سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس دفتر سیاسی حماس با حضور در صحن مجلس شواری اسلامی گرازشی از وقایع غزه را ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، خالد مشعل، با سلام و درود به لاریجانی و نمایندگان مجلس از لاریجانی به عنوان فردی که از سال‌ها پیش او را می‌شناسد، نام برد و با یادآوری این‌که رئیس مجلس شورای اسلامی مسئولیت‌هایی را تاکنون عهده‌دار شده و سیاست‌های ایران را به بهترین شکل تعبیر می‌کند، افزود: برادر لاریجانی سلام بر شما و همکاران شما و نمایندگانی که در مجلس حضور دارند. سلام بر شما که نظر ملت عزیز ایرانی را که توانستند انقلابی بزرگ را ایجاد کنند، منعکس می‌کنید.

وی هم‌چنین با تبریک سی‌امین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به دست امام خمینی(رض)، اظهارداشت: من و هیئت همراه بسیار خوشحالیم که امروز شما و جمهوری اسلامی ایران را در این برهه زمانی ملاقات می‌کنیم.

رئیس دفتر سیاسی حماس با بیان این‌که خداوند با پیروزی بزرگ در غزه بر ما منت نهاد، افزود: خداوند با این پیروزی به ما منت نهاد و این پیروزی را به دست برادران فلسطینی چون گردان‌هایی مانند عزالدین قسام و گردان القدس و تمامی شاخه‌های نظامی گروه‌های مخلص فلسطینی محقق ساخت.

وی ادامه داد: این پیروزی بزرگی برای مقاومت و ملت مومن، مجاهد و صبور فلسطین به شمار می‌رود. ملتی که هرگز در برابر دشمن صهیونیستی تسلیم نشد، ملتی که همواره و از صد سال پیبش جنگیده و می‌جنگد.

خالد مشعل هم‌چنین خاطرنشان کرد: برادران شما در سرزمین فلسطین با وجود شدت سختی‌ها، بلایا و اشغالگری و اقدامات خصمانه پایداری کردند و همواره ثابت قدم و حامی سرزمین خود هستند.

وی در ادامه با طرح این سوال که آیا زنان، کودکان و مردان غزه را دیدید؟ تصریح کرد: آنها نمونه انسان فلسطینی هستند که به خداوند ایمان دارند و به امت خود افتخار می‌کنند، پس به وظیفه واجب خود یعنی جهاد و مقاومت عمل کردند، این به فضل خدا پیروزی برای ملت ما بود ملتی که به جهان می‌گوید پیروزخواهیم شد و سرزمین‌مان را آزاد می‌کنیم و بیت‌المقدس را باز می‌گردانیم و مسجدالاقصی و تمامی مقدسات اسلامی و مسیحی را پاکیزه و مطهر خواهیم گرداند.

رئیس دفتر سیاسی حماس در ادامه افزود: بله ای برادران و خواهران این پیروزی برای امت‌های عربی و اسلامی و آزادگان جهان هم هست. پیروزی برای تمامی دولت‌ها و ملت‌های آزاد و هم‌چنین پیروزی برای شما ملت ایران است.

وی هم‌چنین خطاب به ملت ایران اظهار داشت: پیروزی غزه پیروزی برای شما هم هست، از شما و جمهوری اسلامی ایران که همراه با رهبری‌اش، رئیس جمهور و رئیس مجلس خود و نمایندگان و ملتش در کنار ما ایستاد تشکر می‌کنیم. شما هم در این پیروزی بزرگ با ما سهیم هستید. این پیروزی در مسیر سایر پیروزی‌ها است. گام‌هایی برداشته‌ایم و همواره گام‌های دیگری هم خواهیم داشت و این پیروزی‌ها کامل نخواهد شد، مگر با پیروزی فلسطین و بازگرداندن بیت‌المقدس و بازگشت پناهندگان به وطن.

خالد مشعل ادامه داد: ان‌شاءالله روزی خواهد آمد که در آن فلسطین را می‌بینید که به آغوش امتش بازگشته است و بدون اشغالگران و بدون محاصره و بدون ریخته شدن خونی زندگی می‌کند. خون شهدا به هدر نخواهد رفت. پیروزی بدون شهدا و خون‌شان مسیر نبود. عزت بدون شهدا ممکن نبود. کرامت و بزرگی امت‌ها و پیروزی‌شان بدون شهدا محقق نبود و شما در ایران معنای این جملات را خوب می‌دانید.

وی با بیان این که آنچه در غزه اتفاق افتاد، شکستی برای دشمنان بود، اظهارداشت: برخی منتظر اعتراف رسمی شدن در پذیرفتن شکست هستند اما کی شده که دشمن به شکستش اعتراف کند؟ آیا ما نیازمند اعتراف رسمی دشمن به شکست‌شان هستیم؟ آیا حقیقت موجود کافی نیست؟ بله دشمن شکست خورده است و گرنه در دانش نظامی به این مساله که ارتش وارد شهری بشود و بخواهد به آن حمله کند و کنترل آن را به دست بگیرد و نتواند و شکست خورده بازگردد چه می‌گویند؟ این عین پیروزی است. اسراییل خواست مقاومت را با شکست مواجه سازد، اما مقاومت ایستادگی کرد. اسراییل خواست پرتاب موشک‌ها را متوقف کند، اما نتوانست. اسرائیل خواست اراده مردم فلسطین را از بین ببرد، اما مردم فلسطین را می‌بینید که سربلند هستند.

رئیس دفتر سیاسی حماس، در ادامه‌ سخنان خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اسرائیل قصد داشت تا دولت حماس را در غزه از بین ببرد، اما این دولت حماس است که به لطف خداوند مشروعیت آن قوی‌تر شده است، تصریح کرد: این‌که اسراییل در تحقق اهداف خود شکست خورد، به خاطر فضلی است که خداوند بر ما داشته است.

وی با بیان این‌که اسرائیل تمام تلاش خود را به کار برد تا فشارهای سیاسی وحشتناکی را بر ما وارد کند، یادآور شد: اسرائیل به ما گفت که شما (حماس و گروه‌های مقاومت فلسطین) باید التزام و تعهد خطی دهید که تحت عنوان تجارت نامشروع و غیر قانونی اسلحه قاچاق نکنید. ما هم به آنها گفتیم که ما جنبش مقاومت هستیم و شما نمی‌توانید از جنبش مقاومت چنین درخواستی را بکنید؛ چرا که مسئولیت و وظیفه‌ ما مقاومت است و مقاومت هم جز با سلاح مقاومت تحقق‌پذیر نیست، بنابراین شرط آنها را رد کردیم.

رئیس دفتر سیاسی حماس افزود: سپس گفتند که گذرگاه رفح باز نمی‌شود، مگر از طریق موافقتنامه 2005 که محاصره را تصویب کرده است. ما هم در پاسخ گفتیم که این توافقنامه یک شب قبل از این‌که حماس اکثریت انتخابات را ببرد و جزء اصلی حکومت خودگردان فلسطین شود، بوده است. بنابراین دشمن سعی کرد شرایط خود را تحمیل کند، اما شکست خورد و تمام تهدیدها و فشارهای آن بر صخره‌ پایداری مقاومت در غزه درهم شکست و فرو ریخت. از این رو دشمن در تحقق اهداف خود ناکام ماند و آتش‌بس و عقب‌نشینی را بدون هیچگونه شرطی به کار بست.

خالد مشعل با طرح این پرسش که نبرد غزه با شرایط و پیچیدگی‌های متفاوتی که در موازنه قدرت میان غزه و دشمن بوده است، آیا در عرف علم نظامی و در تاریخ ملت‌ها یکی از آیات خدا به شمار نمی‌رود؟ خاطرنشان کرد: آیا این معجزه نیست، چرا هست؟ و من بعضی از نشانه‌ها و نتیجه‌گیری‌ها و درس‌هایی که از نبرد بزرگ غزه گرفته شده است را به یاد شما و خود خواهم آورد.

وی نخستین درس را درسی برای ملتش دانست و گفت: وقتی ایمان در کنار جهاد بایستد و وسایل هم فراهم باشد و در عین حال برای رویارویی با دشمن آماده باشیم؛ خداوند از طریق اینها پیروزی بزرگ را محقق می‌سازد.

رئیس دفتر سیاسی حماس افزود: مشکل امت ما این است که یا ایمان دارد، ولی در جهاد مقصر است و در آمادگی برای نبرد کوتاهی می‌کند؛ یا این‌که وسایل قدرت را در دست می‌گیرد، ولی با خداوند مبارزه می‌کند و دست از ایمان و دین خود برمی‌دارد و از ریشه خود می‌گسلد.

خالدمشعل با بیان این‌که همین اختلال است که باعث شکست خواهد شد، اظهار کرد: امت باید ایمان را با جهاد توام کند و رابطه‌ قوی با خداوند را نیز با داشتن وسایل قدرت توام نماید. زیرا خداوند همان خدایی است که امر به ایمان و جهاد کرده است. بنابراین خدایی که ما را امر کرده که بر او توکل کنیم گفته است که باید وسایل قدرت را داشته باشیم، زیرا این قانون پیروزی است.

وی با تاکید بر این‌که هیچ ملت و گروهی از گروه‌های اسلامی نیست که اینها را رعایت کرده و پیروز نشده باشد، گفت: به لطف خداوند اهل فلسطین این راه را شناخت و به آن پیوست؛ بنابراین به یاری خداوند همه‌ فلسطین را آزاد خواهند کرد.

رئیس دفتر سیاسی حماس، با اشاره به درس دوم و با تاکید بر این‌که امت اسلامی می‌تواند پیروزی را محقق کند، یادآور شد: وقتی امت در کنار مجاهدین بایستد در آن زمان همبستگی آنها پیروزی‌ساز خواهد بود.

خالدمشعل با بیان این‌که امت با مقاومت در لبنان یکی شد و پیروزی را محقق ساخت، تصریح کرد: اگر امت و با مقاومت فلسطین هم یکی شود، پیروزی محقق خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه بعضی متزلزل‌ها و توطئه‌گران هستند که امت را از آمریکا می‌ترسانند و می‌گویند که آمریکا ابرقدرت است و ما نمی‌توانیم اسرائیل را شکست دهیم، چرا که اسرائیل چهارمین قدرت جهان و نخستین قدرت منطقه و در حمایت دولت آمریکاست؛ اما ما می‌توانیم با یکی شدن ملت پیروز شویم.

رئیس دفتر سیاسی حماس، خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نبرد فلسطین نبرد خود شماست و نبرد اعراب و مسلمانان به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: فلسطین سرزمین اسلام و معراج است. قدس شریف هم نخستین قبله شماست. مسجدالاقصی نیز به عنوان مسجد شما و ما به حساب می‌آید چرا که خداوند فلسطین را به عنوان دروازه‌ای از زمین به سوی آسمان برگزیده است و در این سرزمین پیامبر را به معراج برده است.

خالدمشعل با بیان این‌که وقتی مقاومت در سرزمین فلسطین را حمایت می‌کنیم، در حقیقت از خودمان حمایت کرده‌ایم، گفت: هر فلسطینی در سرزمین غزه و کرانه باختری و در سال 48 احساس می‌کند که از امت دفاع می‌کند و نه از خود؛ بنابراین به لطف خدا به دنیا و اعراب و مسلمانان دفاع را نشان خواهیم داد و آنها را از شر این رژیم حفظ خواهیم کرد.

 رئیس دفتر سیاسی حماس در ادامه با بیان این که امروز صداهایی در امت ما شنیده می‌شود که می‌خواهد میان نقش عربی و اسلامی تفرقه ایجاد کند، تصریح کرد:‌ آن‌ها از هر گونه نقش اسلامی ‌ناراحت می‌شوند و می‌ترسند که نقش اسلامی نقش عربی را به حاشیه براند، اما ما می‌گوییم هیچ درگیری و کشمکشی میان نقش عربی و اسلامی نیست، بلکه این دو نقش مکمل یکدیگر هستند.

وی با اشاره به این که ما در فلسطین نیازمند نقش عربی هستیم، همچنان که نیازمند نقش اسلامی و مسلمانان نیز هستیم،‌ گفت:‌ از امت عرب با تمام کشورهایش و با تمام رژیم‌هایش می‌خواهیم که نقش مسلمانان و کشورهای اسلامی را نقشی به نفع خود بدانند، نه علیه خود.

خالد مشعل تاکید کرد: امروز وقتی ایران و ترکیه در کنار آرمان فلسطین می‌ایستد، این تقویت آرمان ما و نقش ملت فلسطین است و تضاد آن‌ها با دولت آمریکا و با کسانی است که در کنار اسرائیل هستند.

وی خاطر نشان کرد:‌ ما از کسانی که در کنار آرمان ما بایستند، استقبال می‌کنیم و از کشورهای ونزوئلا، بولیوی و کشورهای آمریکای لاتین و آزادگان جهان قدردانی و از آن‌ها استقبال می‌کنیم، پس چگونه می‌توانیم از نقش دولت‌های اسلامی حمایت نکنیم.

رئیس دفتر سیاسی حماس با بیان این که ما در حماس و فلسطین نقش کشورهای اسلامی و عربی را به صورت هم‌افزا و مکمل در خدمت امت فلسطین می‌دانیم، اظهارداشت:‌ ما و شما به طور بدیهی درسی از جنگ اخیر گرفتیم و آن شناخت کسانی بود که در رژیم صهیونیستی بوده‌اند و هنوز هم بر روی نقش اسرائیل در منطقه حساب می‌کنند و فکر می‌کنند اسرائیل چماقی است که سیاست‌های استعماری به وسیله آن مردم منطقه را ادب می‌کند.

خالد مشعل گفت:‌ ما می‌گوییم ستمگران مغرور در جهان و آمریکا دیگر قادر نیستند که ملت فلسطین را شکست دهند، پس چگونه می‌توانند کشورهای عربی را شکست دهند.

وی همچنین با ابراز امیداواری نسبت به این‌که انشاءالله اسرائیل سقوط خواهد کرد، افزود :این کار شرع شده و اسرائیل در ورطه خود غرق خواهد شد.

خالد مشعل در ادامه با خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : برادران و خواهران اسرائیل دیگر توانایی شکست ملت فلسطین را ندارد و نمی‌تواند مقاومت فلسطین را شکست دهد، قدرت اسرائیل بر اساس ویرانگری و قتل عام است و این قدرت دیگر امنیتی برای اسرائیل فراهم نمی‌کند، چرا که با وجود اشغال و تجاوز امنیت و آینده‌ای برای رژیم صهونیستی وجود ندارد.

وی همچنین فلسطین را یک سرزمین عربی مسلمان و سرزمینی فرخنده که تجاوز گران را مطرود می‌کند، دانست و افزود: فلسطین در سرزمین خود مرگ‌های سرنوشت ساز تاریخ را شاهد بوده است و ملت فلسطین راه پیروزی را شناخته آن را تا پیروزی نهایی ادامه خواهد داد.

رئیس دفتر سیاسی حماس، چهارمین درس جنگ 22 روزه را پذیرفته شدن واقعیت مقاومت فلسطین در خاک این کشور عنوان کرد و گفت:‌ امروز حماس و به طور کلی مقاومت در خاک فلسطین یک واقعیت است و چه آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و تبانی کنندگان بخواهند یا نه ما یک واقعیت هستیم. 

وی خاطر نشان کرد: ما با پاکیزگی و صلابت خودمان و با صندوق‌های انتخابات مشروعیت را به دست آوردیم، به طوری که مشروعیت مبارزه انتفاضه، صلابت و خدمت به مردم خودمان را داشتیم.

خالد مشعل در ادامه با بیان این که با این وضع برخی این واقعیت را انکار می‌کنند، اما ما می‌گوییم مقاومت فلسطین خود را از تمام دروازه‌های مشروعیت بر همه تحمیل کرده است، گفت:‌ خطاب ما به اروپاییان این است که منتظریم که آن‌ها نقش دیگری بازی کنند، نقش دیگری بر اساس تاریخ گذشته طولانی خودشان با جهان عرب و با تکیه بر تجربه‌ای که دارند بازی کنند، ما هنوز منتظریم که اروپایی‌ها نقش متفاوتی بر عهده بگیرند و شاید با آمدن دولت جدید آمریکا این فرصتی برای اروپا و جهان غرب باشد که سیاست‌های خود تغییر دهند.

وی اضافه کرد:‌ کشورهای اروپایی باید به دولت جدید آمریکا فشار بیاورند تا اشتباهات دولت‌های گذشته را تکرار نکند و اگر آن‌ها بخواهند ما صحنه تازه‌ای باز می‌کنیم. ولی جهان غرب باید خوب بداند که باید با اعراب و مسلمانان از طریق احترام و به رسمیت شناختن حقوق ما و کنار گذاشتن روش سلطه گری تعامل کند.

رئیس دفتر سیاسی حماس در عین حال خاطر نشان کرد:‌ کسی که به ما احترام نگذارد، ما هم به او احترام نمی‌گذاریم؛ چرا که با رابطه با هیچ کس گدایی نمی‌کنیم و در دیدارهایی که با شخصیت‌های اروپایی داشته‌ایم این موضوع را گفته‌ایم که ما در روابط گدایی نمی‌کنیم، بلکه ما به خودمان افتخار می‌کنیم. و ما یک امت سربلند هستیم که هر کس با ما مصالحه کند با وی مصالحه می‌کنیم و با هر کسی که با دشمن باشد با او می‌جنگیم.

خالد مشعل در ادامه با بیان این که ما برخی از اهداف خود را از نبرد غزه تحقق بخشیدیم، گفت:‌ ما تجاوز را بدون قید و شرط متوقف کردیم و اسرائیل مجبور شد تا غزه عقب نشینی کند و این امری فوق العاده مهم است.

وی ادامه داد: اما برادران شما در خاک فلسطین هنوز در حال نبرد شکستن محاصره غزه و گشودن گذرگاه‌ها هستند و ما از برادران ایرانی خود می‌خواهیم که به موضع خود در جانب داری از ما ادامه دهند تا بتوانیم این محاصره را بشکنیم و گذرگاه‌ها را باز کنیم تا در این نبرد سیاسی نیز پیروز شویم.

وی ملت فلسطین را ملتی صبور، با اراده و با ایمان‌ دانست که مصداق این آیه قرآن که خداوند فرموده است "‌ای مومنان شکیبایی پیشه کنید تا رستگار شوید "، هستند.

خالد مشعل همچنین با اشاره به این که ما در حال بازسازی غزه هستیم تا زخم‌های مردم آنجا را التیام بخشیم و به داد زخمی‌ها و خانواده‌های شهدا و اسرا برسیم، گفت:‌ این نبرد همچنان در داخل غزه برای بازسازی ویرانی‌ها منازل، مدارس،‌ بیمارستان‌ها و گشودن گذرگاه‌ها ادامه داد.

رئیس دفتر سیاسی حماس،‌ همچنین از رهبری،‌دولت، مجلس،‌ و مردم ایران برای حمایت‌های خالصانه از مردم غزه سپاسگذاری کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران در امر سازندگی غزه نیز در کنار ما ایستاده است و از ما حمایت می‌کند و تلاش می‌کند که کنفرانس‌هایی را برای بازسازی غزه برگزار کند.

وی خاطرنشان کرد:‌از خداوند می‌خواهم که شما را به خاطر حمایت، برادری،‌ یاری و طرفداری که از ما کردید حفظ کند و این را بدانید که برادران شما در فلسطین برای هر پیش آمد غیرمنتظره آماده هستند، چرا که ما در موسوم مزایده‌هایی انتخاباتی اسراییل هستیم که المرت، باراک،‌ لیونی و ناتانیاهو برای ترساندن و تحریم ما مسابقه گذاشته‌اند.

خالد مشعل با بیان این‌که آن‌ها راحت‌ترین راه را برای پیروزی در انتخابات اسرائیل ریختن خون فلسطینی‌ها و تجاوز به غزه می‌دانند متذکر شد:‌ از نظر ما کوتاه ترین راه برای نابودی و شکست آن‌ها همین هدف قرار دادن ملت فلسطین است و هر کس بخواهد مرگ خود را ببیند و آینده سیاسی خود را نابود کند، در برابر مقاومت فلسطین بایستد.

خالد مشعل در ادامه‌ سخنرانی خود در مجلس شورای اسلامی، گفت: مقاومت سربلند است و رهبران دشمن نابود شدند. شارون کجاست؟ شارون خواهان مرگ است، ولی هنوز در حالت اغما از پیروزی مقاومت رنج می‌برد.

رئیس دفتر سیاسی حماس افزود: بنابراین آنها هستند که می‌روند و ما هستیم که می‌مانیم، ما همچنان در این نبرد مستمر هستیم و می‌خواهیم در این نبرد کنار ما بایستید و ما ان‌شاءالله در این معرکه و نبرد آماده‌ایم و ما هرگز متوقف نمی‌شویم، تا این‌که محاصره‌ غزه برداشته و گذرگاه‌ها باز شود و برنامه بازسازی را تکمیل کنیم.

رئیس دفتر سیاسی حماس، گفت: ولی هدف دورتر و حقیقی ما این است که فلسطین را آزاد کنیم و قدس و اقصاء را بازپس بگیریم و ملت سرگردان و پناهنده ما به خاک وطن بازگردد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس افزود: شما اعضای مجلس شورای اسلامی ایران هستید، شما را به یاد برادران و خواهران‌تان می‌آورم که در مجلس قانونگذاری فلسطین هستند که به محض آن که در انتخابات پیروز شدند آنها را به زندان بردند. همچنان که حضرت یوسف فرمودند زندان برای من از آنچه که می‌خواهند به آن تن دهم بهتر است.

خالد مشعل گفت: زندان برای خواهران و برادران شما در خاک فلسطین کم مصیبت‌تر است از این که تجاوز و اشغال را بپذیرند و از یک وجب از خاک فلسطین چشم پوشند یا بر سر حقوق فلسطینی معامله کنند، همچنان که شما در ایران در مجلس شورای اسلامی پایدار و باثبات هستید، برادران و خواهرانی دارید که همچنان در خاک فلسطین پایدارند.

خالد مشعل افزود: برخی از آنها در زندان و برخی دیگر تحت پیگرد در خارج زندان هستند و در راس آنها همتای آقای لاریجانی است. ایشان رئیس قوه‌ مقننه فلسطین بوده و هنوز در زندان به سر می‌برد و دشمن صهیونیست او را مجازات می‌کند، ولی او و همه نمایندگان قهرمانان سربلندی هستند.

وی گفت: دختران و پسران فلسطینی هرگز درهم نمی‌شکنند، نه زندان بر آنان تاثیر می‌گذارد، نه محاصره، نه گرسنگی و ترساندن و نه اشغال و نه تجاوز؛ هیچکدام از این‌ها اراده فلسطینیان را نمی‌شکند. از خداوند می‌خواهیم که فلسطینی را حفظ و آن را آزاد کند.

خالدمشعل گفت: از خدا می‌خواهیم ایران را حفظ و شرها را از ایران دور کند و از خدا می‌خواهیم امت عرب و اسلام را تحت رعایت دین و ایمان و زیر پرچم جهاد و عزت و کرامت حفظ کند.

رئیس دفتر سیاسی حماس در پایان از مردم ایران، دکتر لاریجانی، هیئت رییسه مجلس سپاسگزاری و ابراز امیدواری کرد: همواره در پیروزی آینده با یکدیگر دیدار داشته باشیم.

کد خبر 74580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز