سال‌هاست چند پزشک، استاد دانشگاه به همراه دلسوزانی دیگر دور هم جمع شده‌ و مراکزی را ایجاد کرده‌اند در همه‌جای تهران، مخصوص کودکان ٦ تا ١٢‌ساله، دختر و پسر، تا مهارت‌های رفتاری را به آنها آموزش دهند.

مرکز فراموز

به گزارش همشهری آنلاین، به این ترتیب بچه‌ها آموزه‌هایی را یاد می‌گیرند تا در برخورد با مسائلی که هر روز در زندگی با آن روبه‌رو می‌شوند، بدانند باید چگونه عمل کنند تا هم خودشان آسیب نبینند و هم بالطبع آسیب کمتری هم به‌جامعه وارد کنند.
مرکز فراموز منطقه ٦ در خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی خانه‌ای است گرم و پربار که سال‌هاست مربیان دلسوز آن به رایگان مهارت دوست‌یابی، کنترل خشم و هیجان، مسئولیت‌پذیری، آداب معاشرت، تغذیه سالم، پیشگیری از اعتیاد، رفتار جرات‌مندانه، پرورش خلاقیت، کنترل هوش هیجانی، پرهیز از تخریبگری و... را در دوره‌های متوالی به‌ کودکان یادآوری می‌کنند تا به‌تدریج در وجودشان نهادینه و طوری عملیاتی شود که وقتی در نوجوانی یا جوانی در میان گروه‌های همسن و سال قرار گرفتند و کاری خلاف سلامت روح و روانشان از آنها درخواست شد به پشتوانه همان آموزه‌ها خجالت و شرم را کنار بگذارند و جرات‌مندانه، از خود دفاع و آسیب‌ها را از خود دور کنند.
به نمونه‌ای از شیوه ارائه این مهارت‌ها هم اشاره‌ای کنیم؛ دانش‌آموزان یکی از مدارس پسرانه که همراه معلم‌شان به این خانه آمده‌اند، در حال تماشای نمایشی هستند که کودکی خجالتی را نشان می‌دهد که نمی‌تواند ساده‌ترین حقش را بگیرد و دومی زرنگ و سر و زبان‌دار با دایره واژگان بسیار است که در نمایش گفته می‌شود به خاطر کتاب خواندن زیاد است. تئاتر کودکانه اجرا و با زبان نمایش به بچه‌ها می‌گوید که چطور حرف بزنند، حق‌شان را بگیرند و اگر کسی خواسته‌ای نامعقول از آنها داشت، کجا بروند و باقی ماجرا.
«فاطمه متین‌خواه» یکی از مشاوران دلسوز این خانه می‌گوید : «در کارگاه‌هایی که برگزار می‌کنیم، مثل کارگاه تئاتر، اتاق علمی، انیمیشین، بازی و... به بچه‌ها آموزش‌های عزت‌نفس و نه گفتن می‌دهیم تا اگر در گروه همسال قرار گرفتند به خاطر اعتمادبه‌نفسی که پیدا کرده‌اند کاری آسیب‌زا را که دوستانش می‌گویند  انجام ندهند و از آنجا خارج شوند. »
او اضافه می‌کند : «مادرانی که فرزندان‌شان را اینجا آورده و متوجه تغییرات مثبت در روحیه و رفتار فرزندان‌شان شده‌اند، بعد از سال‌ها این خانه را رها نکرده و حتی تابستان‌ها هم در اردوها و کارگاه‌های ما شرکت می‌کنند. »

کد خبر 745541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha