گروه سلامت – حمید ضیایی‌پرور: مجری طرح داروی آنژی پارس با اذعان به اینکه اغلب بیماران به‌دلیل گران بودن این دارو قدرت خرید آن را ندارند، گفت:

 طی مذاکراتی که با دفتر فناوری‌های ریاست‌جمهوری صورت گرفته مقرر شد تا زمانی که شورای‌عالی بیمه بتواند این دارو را تحت پوشش بگیرد؛ مبلغی از این دارو از سوی دفتر فناوری‌های ریاست‌جمهوری پرداخت شود که البته تاکنون در رابطه با زمان و نحوه پرداخت آن پاسخی دریافت نشده است.

به گزارش همشهری، دکتر کامران معتمدی، از مجریان طرح داروی آنژی پارس (مؤثر در درمان زخم پای دیابتی) با بیان اینکه نحوه اطلاع رسانی در رابطه با داروی آنژی پارس و این دستاورد ملی از انسجام خبری مناسب برخوردار نبود و بسیاری از مردم و متخصصان در رابطه با آن اطلاع کافی ندارند؛

افزود: بعد از ارائه داروی آیمود (تقویت‌کننده سیستم ایمنی به‌منظور مبارزه با ایدز) در سال 1385، مطالعات در مورد داروی آنژی پارس به‌عنوان پروژه دوم، از سال 1383 آغاز شد و در اسفند ماه سال 1386 با توجه به نیاز مردم و تاکید وزارت بهداشت، توزیع آن به‌صورت محدود از بیمارستان شریعتی آغاز و پس از آن روند توزیع واقعی دارو از ابتدای شهریور ماه جاری شکل گرفت.

وی اذعان کرد: با توجه به گران بودن این دارو (257 هزار تومان) بسیاری از داروخانه‌ها ریسک خرید آن را نمی‌پذیرند. به این منظور سیستم اورژانس برای تهیه این دارو راه‌اندازی شده است.

معتمدی اظهار کرد: زخم پای دیابتی و قطع عضو ناشی از آن، هزینه‌های مستقیم، غیرمستقیم و هزینه‌های نگهداری سالانه را به بیمار تحمیل می‌کند؛

به‌طوری که براساس بررسی دانشکده علوم پزشکی اصفهان در سال 1375 به‌طور متوسط هزینه مستقیم و غیرمستقیم تحمیل‌شده به سیستم درمانی کشور برای درمان زخم پای دیابتی سالانه حدود 4 میلیون و 500 هزار تومان و برای کاندیداهای قطع عضو حدود یک میلیون و 800 هزار تومان برآورد شد.

به این ترتیب با استناد به آمار دیابتی‌های کشور در سال 1375 یک میلیون و 800هزار بیمار که حدود یک میلیون و 200 نفر از آنان را زنان و 600هزار نفر را مردان تشکیل می‌دادند و همچنین با توجه به میزان ابتلا به زخم پای دیابت ( حداقل 3‌درصد) سالانه در کشور حداقل حدود 56 هزار نفر به زخم پای دیابتی مبتلا می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: براساس آمار جدید، حدود 3‌میلیون بیمار دیابتی در کشور وجود دارد. به این ترتیب سالانه حداقل حدود 100 هزار مبتلا به زخم پای دیابت در کشور خواهیم داشت.

برای 56 هزار مبتلا به زخم پای دیابتی، سالانه حدود 257 میلیارد تومان هزینه می‌شود. همچنین حدود 11 هزار کاندیدای قطع عضو ناشی از زخم پای دیابتی رقمی حدود 18 میلیارد تومان به مجموعه بهداشتی کشور تحمیل می‌کنند.

دکتر معتمدی اعلام کرد: درصورتی که تمامی بیماران زخم پای دیابتی کشور با داروی آنژی پارس درمان شوند حدود 17 میلیارد تومان و برای بیماران قطع عضو حدود یک میلیارد و 700میلیون تومان بودجه مورد نیاز خواهد بود. به این ترتیب هزینه درمان بیماران زخم پای دیابتی کشور به 20 میلیارد تومان هم نمی‌رسد.

این درحالی است که با سیستم جاری حدود 332 میلیارد تومان برای درمان این بیماران هزینه می‌شود. وی یادآور شد: تمامی داروهایی که از خارج کشور وارد می‌شوند حتی اگر به آنها سوبسید هم تعلق گیرد، شورای‌عالی بیمه آنها را تحت پوشش قرار می‌دهد. این در حالی است که تلاش‌ها در جهت بیمه شدن دارویی که می‌تواند هزینه سنگینی را از دوش دولت بردارد تا به حال نتیجه‌ای به‌دنبال نداشته است.

