت، برچسب‌هاي دارويي و دستورات مربوط به مراقبت‌هاي خانگي است.

کد خبر 339631

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha