شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

مریم غفاری: خیلی از مردم خواب راحتی ندارند و یا بدخواب شدن به‌علت خرخر کردن دیگران راتجربه کرده‌اند.

آپنه خواب، بی‌خوابی و خروپف کردن مشکلاتی است که بسیاری از ما از آنها رنج می‌بریم.خرخر کردن معمولاً مشکلی جدی به حساب نمی‌آید و بسیاری از افراد ممکن است گهگاه در خواب به خرخر بیفتند. اما چرا خرخر می‌کنیم و آیا خرخر کردن می‌تواند خطراتی به‌دنبال داشته باشد؟

مردها 50 درصد بیشتر از زنها احتمال دارد خرخر کنند.اما گاهی خرخر کردن علامت یک بیماری خطرناک است. وخیم‌ترین این بیماری‌ها قطع تنفس انسدادی هنگام خواب است؛ در این بیماری فردی که خرخر می‌کند ممکن است از چند ثانیه تا دو دقیقه دچار قطع تنفس شود. این امر به کاهش اکسیژن در خون منجر می‌شود و فرد مبتلا 2 روز بعد، از سردرد و خستگی رنج می‌برد.

خرخر کردن شایع‌ترین دردسری است که هنگام خواب وجود دارد و نه تنها اطرافیان بیمار آزرده می‌شوند، بلکه خود او نیز خجالت زده می‌شود. اگر بافت نرم پشت گلو بیش از حد رها باشد، مسیر حلق را می‌بندد. هوای خروجی سعی می‌کند این مانع را کنار بزند. بافت می‌لرزد و صدایی را که ما می‌شنویم تولید می‌کند. با بالا رفتن سن، خرخر شدیدتر می‌شود، چون یکی از دلایل اصلی آن اندازه و شکل بدن است.

افرادی که گردن‌های کوتاه و پهن دارند بیشتر از بقیه خرخر می‌کنند، چون ماهیچه‌های اطراف نای آنها نمی‌تواند چربی‌های دور آن را سر جای خود نگه‌دارد. به‌عنوان یک قاعده کلی، می‌توان گفت که احتمال خرخر کردن افرادی که اندازه یقه پیراهن آنها 5/16 یا بیشتر است، خیلی بالاست. دلیل خرخر کردن سایر افراد ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

• سستی عضلات زبان یا حلق: ماهیچه‌های شل باعث خرخر کردن می‌شوند.

• بزرگی بافت حلق: معمولاً کودکانی که لوزه‌های متورم دارند، خرخر هم می‌کنند.

• انسداد مجاری بینی: افرادی که مجرای بینی شان تنگ است یا انحراف بینی دارند، معمولاً خروپف می‌کنند.

پیشگیری از خرخرکردن

با انجام اقدامات زیر شاید بتوانید از خرخر کردن جلوگیری کنید:

* کاهش وزن را مد نظر قرار دهید: اغلب افرادی که خرخر می‌کنند اضافه وزن دارند. ثابت شده است کاهش وزن حتی به اندازه 3 تا 4 کیلوگرم می‌تواند دست کم باعث کاهش خرخر شود.

* از خوردن غذاهای سنگین اجتناب کنید: خوردن غذا به مقدار زیاد در شب باعث شل شدن عضلات مجاری هوایی و افزایش احتمال خرخر می‌شود.

* سیگار را ترک کنید: سیگار کشیدن باعث پرخونی مخاط بینی و ریه‌ها می‌شود و با انسداد نسبی این مجاری خرخر به‌وجود می‌آورد.

* به پهلو بخوابید: افرادی که به خرخر شدید مبتلا هستند در هر وضعیتی که بخوابند خرخر می‌کنند؛ اما به غیر از این گروه افراد، معمولاً خرخر هنگام خوابیدن به پشت به‌وجود می‌آید و با خوابیدن به پهلو، خرخر فروکش می‌کند. یک راه برای آنکه در طول شب به پهلو بخوابید آن است که در پشت لباس خواب خود یک جیب بدوزید و جسمی سخت مثلاً یک توپ تنیس را در آن قرار دهید به این ترتیب خوابیدن روی پشت آزاردهنده می‌شود و به خوابیدن روی پهلو عادت می‌کنید.

* بدون بالش بخوابید: بالش‌ها به‌خصوص بالش‌های خیلی نرم باعث خم شدن گردن و در نتیجه انسداد مجاری هوایی و خرخر می‌شوند.

*هوای اتاق خوابتان را مرطوب نگه‌دارید.

*ورزش کنید:  ورزش ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند و باعث کاهش وزن می‌شود.

هنگام مراجعه به پزشک او از شما در مورد آلرژی، عادت غذا خوردن، داروهایی که مصرف می‌کنید و سابقه مصرف سیگار پرسش خواهد کرد. درصورتی که هیچکدام از موارد بالا در ایجاد خرخر در شما مقصر نباشند، پزشک گلو و مجاری بینی شما را معاینه خواهد کرد تا ببیند آیا اشکال در ساختمان آنها باعث تنگی مسیر عبور هوا و خرخر شده است یا نه.

کد خبر 74805

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز