چهارشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
۰ نفر

شمیران به‌ عنوان قطب و پایگاه گردشگری شهر تهران مناظر طبیعی و مکان‌های منحصر به فردی چون موزه‌ها را در خود جای داده است. اگر مایل هستید در ایام نوروز، سفری کوتاه اما پرخاطره به موزه‌های شمال شهر را تجربه کنید، این راهنما را تا پایان تعطیلات نوروز همراه خود داشته باشید.

موزه

به گزارش همشهری آنلاین،موزه حیات وحش دارآباد سال ۱۳۷۲ برای آشنایی شهروندان با میراث فرهنگی و طبیعی و شناخت اهمیت حفاظت محیط زیست و حیات وحش افتتاح شد. ساختمان این موزه یکی از کاخ‌های شمس پهلوی برای پذیرایی از مهمانان بود که هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفت.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

گونه‌های کمیاب جانوران و گیاهان

این موزه دارای بخش‌های مختلفی از جمله بخش حیات وحش آبزیان، پرندگان و پستانداران، موزه زمین‌شناسی، سالن پروانه‌ها، کارگاه تاکسیدرمی، نمایش گونه‌های کمیاب جانوران و گیاهان، کتابخانه، کلینیک دامپزشکی، سالن آمفی‌ تئاتر، سینمای شش بعدی و... است و چون روی ارتفاعات دارآباد واقع شده دارای آب و هوای خوش، چشم انداز مناظر و کوه‌های البرز است و گشت و گذار در آن اوقات خوشی را برای شما فراهم می‌کند.

نشانی: ابتدای دارآباد، بعد از خیابان آجودانیه، خیابان موزه

شماره تماس: ۲۲۲۸۷۷۸

 سفر به هزار توی تاریخ در شمیران

کاخ موزه سعد آباد

این موزه در محله خوش آب و هوای دربند واقع شده و دارای ۱۸۰ هکتار جنگل طبیعی است که در ورود به آن با چشمه‌سارها، قنات‌های پر آب، باغستان، گلخانه، انواع گیاهان شمیران، درختان سر به فلک کشیده چنار که قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارند؛ جاده‌های سبز و... روبه رو می‌شوید. در این کاخ‌ موزه بناهای مربوط به ۳ دوره تاریخی قاجار، دوره پهلوی اول و دوم وجود دارد. در این کاخ تعداد ۱۸ کاخ موزه اصلی وجود دارد. کوشک احمد شاهی، کاخ سبز، کاخ موزه سفید، موزه آب و... از بناها و مراکز دیدنی آن هستند.

نشانی: تجریش، انتهای خیابان دربند

شماره تماس: ۲۲۷۵۲۰۳

 سفر به هزار توی تاریخ در شمیران

کاخ موزه نیاوران

قدمت این کاخ به زمان فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد. در آن زمان، کاخ کوچکی وجود داشت و اطرافش باغستان جنگل مانندی بود. در زمان محمد رضا، کاخ فتحعلی شاه قاجار تخریب و کاخ فعلی نیاوران در سال ۱۳۳۷ به جای آن ساخته شد. این کاخ در مساحت ۹ هزار متر مربع در دو طبقه و نیم، محل سکونت پهلوی دوم و خانواده‌اش بوده است که از لحاظ معماری و هنرهای ایرانی مانند گچ‌بری، آین هکاری و... بسیار دیدنی است. در اطراف کاخ موزه نیاوران، کاخ موزه‌های دیدنی فراوانی از جمله کاخ شاهان قاجار، موزه خودرو و... وجود دارد. قدم زدن در فضای سبز کاخ موزه نیاوران و استفاده از رستوران آن در کنار استخر پر از آب و شنیدن آوای پرندگان یکی از جاذبه‌های گردشگری شمیران است.

نشانی: خیابان نیاوران، میدان نیاوران به سمت کاشانک

شماره تماس: ۲۲۲۸۲۰۵

 سفر به هزار توی تاریخ در شمیران

موزه ساعت

ساختمان موزه ساعت در سال ۱۳۴۴ توسط معماران استادکار اصفهانی و کاشانی و به خواست حسین خداداد بازرگان، صنعتگر و مالک میدان بار مرکزی تهران آن زمان، ساخته شده که ساخت آن حدود ۱۲ سال طول کشیده و از لحاظ سبک معماری بسیار دیدنی است. این ساختمان که اکنون به موزه تبدیل شده زمانی منزل مسکونی حسین خداداد بوده که در دوطبقه با سقف شیروانی و به سبک دوره قاجار ساخته شده است. موزه یاد شده به عنوان نخستین موزه ساعت در ایران دارای بخش‌های مختلفی از جمله سیر تکامل انواع ساعت‌های مکانیکی و اروپایی متعلق به سده‌های هفدهم تا بیستم، ماکت ساعت‌های نخستین مانند ساعت آفتابی، شنی، آبی و سوختی و...است. بخشی از عمارت به اسنادی درباره گاهشماری جلالی و پیشینه آن در ایران می‌پردازد.

نشانی: خیابان ولی عصر(عج) محله زعفرانیه، نبش چهارراه پروین.

شماره تماس: ۲۲۴۱۷۳۳۶

کد خبر 747108

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha