بسیاری از ما در موقعیت‌های مختلف گردن درد را تجربه کرده‌ایم. گردن درد دلایل زیادی دارد از جمله استرس و فشار روی ماهیچه‌هایی که گردن را پشتیبانی می‌کنندو انجام فعالیت‌هایی که منجر به سفت شدن ماهیچه‌های گردن می شود مانند کاری که هنگام رانندگی اغلب با آن مواجهیم.

دکتر کامران آزما، متخصص طب فیزیکی

همشهری آنلاین –یکتا فراهانی: استرس ناشی از دقت بر رانندگی معمولا می‌تواند منجربه گردن درد شود. اما با تغییراتی در  روش رانندگی می‌توان تا حدود زیادی مانع از آن شد؛ به ویژه درسفرهای نوروزی که اغلب جاده‌ها شلوغ هستند و پر ترافیک .

به طور کلی اگر زمان زیادی را پشت فرمان می‌گذرانید می‌توانید با حفظ وضعیت بدنی خوب و انجام کنترل رانندگی،  فشارکمتری به گردن بیاورید. 

بروز گردن درد

پروفسور کامران آزما، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و استاد دانشگاه در مورد دلایل بروز گردن درد می‌گوید: «شیوع گردن درد در افراد بزرگسال به طور متوسط سالانه حدود ۳۰ درصد است که تقریبا نیمی از آن‌ها مزمن می‌شوند یا برگشت خواهند داشت. همچنین درد در ۲۰ تا ۷۰ درصد افراد نیز به گونه‌ای است که فعالیت‌های روزانه آن‌ها را تحت الشعاع  قرار می‌دهد.

 البته حدود۱۰ درصد موارد گردن درد را می‌توان به بیماری ‌های زمینه‌ای نسبت داد که عمده آن‌ها ناشی از کشش‌ها و فشار بر  لیگامان (رباط) ‌ها و عضلات ناحیه گردن و اطراف آن است که می‌تواند ناشی از وضعیت یا حرکات نامناسب و فعالیت‌هایی باشد که در نهایت منجر به گرفتکی و سفتی عضلات در این ناحیه می‌شوند. » 

ارتباط رانندگی و گردن درد

به گفته این متخصص طب فیزیکی،  رانندگان و مسافران در سفرهای طولانی مدت  معمولا به دنبال یکنواخت قرار گرفتن گردن، دچار درد در این ناحیه و شانه‌ها خواهند شد.  

با توجه به اینکه معمولا امکان کاهش طول و مسافت سفر به خصوص  هنگام تعطیلات وجود ندارد؛ بهتر است با اقداماتی ساده از احتمال ایجاد درد در ناحیه گردن جلوگیری کرد.

در واقع وقتی سر و بالاتنه برای مدت طولانی در یک حالت قرار می‌گیرد، فرد احساس خشکی و درد می‌کند که در صورت مزمن نبودن بیماری، درد معمولا با تغییر وضعیت و انجام حرکات کششی برطرف خواهد شد.

جلوگیری از گردن درد هنگام رانندگی و سفرهای طولانی

علل بروز گردن درد

 دکتر آزما نشستن طولانی مدت و تمرکز بر رانندگی و استرس ناشی از آن را ازجمله علل دیگر گردن درد می‌داند.  دید ضعیف رانندگان و حتی تمیزنبودن شیشه خودرو باعث می‌شود فرد مجبور به کشیدن گردن به سمت جلو شود که احتمال بروز گردن درد را بیشتر خواهد کرد.

 هنگام سفر، بلند کردن و جابه جا کردن وسایل و چمدان‌ها و حتی استرس و عجله کردن‌های زیاد در طول سفر هم می‌تواند منجر به گردن درد شود.

راهکارهایی برای مقابله با گردن درد هنگام سفرهای طولانی

 به گفته این استاد دانشگاه برای مقابله با گردن درد هنگام رانندگی و در سفرهای طولانی می‌توان با رعایت چند نکته و با قرار دادن وضعیت بدن در حالت مناسب و انجام تنظیمات مرتبط با صندلی، فشار وارد بر عضلات و دیگر بافت‌های گردن را کاهش داد. 

نشستن در وضعیت درست و مناسب برای حفظ وضعیت ستون فقرات، یکی از مناسب‌ترین کارهایی است که می‌تواند موثر واقع شود.

برای رسیدن به نتیجه بهتر می‌توان زاویه پشتی صندلی ماشین را  در حالت ۱۰۰ درجه قرار داد ؛ به گونه‌ای که فقط از حالت صاف کمی عقب‌تر باشد.

 همچنین بهتر است راننده دست‌های خود را در وضعیت عقربه‌های ساعت ۳ و ۹ روی فرمان قرار دهد و مرتب نیز آ ن را در وضعیت ساعت ۲  و ۱۰ تغییر دهد.

فاصله صندلی تا فرمان هم باید به‌اندازه‌ای باشد که راننده برای گرفتن فرمان مجبور نباشد به جلو خم شود.  بالش‌های کوچک حمایتی پشت سر نیز می‌تواند در کاهش گردن درد موثر باشد. البته باید در قسمت میانی پشت سر قرار گیرد؛ بدون آنکه نیاز به عقب بردن سر باشد . آینه‌های جلو و بغل  هم باید به گونه‌ای تنظیم شوند  که فرد مجبور به بالا بردن گردن یا چرخش زیاد آن نباشد.

استفاده  از بالش‌های کوچک حمایت کننده گودی کمرهم کاری دیگری است که در سفرهای طولانی مدت برای کاهش کمر درد و گردن درد موثر واقع خواهند شد.

داشتن استراحت و انجام حرکات کششی ساده در سفرهای طولانی مدت برای عضلات ناحیه گردن و شانه ضروری است . ضمن آنکه با توقف در طول مسیر (هر دو ساعت ۵ تا ۱۰ دقیقه توقف) مانع از خشک شدن بدن و درد در عضلات و ماهیچه‌ها شد.  البته بهتر است افرادی که مبتلا به گردن درد هستند در سفرهای طولانی مدت و جاده‌های شلوغ خصوصا هنگام تعطیلات از رانندگی خودداری کنند. 

کد خبر 750287

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha