به گزارش همشهری، ابوالحسن شاهزاده فاضلی رئیس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران در دومین کنگره کودک سالم که در پژوهشکده رویان برگزار شد، گفت:

 برای داشتن جامعه‌ای سالم نیازمند تربیت کودکان سالم هستیم، به همین علت وزارت بهداشت اکثر کشورهای جهان توجه به سلامت کودکان را در اولویت کاری خود قرار می‌دهند.

وی افزود: دستیابی به پیشرفت و تکنولوژی را در دنیا به زنان و مردانی مدیون هستیم که کودکان دیروز بوده‌اند و اکنون در قالب جامعه پزشکی در حوزه سلامت کودک به تحقیق می‌پردازند و نقش مهمی را در کشور ایفا می‌کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران با بیان اینکه تعلیم و تربیت کودکان از نکات اساسی است که خانواده‌ها باید به آن توجه کافی داشته باشند، خاطر‌نشان کرد: با برنامه‌ریزی دقیق مبتنی بر پیشگیری و تشخیص زود‌هنگام می‌توان از تحقیقات و پژوهش‌ها در زمینه کودکان نتایج خوبی را کسب کرد.

رامین مظفری کرمانی، دبیر علمی دومین کنگره کودک سالم نیز هدف از برگزاری این کنگره را آشنایی با عوامل مؤثر در بهبود سلامت کودک و تبادل‌نظر بین متخصصان و استفاده از تجربیات آنان عنوان کرد و همچنین مسائل بهداشتی کودکان، نقش مشاوره ژنتیک و آموزش در سلامت کودکان، نقش تغذیه و بهداشت روان کودک، ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری‌های قلبی، عروقی، کلیوی و عفونی را از مسائل مورد بحث در کنگره کودک سالم برشمرد.

محمدامیر امیرخانی، مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت نیز گفت: هر ریال هزینه برای سلامت کودکان 7 ریال بازگشت سرمایه دارد، به همین علت وزارت بهداشت برنامه مراقبت بهداشتی از کودکان را اجرا کرد که نتیجه آن افزایش 15درصدی هوش کودکان ایرانی است.

وی افزود: برنامه مراقبت‌های بهداشتی و درمانی در سال 63 راه‌اندازی شد که مراقبت‌های بهداشتی مادر و کودک از اهداف اصلی آن بود. وی ادامه داد: از اجرای اصلی مراقبت کودکان می‌توان به کنترل بیماری اسهال، کنترل عفونت‌های تنفسی، ترویج تغذیه با شیر مادر و احیای نوزادان اشاره کرد.

امیرخانی اضافه کرد: در سال‌های اولیه دهه 80 با توجه به رویکرد سازمان جهانی بهداشت، مراقبت  متمرکزکودکان بیمار به‌عنوان یک برنامه ویژه مورد توجه قرار گرفت. وی اظهار کرد: هوش کودکان در کشور به‌دلیل اجرای برنامه مراقبت‌های بهداشتی و درمانی کودکان حداقل 15درصد افزایش یافته است.

مدیرکل سلامت خانواده، جمعیت وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: کاهش درصد معلولیت‌‌ها و ناتوانی‌های جسمی و کاهش اختلالات تغذیه‌ای از اثرات اجرای برنامه مراقبت‌های بهداشتی و درمانی کودک در کشور بوده است.

وی تصریح کرد: برنامه صحیح تغذیه با شیر مادر و اجرای آن در مراکز بهداشتی-  درمانی و توجه به مصرف شیر مادر تا پایان 2سالگی از جمله اهداف نظام مراقبت مرگ‌ومیر کودکان (یک تا 59 ماهه) بوده است.

امیرخانی توضیح داد: در نظام سلامت 5 هزار مرکز بهداشتی و درمانی، 17هزار خانه بهداشت و 700 بیمارستان ارائه خدمت می‌کنند. بیماری‌های غیرواگیر، حوادث و سوانح بیشترین عامل مرگ و میر نوزادان در سال‌های اخیر بوده و کودکانی که از گزند آنها رهایی یافته‌اند با سوءتغذیه‌ای خفیف یا کاهش میزان قد مواجه شده‌اند.

مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت تأکید کرد: در برنامه مراقبت کودک سالم، تمامی کودکان کمتر از 6 سال در واحدهای بهداشتی از نظر وضعیت عمومی، تغذیه، وزن، قد، دور سر، وضعیت رشد و تکامل، واکسیناسیون و مکمل‌های دارویی ارزیابی می‌شوند.

تدوین برنامه سلامت اجتماعی کودکان

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برنامه سلامت اجتماعی کودکان را تدوین می‌کند. رئیس مرکز طبی کودکان با اعلام آمار بالای کج‌رفتاری‌های کودکان درخانواده‌های کم درآمد گفت: برنامه سلامت اجتماعی کودکان با عنوان  وزارت بهداشت درحال تدوین برنامه تکامل زود هنگام کودکان با محوریت آموزش خانواده‌ها و تامین نیازهای اولیه آنها اجرا می‌شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز طبی کودکان، دکتر علی ربانی، رئیس مرکز طبی کودکان و رئیس مرکز رشد و تکامل دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت : در زمان حاضر محور اصلی برنامه‌های سلامت کودکان توجه به سلامت فیزیکی و جسمی آنان است که با اجرای برنامه‌های غربالگری هنگام تولد و بعد از آن انجام می‌شود.

کد خبر 74740

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز