گروه شهری – سینا قنبرپور: کارشناسان گردشگری هشدار می‌دهند افزایش قیمت بلیت هواپیما و بهای اتاق هتل‌ها، مسافران داخلی را به سمت مقاصد خارجی هدایت می‌کند

 و این وضعیت تنها به نفع مقاصدی چون دوبی و ترکیه تمام می‌شود.

گفت‌وگوی همشهری با صاحب‌نظران این حوزه نشان از آن دارد که آن دسته از مردم که توان خرید بلیت هواپیما و اقامت در هتل را دارند با توجه به کیفیت موجود پروازها و خدمات هتل‌ها، مقاصد خارجی نظیر دوبی و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و همین‌طور ترکیه را نسبت به مقاصد داخلی چون جزیره کیش و قشم ترجیح خواهند داد.

نکته دیگری که کارشناسان بر آن تاکید دارند این است که افزایش بها همچنین سبب برهم‌خوردن برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری برای راه‌اندازی سفرهای ارزان‌قیمت و همگانی و همه‌زمانی شدن سفر خواهد شد.

گردشگران ایرانی در مقاصد خارجی‌ها

کارشناسان گردشگری معتقدند وضع موجود در زمینه افزایش بلیت هواپیما و بهای اتاق هتل به نفع گردشگری کشورهایی مانند امارات‌متحده عربی و ترکیه و یا حتی مالزی تمام می‌شود.

امیرحسین اربابان غفوری، دبیر انجمن راهنمایان تور ایران، دراین‌باره به همشهری گفت: «می‌خواهم بپرسم دلیل این افزایش قیمت در بلیت هواپیماها چیست؟ آیا خدمات به مسافران هم افزایش پیدا کرده یا مسافران در هواپیماهای نو پرواز را تجربه می‌کنند؟»

او با تکیه بر این پرسش تاکید کرد: چنین تصمیم‌گیری‌هایی فقط آب به آسیاب خارجی‌ها ریختن است زیرا مسافر ایرانی از خود می‌پرسد برای چه باید با این وضع گرانی به کیش یا قشم برود و سوار هواپیماهایی شود که هم گران است و هم خدمات پایینی ارائه می‌کنند.

اربابان غفوری همچنین به وضعیت شرکت‌های هواپیمایی خارجی اشاره کرد و افزود: چطور سیستم‌های خارجی با هواپیماهای نو و خدمات با کیفیت به مسافر می‌توانند روی اصول پیش بروند و ضرر ندهند ولی شرکت‌های هواپیمایی داخلی با دریافت یارانه سوخت نمی‌توانند چنین کنند.

او با تاکید بر اینکه با افزایش قیمت با دلیل و براساس اصول موافق است تصریح کرد: ما روی حرف مسئولین دولتی در زمینه توسعه گردشگری حساب بازکرده و شروع به فعالیت کردیم ولی با چنین تصمیماتی آنها خود مانع حرکت ما برای تورگردانی و ورود مسافر به کشور و یا مسافرت‌های داخلی می‌شوند.

اسرافیل شفیع‌زاده دیگر فعال گردشگری و یکی از کسانی که در زمینه تورگردانی فعال است در زمینه افزایش قیمت بلیت هواپیما به همشهری گفت: این موضوع دستمایه‌ای برای رقبای ما محسوب می‌شود و آنها می‌توانند با خدمات و کیفیت خوبی که در پروازها ارائه می‌کنند مسافر ایرانی را جذب خود کنند و در این شرایط ایران در رقابت با خارجی‌ها ضعیف می‌شود و مسافر ایرانی ترجیح‌ می‌دهد به جای هزینه کردن در کشور که برایش گران تمام می‌شود راهی مقاصد خارجی شود که وضعی متفاوت‌تر در خدمات‌دهی دارند.

او همچنین با اشاره به نرخ‌های جهانی شرکت‌های هواپیمایی توضیح داد: هنوز شرکت‌های داخلی به این دانش دست نیافته‌اند که بتوانند براساس زمان و شرایط دست به ابتکار عمل بزنند و قیمت و بازار را به‌نحوی تنظیم کنند که به مشتری اجحافی صورت نگیرد.

شفیع‌زاده با اشاره به تغییرات جدید در قیمت‌ها و تاثیر آن بر بازار گردشگر خارجی توضیح داد: وقتی ما با توراپراتور خارجی براساس قیمت‌های قدیم توافق کردیم و خارجی‌ها هم معمولا بر‌ای 4‌تا‌6 ماه بعد خود با قیمت ارائه شده ما برنامه‌ریزی می‌کنند و اینک قیمت‌ها به ناگهان افزایش داده شده چطور می‌توانیم پذیرای تور خارجی باشیم که از یک سو ضرر نکنیم و خدمات مطلوب را ارائه کنیم؟

دخالت دولتی در هتلداری به ضرر گردشگری

در حالی که تعطیلات نوروز پیش روی ایرانیان قرار دارد افزایش قیمت هتل‌ها در مقاصد جذاب گردشگری مشکلات متعددی را برای تورگردانان و مسافران عادی فراهم کرده است. از سوی دیگر مصوبه افزایش قیمت برای سال آینده تا 20 درصد بازار گردشگری را هدف قرار داده است.

نایب‌رئیس جامعه تورگردانان کشور، مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت غیرکارشناسی هتل‌های کشور را دخالت بی‌مورد متولیان دولتی در این امر دانست و معتقد است که آژانس‌داران و هتلداران می‌توانند برای جذب توریست با یکدیگر در تعامل بوده و دخالت‌های دولتی تنها سبب به‌وجود آمدن مشکلاتی چون صدور مجوز غیرکارشناسی و افزایش قیمت هتل‌ها می‌شود.

او به میراث‌خبر گفته است: افزایش 35‌درصدی قیمت هتل‌های کشور خطری برای تورهای ورودی کشور است و درست زمانی که هتل‌های دوبی بین 40 تا 60 درصد کاهش قیمت با هدف جذب گردشگر بیشتر از سایر کشورها دارند، دلیلی ندارد که با دادن مجوز به بخش هتلداری کشور، افزایش قیمت‌ها را دو بار در یک‌سال شاهد باشیم و میزان افزایش قیمت‌‌ها را به 35 درصد برسانیم.

معنی این اتفاق این است که گردشگر داخلی ما نیز بتواند از تخفیف هتل‌های دوبی و ترکیه برخوردار شود تا پولش را به جیب هتلداران ایرانی گران‌فروش بریزد.

با این حال، محمدعلی فرخ‌مهر، رئیس اتحادیه هتلداران ضمن اشاره به شرایط روزهای پیک مسافرت اقدام هتلداران مقاصد پرجاذبه را منطقی دانسته و به همشهری گفت: مصوبه افزایش 20درصدی بهای اقامت در هتل را در دست داریم.

اگر سال آینده بهای دستمزد نیروی انسانی و بهای خدمات دولتی نظیر آب، برق و گاز افزایش پیدا نکند ما هم اصراری به اجرای مصوبه نداریم. او دراین‌باره تاکید کرد: تا 15 فروردین‌ نیز قرار نیست قیمت هتل‌ها افزایش پیدا کند و ما در تهران با توجه به خلوتی پایتخت و آرامش آن در نوروز بنا‌داریم برای جذب مسافر تخفیف 30 درصدی را درنظر بگیریم که تجربه نوروز 87  نشان‌دهنده افزایش ضریب اشغال ما در نوروز  با این تخفیف بود.

فرخ‌مهر همچنین توضیح داد هر هتلی که تا نیمه فروردین‌1388 قیمت خود را افزایش دهد از سوی اتحادیه، مورد توبیخ قرار خواهد گرفت.

هیچ نظارتی نیست

کارشناسان حوزه گردشگری ضمن انتقاد از سکوت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درباره افزایش قیمت‌های خدمات گردشگری تاکید می‌کنند که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و سازمان تعزیرات حکومتی نباید این افزایش قیمت‌ها را نادیده بگیرند.

حسین‌اربابان غفوری دراین‌باره تاکید کرد: نمایندگان مردم چه پاسخی در برابر رای‌دهندگان دارند که چنین شرایطی برای مسافرت و تفریح آنان رقم خورده است.

اسرافیل شفیع‌زاده نیز با انتقاد از عملکرد سازمان هواپیمایی کشور به‌ویژه در خصوص چارتر کردن هواپیما و انحصار بلیت در دست برخی آژانس‌ها گفت: اگر سازمان هواپیمایی کشوری به وظیفه خود عمل می‌کرد اینک با چنین شرایطی در افزایش قیمت بلیت و پایین بودن کیفیت خدمات و همین‌طور نبود بلیت در روزهای پیک مواجه نمی‌شدیم زیرا با چارتر شدن پروازها ظرفیت در نوروز و روزهای پیک مسافرت در اختیار برخی آژانس‌ها قرار می‌گیرد و آنها با هر قیمتی که بخواهند آن را می‌فروشند.

فاتحه سفرهای ارزان خوانده شد

افزایش قیمت بلیت هواپیما و اتاق هتل‌ها بیشترین تاثیر را بر برنامه‌های معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌ویژه وعده سفرهای ارزان‌قیمت می‌گذارد.

حسین اربابان غفوری با طرح این پرسش که اگر قرار است تصمیم‌گیران دولت بدون توجه به برنامه‌های گردشگری وارد عمل شوند پس چرا شعار رونق گردشگری را سر می‌دهند گفت: با این حساب دیگر نمی‌توان روی سفرهای ارزان‌قیمت و برنامه همه زمانی و همه مکانی شدن سفرها حساب کرد.

شفیع‌زاده نیز بر افزایش قیمت سفر در3سال اخیر تاکید کرد و گفت: با این وضع برنامه‌هایی چون سفر ارزان‌قیمت و سفرکارت و خدمات آن شعارهایی بیش نبوده است.

کد خبر 74665

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز