گروه شهری : راهنمایان تورها و گردشگران در حالی به استقبال روز جهانی راهنمایان تور می‌روند

 که همچنان در انتظار همکاری و مساعدت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای حل مشکل بیمه و نحوه پرداخت دستمزدشان هستند.

به گفته علی‌صدرنیا، رئیس هیأت‌مدیره‌ جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، طرح تعیین دستمزد راهنمایان تور، براساس آیین‌نامه‌ داخلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به این سازمان برای بررسی، تأیید و اجرا ارائه شده اما تاکنون پاسخی برای اجرای آن دریافت نشده است.

این در حالی است که راهنمایان تور و گردشگری به استقبال اول و دوم اسفند که روز جهانی راهنمایان گردشگری نامگذاری شده می‌روند ولی در گرامیداشت این مناسبت نیز هنوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آنان را همراهی نکرده است.

به گزارش همشهری، همین امر سبب شده تا راهنمایان تور ایران به همت انجمن صنفی راهنمایان گردشگری و چند نهاد خصوصی دیگر در یزد گردهم آیند و به بررسی مشکلات و موانع پیش روی خود بپردازند.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری، جشن گرامیداشت روز جهانی راهنمایان گردشگری (‌21 فوریه) با حضور 300 نفر از راهنمایان گردشگری استان‌های تهران، یزد، اصفهان، فارس، کرمان، خوزستان، خراسان، آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل در شهر یزد برگزار می‌شود.

سال گذشته، نخستین جشن راهنمایان گردشگری با همکاری «جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی» و «خانه فرآوران ایران» در موزه ملی تهران برگزار شد تا راهنمایان گردشگری را از نقاط مختلف ایران گرد هم آورد و زمینه‌های لازم برای همکاری و همفکری بیشتر آنها با یکدیگر را فراهم کند.

این گردهمایی‌ها فرصتی برای انعکاس مشکلات و فرصت‌های پیش روی راهنمایان است و در همین راستا جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی نیز تدارک برنامه‌ای برای این مناسبت دیده است.

در حال حاضر موضوعات مهمی پیش روی راهنمایان تورهاست که انتظار می‌رود دراین‌ برنامه‌ها به نوعی برای آنها راه حل پیدا شود.

راه‌اندازی کارت‌های اعتباری برای گردشگران خارجی که به‌تازگی از سوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اجرایی شده و معدود گردشگر خارجی که به ایران می‌آید از آن استقبالی نکرده است، یکی از معضلات تازه راهنمایان تور است.

در همین حال 2 موضوع دستمزد و بیمه راهنمایان نیزهمچنان بلاتکلیف باقی مانده است.
علی صدرنیا دراین‌باره با بیان اینکه اکنون دستمزد میان راهنمای تور و مدیر آژانس گردشگری، توافقی تعیین می‌شود و ضمانت اجرایی ندارد، گفت: براساس ماده‌ 6 آیین‌نامه‌ داخلی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، این سازمان وظیفه دارد که نرخ دستمزد راهنمایان تور را تعیین کند؛

ولی تاکنون به این موضوع که در مسئولیت این سازمان است، وارد نشده است. به گفته‌ او، معمولا راهنمایان و آژانس‌ها درباره‌ دستمزد، شفاهی توافق می‌کنند و در بیشتر مواقع، سند مکتوبی برای آن وجود ندارد.

با توجه به این شرایط، گاهی برخی آژانس‌ها به این تعهد و توافق شفاهی نیز عمل نمی‌کنند و دستمزدی به راهنما نمی‌دهند یا در بعضی موارد، این دستمزد کمتر از مبلغ توافق‌شده است.

صدرنیا همچنین در توصیف شرایط موجود افزود: گاهی راهنمایان برای پیگیری این مسائل و مشکلات و حتی شکایت، نیاز دارند به مرجعی مراجعه کنند اما چون جامعه‌ راهنمایان، موقعیت تعریف‌شده‌ای ندارد و سند مکتوبی مانند قرار‌داد برای این توافق‌های شفاهی وجود ندارد، هیچ کاری نمی‌توان انجام داد.

از سوی دیگر با وجود موافقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مبنی بر بیمه راهنمایان گردشگری این موضوع همچنان نیمه‌کاره باقی مانده است.

قرارداد بیمه‌ جامعه‌ راهنمایان تور با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یکساله بود و قرار شده بود، 300 نفر از اعضای این جامعه بیمه شوند؛

اما بودجه‌ کامل پرداخت نشد و 100 میلیون تومان به‌عنوان حق کارفرما برای بیمه‌ راهنمایان به جامعه داده شد که 170 نفر بیمه شدند؛ البته برخی از اعضا به‌دلیل بازنشستگی و داشتن بیمه، درخواستی برای این حق نداشتند.

صدرنیا دراین‌باره نیز تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به تمام استان‌ها بخشنامه‌ فرستاده است که راهنمایان تور باید از طریق جامعه‌ راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی بیمه شوند، درحالی‌که پولی نداده‌اند و اعتبار قبلی نیز تمام شده است؛

بنابراین ما کار را متوقف کردیم، چون فقط حق کارفرمای افرادی را که تاکنون بیمه شده‌اند، می‌توانیم پرداخت کنیم.رئیس هیأت‌مدیره‌ جامعه‌ راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی همچنین اظهار کرد: تمام تلاش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ورود گردشگر به کشور است، چون این بخش برای کشور درآمدزاست و یکی از اهداف دولت به‌شمار می‌آید.

مسئولان این سازمان در همایش‌ها و نشست‌های مختلف از برنامه‌های خود برای جذب 20 میلیون گردشگر مدام صحبت می‌کنند، اما همه‌ اینها فقط در حد حرف است.

کد خبر 75528

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز