همشهری آنلاین: شکوفایی علم در جهان اسلام: موانع و راهبردها، عنوان کتابی است که به طور مشترک از سوی دانشگاه امام صادق(ع) و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری منتشر شده است

کتاب"شکوفایی علم در جهان اسلام: موانع و راهبردها"نوشته پروفسور عبدالسلام محمود سعید داشنمند فقید پاکستانی است که توسط دکتر اصغر افتخاری و دکتر غلامرضا خواجه سروی به فارسی ترجمه شده است.

چاپ اول ترجمه کتاب شکوفایی علم در جهان اسلام:موانع و راهبردها در 212 صفحه در شمارگان 1200 نسخه با قیمت2900 تومان روانه بازار کتاب شده است.

در دیباچه ناشران شکوفایی علم در جهان اسلام:موانع و راهبردها آمده است:"کتاب حاضر در هیاهوی  تبلیغات رسانه ای علیه دین اسلام می تواند محملی مناسب برای تبین تعامل دین و دانش از منظر اسلامی باشد.مؤلف رویکرد میانه را برگرفته است که در عین حال رویکردی راهبردی و عمل گرایانه نیز می باشد که افزون بر تحلیل و بررسی موضوع،به بعد راهبردی آن نیز توجه کرده و از طراحی راهبرد و ارایه پیشنهاد در حوزه سیاست عملی غفلت نورزیده است"

در پیشگفتار کتاب که توسط دکتر اصغر افتخاری نوشته شده ضمن بیان دلایلی که بر اهمیت مطالعه این اثر دلالت دارد به معرفی مختصر محتوای فصول مختلف کتاب پرداخته شده است.
 فهرست کتاب شکوفایی علم در جهان اسلام:موانع و راهبردها به شرح زیر است:

دیباچه ناشران
پیشگفتار
زندگینامه دکتر عبدالسلام
شناسنامه تفضیلی حیات علمی – پژوهشی دکتر عبدالسلام
فصل اول: درآمدی بر نسبت علم و دین در اسلام
فصل دوم: تفکر علمی بین دنیاگرایی و دین گرایی(شرحی بر دیدگاه اسلامی)
فصل سوم: گام های عملی برای تولید علم
فصل چهارم: آزادی عقاید علمی در اسلام
فصل پنجم: آینده علوم در جهان اسلام
فصل ششم: علم،فن آور و پیشرفت(نکاتی چند در ارتباط با توسعه اسلامی)

شایان ذکر است پروفسور محمد عبدالسلام سال ۱۳۰۴ شمسی در شهر ساهیوال در نزدیکی لاهور به دنیا آمد. وی با همکاری فیزیکدان دیگری با نام «استیون واینبرگ» توانست به سبب معرفی نظریه «الکترو ضعیف» جایزه نوبل ۱۹۷۹ فیزیک را به دست آورد.محمد عبدالسلام تنها فیزیکدان مسلمانی است که تاکنون جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرده است.محمد عبدالسلام در سال ۱۳۷۵ شمسی درگذشت.

کد خبر 72701

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز