گروه گردشگری- سپیده سمائی: هر سال با فرا رسیدن تعطیلات نوروزی سفر و گردشگری در کشور رونقی خاص می‌یابد.

تراکم سفر و افزایش تعداد مسافران نوروزی به‌دلیل کوتاه‌بودن مدت تعطیلات در مقایسه با فصل تابستان را اگر در کنار واقعیتی چون کافی نبودن ظرفیت هتل‌ها و نبود برنامه‌ریزی مناسب برای جبران این نقیصه در سال‌های گذشته قرار دهیم، نتیجه چیزی نیست جز سرگردانی مسافران نوروزی برای پیدا کردن جا، افزایش قیمت سر‌سام آور هتل‌ها در این ایام به‌دلیل کمبود جا و همچنین چهره نامناسب بسیاری از شهر‌های مسافر‌پذیر در این ایام به‌دلیل بر‌افراشته شدن چادر‌های مسافرانی که راهی به اماکن اقامتی نیافته‌اند.

تخصیص دادن مکان‌هایی برای چادرزدن مسافران و همچنین استفاده از مدارس برای اسکان مسافران نوروزی راهکار‌هایی بوده که در سال‌های گذشته برای پوشش‌دادن این ضعف مورد استفاده قرار گرفته است.

« طرح ملی ساماندهی مکان‌های استیجاری و شخصی» را باید تازه‌ترین تلاش مسئولان گردشگری کشور برای جبران ظرفیت‌سازی نامناسب مکان‌های گردشگری برای مسافران و به‌خصوص مسافران نوروزی به شمار آورد.

به این ترتیب از خانه‌های شخصی افراد در این ایام به‌عنوان یک تسکین‌دهنده موقت استفاده می‌شود؛ طرحی که رسول فلاحت، دبیر طرح ملی ساماندهی مکان‌های استیجاری و شخصی در مورد آن می‌گوید: این طرح ملی در 12 استان با شناسایی و ساماندهی 14هزار و 775 خانه‌ شخصی و صدور 3‌هزار و 139 پروانه موقت توسط شرکت‌ها و سازمان‌های استان‌های مجری طرح اجرا شده است.

خراسان رضوی، اردبیل، گیلان، مازندران، قم، فارس، اصفهان، همدان، تهران، یزد، کردستان و گلستان استان‌هایی هستند که طرح ساماندهی خانه‌های شخصی در آنها از سوی 74 نمایندگی، 12 شرکت مجری در 215 مرکز رزرواسیون اجرا می‌شود.

فلاحت همچنین از پلاک شناسایی گرفتن خانه‌های شخصی و استیجاری خبر می‌دهد: تا به‌حال، 385 پلاک شناسایی برای خانه‌ها نصب شده‌است تا گردشگران و مسافران به‌راحتی بتوانند خانه‌های مورد نظر را پیدا کنند.

پلاک‌گذاری مکان‌های شخصی و استیجاری در خراسان رضوی، مازندران و یزد آغاز شده است.

کمبود اعتبارات و مشکلات دوچندان

«هتلدارانی که درگیر کارهای بازسازی، مرمت و تجهیزند، در شرایطی که روند ارائه‌ تسهیلات توسط بانک‌ها به هتلداران با افت روبه‌رو شد، متضرر شدند.

هتلدارانی که به فعالیت‌ بازسازی هتل‌ها وارد شده بودند، روی تسهیلات بانکی برنامه‌ریزی کرده بودند؛ اما وقتی بانک‌ها نتوانستند تعهدات خود را عملی کنند، دچار مشکل شدند.» نکته‌ای که محسن رخشان، رئیس اتحادیه‌ هتلداران استان اصفهان به آن اشاره می‌کند، از سوی دیگر همکارانش نیز مورد تایید قرار می‌گیرد: در شهر‌های بندرلنگه، بندرعباس و میناب هتل‌های نیمه‌کاره داریم؛

اما امسال به‌دلیل نامشخص بودن شرایط بانک مرکزی و تغییر کردن قوانین آن، نتوانستیم تسهیلاتی را دریافت کنیم و جذب آنها به سال آینده موکول شده است.

ناصر احمدی، دبیر جامعه‌ هتلداران استان هرمزگان با بیان این مطلب و اشاره به کمبود ظرفیت هتل‌های این استان برای ایام نوروز از نیاز این استان به ظرفیت مهمانسرا‌های دولتی خبر می‌دهد: مهمانسرای دولتی زیاد داریم که اگر به بخش خصوصی واگذار شوند، می‌توان استفاده‌ بهتری از آنها کرد.

به گفته احمدی، استان هرمزگان «صددرصد به ظرفیت این مهمانسراها نیاز دارد.»اما به‌نظر می‌رسد تا هنگامی که این امر تحقق نیابد و سرمایه‌ هزینه‌شده در این مهمانسراها راکد مانده باشد، در این استان نیز همچون دیگر استان‌های مهمان‌پذیر کشور باید دل را به طرح‌هایی چون «ساماندهی خانه‌های شخصی و استیجاری» خوش کرد؛

طرحی که حتی دبیر این طرح آن را راهکاری برای «جبران کمبود‌ تخت‌ها و اتاق‌های اقامتی در فصل پررونق مسافرت» ارزیابی می‌کند.این طرح در نوروز 87 مورد استقبال بیش از یک‌میلیون مسافر قرار گرفت و این درحالی است که سال گذشته بیش از 5‌هزار خانه شخصی در 6 استان کشور برای استقرار گردشگران نوروزی شناسایی شده بود.

با این توضیحات اگر شما هم قصد دارید اقامت در این خانه‌ها را در سفر نوروزی خود تجربه کنید، بد نیست بدانید که می‌توانید با مراجعه به سایت www.Khaneh- eghamat.irاز چگونگی دسترسی به خانه‌های استیجاری و شخصی و رزرو آنها آگاهی یابید.

به‌علاوه برای اطلاع‌رسانی درباره‌ چگونگی استفاده‌ مسافران از خانه‌های شخصی در نوروز 1388، کیوسک‌های اطلاع‌رسانی در مبادی ورودی و خروجی شهرستان‌ها ایجاد می‌شوند. آموزش صاحبان خانه‌های استیجاری و شخصی تا فرا رسیدن نوروز برنامه دیگری است که در دستور کار برگزار‌کنندگان این طرح قرار دارد.

کد خبر 75222

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز