گروه محیط زیست- سینا قنبرپور: 7 میلیون مسافر ایرانی در سال، فرصت مطلوبی برای پرواز شرکت‌های هواپیمایی از مبدأ ایران محسوب می‌شوند

 و درصورتی که نتوانیم نحوه خروج این مسافران را به درستی توزیع کنیم، شرکت‌های هواپیمایی خارجی با توجه به شرایط تحریم، سهم بیشتری از مسافر را از آن خود  می‌کنند.

احمد جباری، نماینده مردم بندر لنگه در مجلس شورای اسلامی یکی از کسانی است که در کمیسیون عمران درباره توزیع این درآمد حاصل از گردشگری در حال پژوهش است.

او می‌گوید: اعتراض‌هایی از سوی شرکت‌های هواپیمایی داخلی به‌ویژه هواپیمایی ملی درخصوص میزان پرواز شرکت‌های هواپیمایی‌ خارجی از مبادی‌ای که حوزه فعالیت شرکت‌های داخلی است، رسیده و در حال حاضر در حال جمع‌آوری اطلاعات و اسنادی هستم تا موضوع در سازمان هواپیمایی کشوری بررسی شود. تعدد فرودگاه‌هایی که مبدأ خروج از ایران قرار می‌گیرند، سبب شده توزیع مسافر به سمت شرکت‌های هواپیمایی خارجی سوق پیدا کند.

  • ما در سال 1386 حدود 7 میلیون و 130 هزار مسافر ورودی و خروجی داشته‌ایم که بازار خوبی برای گردشگری و درآمد حاصل از آن محسوب می‌شود ولی شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت‌های هواپیمایی خارجی به مبادی بیشتری از پروازهای ما وارد شده‌اند.آیا این موضوع را بررسی کرده‌اید؟

بررسی اجمالی کرده‌ایم و در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم. البته گاهی مدیران شرکت‌های هواپیمایی داخلی مرا می‌بینند و اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام می‌کنند و خواستار رعایت حقوق شرکت‌های هواپیمایی داخلی به‌خصوص شرکت‌هواپیمایی مادر در جابه‌جایی مسافران داخلی هستند.

  • برخی با این توجیه که اینک در شرایط تحریم ما مجبوریم برای رفاه حال مسافران از حضور شرکت‌های هواپیمایی خارجی بهره بیشتری ببریم، به این موضوع دامن می‌زنند؟

البته این بخشی از موضوع است. الان ما اجازه پرواز بیشتری به شرکت‌های هواپیمایی خارجی داده‌ایم. فضای رویالتی که وجود دارد باید بیشتر در اختیارشرکت‌های هواپیمایی داخلی و شرکت‌ هواپیمایی ملی قرار گیرد که صاحب‌نظران در مورد کیفیت نحوه این بهره‌برداری نکاتی را به من گوشزد کرده‌اند.

در این مورد باید از سازمان هواپیمایی کشوری بخواهیم نحوه توزیع مسافران را در این پروازها بررسی کند، چون شرکت‌های هواپیمایی داخلی معتقدند این روت، روت داخلی است.

  • این موضوع با قوانین و پروتکل‌های هوایی همخوانی دارد؟

با قوانین داخلی ما همخوانی ندارد. ما یکسری قوانین اینترلاین و یکسری پروتکل داریم ولی بخشی هم سلیقه‌ای عمل می‌شود.

  • برای از دست ندادن این بازار گردشگری چه برنامه‌ای دارید؟

متأسفانه ما اجازه داده‌ایم برخی شرکت‌های هواپیمایی خارج از پروتکل‌های مربوطه تردد کنند و گرچه یک حجمی از مسافران ما را در نبود فضای کافی برای جابه‌جایی ناشی از همان تحریم‌ها، جابه‌جا می‌کنند ولی در دراز‌مدت به زیان شرکت‌های هواپیمایی داخلی پیش می‌رود.

بنابراین ما در حال جمع‌آوری اطلاعات برای طرح مدون موضوع در کمیسیون عمران هستیم تا با استفاده از کارشناسان وزارت راه و ترابری و سازمان هواپیمایی کشوری بررسی دقیق‌تری صورت دهیم و جلوی زیان شرکت‌های هواپیمایی داخلی و از دست دادن بازار گردشگری را بگیریم.

  • اگر در این موضوع دخالت نکنیم چه دورنمایی را ترسیم می‌کنید؟

فکر می‌کنم این بحث در سازمان هواپیمایی کشوری کمرنگ دیده شده و در واقع ما به بهانه اینکه وضعیت ناوگان ما ضعیف است یا خوب نیست، اجازه داده‌ایم شرکت‌های هواپیمایی خارجی خارج از چارچوب عمل کنند. این وضع می‌تواند منجر به از دست دادن بازار گردشگران ما شود.

  • شما در کمیسیون عمران چه برنامه‌ای را دنبال می‌کنید؟

البته سیاست دولت پشتیبانی از صنعت ریلی است ولی توسعه ناوگان هوایی هم اجتناب‌ناپذیر است.

ما دنبال آن هستیم که بودجه خاصی را برای توسعه ناوگان هوایی طراحی کنیم و بتوانیم وام‌های خوبی برای رشد این صنعت در اختیار فعالان این عرصه قرار دهیم.

کد خبر 72517

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز