مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: ایران با چاپ 14 هزار مقاله بین‌المللی به رتبه 25 علمی در جهان رسید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، صادق واعظ زاده در مراسم افتتاح دوازدهمین کنگره همکاری‌های دولت، صنعت و دانشگاه با اشاره به اینکه میزان تولیدات علمی تا قبل از انقلاب 400 مقاله بوده است، افزود: امسال میزان تولیدات علمی کشور به 14 هزار مقاله رسید و بر این اساس امروز ایران به رتبه علمی 25 در جهان ارتقا پیدا کرده است.

وی افزود: تعداد اختراعات در برنامه سوم توسعه 5 هزار مورد بود که در 4 سال برنامه چهارم توسعه میزان اختراعات به حدود 24 هزار مورد رسیده است که 10هزار اختراع در سال 87 به ثبت رسیده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به فعالیت‌های این بنیاد افزود: هم اکنون حدود 4 هزار نخبه در سراسر کشور شناسایی و مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به آیین‌نامه تسهیل دسترسی نخبگان به امکانات دستگاه‌های دولتی گفت: بر اساس این آیین‌نامه نخبگان می‌توانند از امکانات و آزمایشگاه‌های دولتی استفاده کنند و هم اکنون دستگاه‌های مختلف در حال اجرایی کردن این آیین‌نامه هستند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به حمایت بی‌سابقه این معاونت از پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد خاطرنشان کرد: در سال جاری 4 برابر بودجه سنواتی انجمن‌های علمی در اختیار آن‌ها قرار گرفت و همچنین از نشریات علمی و فرهنگستان‌های مختلف حمایت‌های بی‌سابقه‌ای انجام شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های علمی کشور و همچنین پیشرفت‌هایی که در این زمینه صورت گرفته است، گفت: با وجود این هنوز کمبودها و نواقص زیادی در کشور وجود دارد که باید برطرف شود که می‌توان به عدم هماهنگی و هم‌افزایی در حوزه نوآوری کشور اشاره کرد و همچنین هم اکنون کشور از نبود نظام و سامانه علمی به مفهوم دقیق کلمه رنج می‌برد.اگر چه در این زمینه اقداماتی صورت گرفته اما هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم.

واعظ زاده تصریح کرد: اگر چه منابع مالی باید افزایش پیدا کند، اما بزرگترین مشکل تدبیر و مدیریت است و باید فعالیت‌هایی که در جهت علم و فناوری انجام می‌شود، هم راستا و هم جهت شود.

وی افزود: از نحوه توزیع منابع علم و فناوری راضی نیستیم. هنوز چانه‌زنی‌ها کار خودش را می‌کند در حالی که ما باید به وضعی برسیم که به صورت برنامه‌ای و ساختاری تصمیم‌گیری علمی، دقیق و منصفانه شود، ولی هنوز موفق نشده‌ایم که این هدف را در کشور محقق کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه مسئولیت اجرایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شاخص‌هایی را برای سامانه علمی در نظر گرفته‌ایم و از تعصب بخشی و دستگاهی به شدت پرهیز می‌کنیم و انجام پژوهش و پروژه‌های تحقیقاتی در معاونت علمی و بنیاد نخبگان نیز جلوگیری می‌کنیم.

واعظ زاده با اشاره به بودجه پژوهشی سال 87 گفت: در زمینه تحقق بودجه پژوهشی سال 87 مبنی بر اختصاص یک درصد درآمد عملیاتی شرکت‌های دولتی به تحقیق و پژوهش گام‌های خوبی برداشته شده و هم اکنون نزدیک به 5 هزار میلیارد ریال قرارداد پژوهشی به امضای قطعی و تأئید معاونت علمی رسیده است.

کد خبر 75550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز