همشهری آنلاین: مردم ونزوئلا روز یکشنبه 15 فوریه در همه پرسی اصلاح قانون انتخابات به پیشنهادی مبنی بر برداشتن محدودیت دوره‌های انتخاب رئیس جمهوری و سایر مقامات انتخابی این کشور رای خواهند داد.

به گزارش الجزیره، مراکز اخذ رای روز یکشنبه در ساعت 6 صبح به وقت محلی باز خواهند شد. 16 میلیون نفر از مردم ونزوئلا واجد شرایط رای دادن هستند.  این همه پرسی پنجمین رفراندوم برگزار شده از زمان روی کار آمدن هوگو چاوز در سال 1999 است.

هوگو چاوز  رئیس جمهوری ونزوئلا ضمن رد کردن ادعاهای مخالفان مبنی بر اینکه در صورت پیروزی رای آری در رفراندوم، کشور در مسیر خطرناک دیکتاتوری گام بر خوهاد داشت،  اعلام کرده است که پیروزی در رفراندوم روز یکشنبه کلید تکمیل فرایند تبدیل ونزوئلا به کشوری سوسیالیست خواهد بود. 

چاوز با اشاره تلویحی به پیروزی رای آری در رفراندوم و این که دست کم پس از سال 2012 یک دوره‌ دیگر نیز رئیس جمهوری خواهد بود، گفت: روز دوشنبه با نگاه به آن سوی سال 2013 از خواب بر خواهم خواست. پیروزی رای آری به من در راستای آنچه در حال انجام هستیم اعتماد به نفس بیشتری خواهد داد و بی ثباتی سیاسی را به شدت کاهش خواهد داد.

محبوب در میان فقرا

چاوز با اشاره به شکست رای آری در رفراندوم اخیری که به منظور بازنگری در قانون اساسی ونزوئلا برگزار شد، گفت: اطمینان من به پیروزی بسیار بیشتر از اول دسامبر سال 2007 است. رفراندوم سال 2007 تنها شکست انتخاباتی چاوز طی دوران زمامداری‌اش بوده است.

چاوز به دلیل اهمیت دادن به اجرای برنامه‌های بهداشتی و آموزشی در دوران زمامداری خود در میان اقشار فقیر جامعه ونزوئلا به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است. مخالفان وی اما ادعا دارند که در زمان حکومت چاوز جرایم، فساد مالی و تورم افزایش پیدا کرده است.

مخالفان وی معتقدند با پیروزی هوگو چاوز در همه پرسی روز یکشنبه آخرین اهرم نظارتی بر قدرت وی برداشته خواهد شد.

بر اساس این گزارش، اوسکار پرس یکی از نمایندگان مخالف رئیس جمهوری ونزوئلا در آستانه برگزاری همه پرسی روز یکشنبه، ادعا کرده است که دولت چاوز فاشیست و خودکامه است.

مخالفان همچنین ادعا دارند چاوز پیش از آنکه اثرات کاهش شدید قیمت نفت بر اقتصاد ونزوئلا تاثیر بگذارند، مبادرت به برگزاری همه پرسی کرده است. آنان مدعی هستند که تمامی برنامه‌های دولت ونزوئلا متکی به درآمد ناشی از فروش نفت است.

مخالفان که بر رسانه‌های خصوصی تسلط دارند و نظرات خویش را توسط این رسانه‌ها به افکار عمومی جامعه القا می کنند، تبلیغات خود را بر اهمیت ایجاد تغییرات سیاسی به نفع دموکراسی متمرکز کرده اند. مخالفان همچنین چاوز را به سوءاستفاده از منابع دولتی برای کسب یک پیروزی قاطع برای رای آری در رفراندوم روز یکشنبه متهم کرده‌اند.

نتایج نظر سنجی‌ها

با اینکه در حدود 100 ناظر خارجی بر همه پرسی روز یکشنبه نظارت دارند، از سازمان کشورهای آمریکایی(OAS) و اتحادیه اروپا رسما برای نظارت بر این رفراندوم دعوت نشده است.

بر اساس نتایج نظر سنجی‌های انجام گرفته از رای دهندگانی که از هم اکنون تصمیم خود را برای حضور در این همه پرسی گرفته‌اند، طرفداران رای آری با اختلاف اندکی از مخالفان پیش هستند.

دو موءسسه نظر سنجی داتانالیسیس، که برای بخش دولتی و خصوصی کار می‌کند و کنسولتورس که موءسسه دولتی محسوب می‌شود، روز شنبه 14 فوریه اعلام کرده‌اند که رای آری با اختلاف 5 و 7 امتیاز پیروز خواهد شد.آنگونه که این دو موءسسه نظر سنجی اعلام کرده‌اند، چاوز از ماه ژانویه اندکی به اختلاف امتیاز خود با مخالفان افزوده است.

بر اساس نظر سنجی های منتشره طی هفته آخر منتهی به برگزاری همه پرسی، بیش از 10 درصد ونزوئلایی‌هایی که در صدد رای دادن هستند، هنوز در مورد اینکه رای آرای یا خیر خواهند داد مردد هستند، این مساله پیش بینی نتایج این همه پرسی را بسیار دشوار کرده است.

کد خبر 75373

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز