یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
۱ نفر

قهوه‌خانه از دیرباز یکی از پاتوق‌های سنتی ایرانی‌ها بوده است. مردم در قهوه‌خانه دور هم جمع می‌شدند و در حین خوردن چای و کشیدن قلیان، در مورد موضوعات مختلف روز با هم به بحث و گفت‌وگو می‌نشستند.

محمدعلی کلی

همشهری آنلاین - پریسا نوری: علاوه بر بحث و تبادل نظر، مردم در قهوه‌خانه‌ها از سرگرمی‌هایی چون نقالی، شاهنامه‌خوانی و تماشای هنرهای نمایشی لذت می‌بردند. با ورود تلویزیون به ایران این پاتوق اجتماعی و فرهنگی محبوب‌تر از گذشته شد. در آن روزگار که تلویزیون هنوز همه‌گیر نشده بود مردم برای تماشای برنامه‌های جذاب و پرطرفدار به قهوه‌خانه‌ها می‌رفتند. یکی از این برنامه‌ها مسابقه «محمدعلی کلی»، بوکسور مسلمان آمریکایی، با «جو فریزر»، رقیب سرسختش، بود.

ناگفته پیداست که «کلی» به دلیل مسلمان بودن و منش پهلوانی‌اش محبوب ایرانی‌ها بود و از این رو این مسابقات برای مردم اهمیت بسیار داشت. در آن روزها قهوه‌خانه‌ای در تهران ابتکار به خرج داد و اعلام کرد مشتریان می‌توانند مسابقه این بوکسور مسلمان با رقیب مشهورش را از تلویزیون این قهوه‌خانه تماشا کنند. تا اینجای کار، شاید نکته عجیب و غریبی را برای شما نگفته باشیم، اما جالب است بدانید، چنان که در تصویر می‌بینید، صاحب قهوه‌خانه مذکور  اضافه کرده که اگر «محمدعلی» برنده شود چای و قلیان، میهمان قهوه‌خانه خواهید بود.

می‌توان حدس زد که در روز مسابقه قهوه‌خانه شلوغ بوده و علاقه‌مندان به تماشای هنر این بوکسور آمریکایی با هم قرار گذاشتند ۵ صبح در قهوه‌خانه باشند و کله‌پاچه‌ای بخورند و بعد با طیب خاطر و شکم پُر به تماشای مسابقۀ بوکس بنشینند و دلخوش باشند به این که اگر «محمدعلی»، فریزر را «ناک‌اوت» کرد، چای و قلیان سفارش دهند و پولی هم نپردازند.

کد خبر 752589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • NL ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    3 0
    آن زمان مردم خیلی با هم مهربانتر بودند ، در خیابان با حجاب و بی حجاب کنار هم راه می رفتند و کسی هم مزاحم دیگری نمی شد، یادش بخیر.