معاون بازرگانی و مطالعات راهبردی شرکت پارس روس با بیان اینکه بیش از 60 درصد بیماران به‌علت عدم‌توان مالی، ‌نمی‌توانند آنژی پارس را دریافت کنند و در نظرسنجی مشخص شده درصورتی که قیمت دارو به زیر 100 هزار تومان کاهش یابد مردم توان خرید خواهند داشت، اظهار کرد: اکنون مرکز مشاوره علمی و ثبت بیماران زخم پای دیابتی راه‌اندازی شده و در حال حاضر با 4خط تلفن پاسخگوی بیماران زخم پای دیابتی است.

این بیماران توسط نزدیک‌ترین متخصص در منطقه خود معاینه شده و افراد واجد صلاحیت ثبت نام می‌شوند و برای آنها پرونده تشکیل می‌شود و به این ترتیب واجدین دریافت داروی آنژی پارس به دفترفناوری‌های ریاست‌جمهوری معرفی می‌شوند. تاکنون بیش از 2 هزار و 570 نفر واجد صلاحیت برای دریافت آنژی پارس ثبت نام کرده‌اند.

دکتر معتمدی متذکر شد: آنژی پارس ثبت علمی شده است و برای ورود به عرصه بین‌المللی هزینه‌های زیادی را می‌طلبد. وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 3 هزار و 500 بیمار داروی آنژی پارس را دریافت کردند، ادامه داد: آنژی پارس در حال حاضر در سطح داروخانه‌های بزرگ تهران در دسترس است.

همچنین به‌منظور پوشش کشوری این دارو، قراردادی با سازمان هلال احمر تنظیم شده است که این قرارداد طی هفته آینده نهایی خواهد شد.

بهبود 80درصدبیماران زخم پای دیابتی باآنژی پارس

پروفسور غریب دوست، رئیس مرکز روماتیسم ایران و یکی از مجریان این طرح نیز با تاکید بر ضرورت پوشش بیمه‌ای و حمایت یارانه‌ای دولت از این دارو گفت: بیش از 80 درصد از بیماران زخم پای دیابتی در ایران با استفاده از آنژی‌پارس بهبود یافته‌اند و این در حالی است که تاکنون فعالیت‌های انجام شده در جهت بیمه‌ای شدن این داروی کاملا ایرانی نتیجه‌ای به‌دنبال نداشته است.

وی اضافه کرد: با وجود آنکه 66 درصد این شرکت دولتی است، اما طی سه چهار سال اخیرهیچ‌گونه حمایتی از سوی دولت صورت نگرفته است. غریب‌دوست با تاکید بر ضرورت پوشش بیمه‌ای و حمایت یارانه‌ای دولت از داروی آنژی پارس اظهار کرد: 2داروی آیمود (تنظیم‌کننده سیستم ایمنی) و آنژی پارس (مؤثر در درمان زخم پای دیابتی) به‌ترتیب با حضور 120 و 67 دانشمند ایرانی و در مجموعه‌ای ایرانی تولید شد.

وی خاطرنشان کرد: برخی آمارها حاکی از آن است که میزان مرگ و میر ناشی از زخم پای دیابتی برابر مرگ و میر ناشی از سرطان روده است. این در حالی است که بیش از 80 درصد بیماران زخم پای دیابتی با استفاده از آنژی پارس بهبود یافته‌اند.

غریب‌دوست یادآور شد: لازم است تاثیر آنژی پارس در تمام ضایعات عروقی تست شود؛ چرا که این دارو قادر است جریان خون و عروق را به حالت طبیعی بازگرداند. بررسی این عوامل نیاز به تحقیق و حمایت مالی دارد.

همچنین ثبت این دارو در اروپا نیازمند هزینه‌های زیادی است که اگر نتوان هر چه سریع‌تر شرایط آن را فراهم کرد ممکن است طی چند سال آینده اروپایی‌ها نسبت به تولید مشابه آن اقدام کنند.

وی بیان داشت: درصورتی که شرکت پارس روس از نظر مالی حمایت می‌شد داروی سوم در زمینه درمان یکی از روماتیسم‌ها و همچنین 2 کاربرد قوی دیگر آیمود در سال‌جاری به‌عنوان نوآوری معرفی می‌شد.

همچنین درصورت برخورداری از حمایت مالی، تحقیقات جدی در زمینه تاثیر آنژی پارس روی کرونر قلب صورت می‌گرفت.دکتر کوروش کمالی، عضو گروه کارآزمایی بالینی این مرکز هم گفت: پس از تروماها، زخم پای دیابتی مهم‌ترین علت قطع پاست.

کد خبر 75217

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز