یک بررسی جدید بر خلاف تصور رایج نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد کم نمک می‌تواند برای بیماران نارسایی قلب زیانبار باشد.

salt

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی پزشکان در حال حاضر رژیم غذایی کم‌نمک را برای پایین آوردن فشار خون و جلوگیری از تجمع مایع  و تورم توصیه می‌کنند که علائمی شایع برای نارسایی قلب هستند. نارسایی قلبی هنگامی رخ می‌دهد که عضله قلب بیش از حد ضعیف و سفت شده باشد تا خون را به صورت موثر به بقیه بدن پمپ کند.

اما این فراتحلیل از ۹ کارآزمایی‌ بالینی اتفاقی‌شده کنترل‌شده نشان داد که محدود کردن مصرف نمک به زیر حداکثر توصیه‌شده استاندارد حدود ۲/۳ گرم در روز سودمندی بیشتری برای بیماران دچار نارسایی  قلبی ندارد و ممکن است خطر مرگ را افزایش دهد.

این یافته‌ها در اجلاس آینده انجمن متخصصان قلب آمریکا ارائه خواهد شد.

پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه کرایتون که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌گویند یافته‌هایشان نشان می‌دهد که محدود کردن نمک به پایین‌تر میزان معمول توصیه شده مصرف روزانه نمک در بیماران دچار نارسایی قلب می‌تواند اثر معکوس ایجاد کند و زیانبار باشد.

به گفته پژوهشگران گرچه محدود کردن نمک یا سدیم به طور کلی به درمان نارسایی قلب کمک می‌کند، اما سال‌ها است که میزان این محدود کردن مورد بحث بوده است. این پژوهشگران می‌گویند با توجه به این بررسی باید تمرکز بر تعیین میزان ایمن مصرف نمک یا سدیم در بیماران نارسایی قلب باشد، نه اینکه به طور کلی نمک را در این بیماران محدود کرد.

میزان مصرف نمک یا سدیم میانگین در میان آمریکاییان ۳/۴ گرم در روز است، اما توصیه بر اساس راهنماهایی تغذیه‌ای آمریکا محدود کردن به ۲/۳ گرم در روز یا کمتر است یعنی اندکی کمتر از یک قاشق چایخوری در روز نمک طعام.

این ۹ کارآزمایی تاثیر میزان‌های متفاوت سدیم یا نمک را برای مقدار کلی حدود ۳۵۰۰ نفر دچار نارسایی قلبی ارزیابی کرده بودند و از جمله شامل داده‌های مربوط به مرگ و بستری شدن بودند.

یافته‌ها نشان داد که بیماران پس از رژیم غذایی با هدف مصرف سدیم زیر ۲/۵ گرم در روز با احتمال ۸۰ درصد بیشتر نسبت به افرادی که با رژیم غذایی با هدف مصرف سدیم در حد ۲/۵ گرم در روز یا بالاتر می‌میرند.

در بررسی‌هایی که رژیم غذایی با محدودیت بیشتر نمک به کار رفته بود، محدودیت سدیم بین ۱/۲ تا ۱/۸ گرم در روز متفاوت بود. در این گروه افراد گرایشی به افزایش بستری شدن در میان بیماران به دنبال رژیم غذایی محدودتر مشاهده نشد.

این شمار بررسی و تعداد شرکت‌کنندگان در آن میزان بالایی از اطمینان درباره یافته‌های کلی ایجاد می‌کند.

به گفته این پژوهشگران بررسی‌های آینده باید اهداف مطلوب برای سدیم یا نمک غذایی را تعیین کنند. این بررسی‌ها همچنین می‌توانند زیرگروه‌هایی از بیماران دچار نارسایی قلبی را تعیین کنند که از محدودیت بیشتر یا کمتر نمک نفع می‌برند.

افراد می‌توانند با خوردن میوه‌ها و سبزی‌های بیشتر و پختن غذا با مواد غذایی اصلی به جای مواد غذایی فراوری‌شده، کنسروشده و در جعبه گذاشته شده مصرف سدیمشان را کاهش دهند.  همچنین درج اطلاعات تغذیه‌ای روی برچسب مواد غذایی بیرون‌بر یا آماده هم سودمند است.

کد خبر 744760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha